Citroën C5 nabídne nový režim ESP, Snow Motion

Vývoj Snow Motion Citroënu vychází z myšlenky nabídnout systém, který řidiče umožní se snadno a spolehlivě pohybovat po zasněžených cestách při zachování funkčnosti systému ESP, i když jde většinou jen o několik dnů v roce. Dalším z cílů automobilky bylo přijít se systémem, který se bude snadno používat a bude možné jej nabízet sériově.

Výsledkem je technologie, která údajně umožní řidiči jezdit a rozjíždět se na zasněžených a namrzlých cestách bez zvláštních schopností, a to až do stoupání 10 %. Systém při tom zajišťuje optimální přilnavost vozu při pominutí jisté míry prokluzu kol, který dovolí rozjezd či pokračování v jízdě i na povrchu s extrémně nízkou trakcí.

Vozy vybavené tradičním protiprokluzovým systémem (ASR) regulují prokluzování hnacích kol. V extrémních podmínkách může být tento systém i nevýhodou, protože znemožňuje vozu jet kupředu a „zasekne“ vás uprostřed svahu. Tento stav napravuje technologie Snow Motion, která vozu C5 umožňuje rozjíždění a jízdu na namrzlých a zasněžených silnicích. Tento systém pracuje ve třech fázích: zjištění přání řidiče (zrychlení, zatáčení kol) a analýza vnějších podmínek (svah, přilnavost, tloušťka vrstvy sněhu), následuje přihlédnutí k přání řidiče, srovnání s okolnostmi v terénu a výpočet pokynů, které počítač odešle systému řízení motoru a brzd, završená kontrolou a zhodnocením odchylky mezi vydanými pokyny a reakcí vozu a následnými úpravami, jejichž cílem je sblížit přání řidiče s realitou.

Snow Motion řídí na mokrých i suchých vozovkách rozložení výkonu mezi obě hnaná kola. Tím se optimalizuje využití přilnavosti a dosáhne se přesnějšího řízení. Například při silné boční akceleraci, pokud nedochází k nedotáčivosti, použije počítač při výpočtu správné rychlosti pro řízení motoru rychlost vnějšího kola. Nedochází k výrazným rázům motoru, jako tomu bývá v případě tradičního protiprokluzového systému ASR. Pokud se kola nedotáčí, systém rychlost vnějšího kola zapojí do výpočtu referenční rychlosti postupně, a nedotáčivost tak vyřeší přizpůsobenou činností motoru.
 
Výrobce vyzdvihuje hospodárnost ve srovnání s vozem vybaveným diferenciálem s omezenou svorností při přinejmenším stejných výsledcích, nebo i ve srovnání s vozem typu SUV 4x4 na svazích s rozumným sklonem, kdy systém umožňuje vyřešit 95 % obtížných situací, se kterými se motoristé setkají.

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 145 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků