Citroën C5 nabídne nový režim ESP, Snow Motion

Vývoj Snow Motion Citroënu vychází z myšlenky nabídnout systém, který řidiče umožní se snadno a spolehlivě pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, i když jde většinou jen o několik dnů v roce. Dalším z cílů automobilky bylo přijít se systémem, který se bude snadno používat a bude možné jej nabízet sériově.

Výsledkem je technologie, která údajně umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to až do stoupání 10 %. Systém při tom zajišťuje optimální přilnavost vozu při pominutí jisté míry prokluzu kol, který dovolí rozjezd či pokračování v jízdě i na povrchu s extrémně nízkou trakcí.

Vozy vybavené tradičním protiprokluzovým systémem (ASR) regulují prokluzování hnacích kol. V extrémních podmínkách může být tento systém i nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu a „zasekne“ vás uprostřed svahu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích. Tento systém pracuje ve třech fázích: zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu), následuje přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s okolnostmi v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd, završená kontrolou a zhodnocením odchylky mezi vydanými pokyny a reakcí vozu a následnými úpravami, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.

Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení výkonu mezi obě hnaná kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se přesnějšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k výrazným rázům motoru, jako tomu bývá v případě tradičního protiprokluzového systému ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
 
Výrobce vyzdvihuje hospodárnost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s vozem typu SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se motoristé setkají.

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 140 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků