Citroën C4 VTS: Loeb by nepohrdl (jízdní test)

Citroën C4 VTS: Loeb by nepohrdl (jízdní test)

Kapitoly článku:


Citroën na maximum

Citroën C4 VTS není dokonalým vozem a není ani tím, u kterého bych mohl na závěr konstatovat, že se na něm těžko hledají chyby. Především nedisponuje dokonale kvalitním zpracováním a třeba nepochopím, proč musí o tom, že zavřu a zamknu dveře, vědět všichni v okolí pětiset metrů (ty rány se opravdu nedají přeslechnout, u nového auta to při prvních dojmech ještě šlo, po 25 tkm už ne). Stejně tak nerozumím konstrukci skládacího klíče, jehož aretace po zmíněné porci km pořádně nefunguje v zavřené ani otevřené poloze. Podobné drobnosti zbytečně kazí dojem z vozu, který je pro mnohé zákazníky důležitější, než kdejaká technická libůstka či aktivní nebo pasivní bezpečnost. Škoda, přeškoda...

Jízda s vozem osloví spíše dostatečným pohodlím a sportovní jistotou, ovladatelnost si udržuje solidní úroveň a motor je jak vyndaný z okruhového speciálu. Z odhlučnění stojí za řeč hlavně podvozek, který je i přes nemalou tuhost výborně odstíněn od rázů od nerovností (na druhou stranu podběhy jsou ohlučněné docela špatně), motor je odhlučněný jen do 5 000 ot. (a je to dobře), aerodynamický hluk je nad 180 km/h poměrně hodně výrazný (to už asi mnoho lidí neuvítá).

Proč se tedy většina mého testu nese v pozitivním duchu? Za prvé, tohle auto má charakter. Ačkoli je typickým zástupcem rychlých kompaktů pro každý den, a tudíž je v mnoha ohledech kompromisně naladěn, je dostatečně schopný a čitelný, aby s ním byla zábava na každé cestě z práce. K tomu je zde famózní projev motoru, který by sám o sobě stačil na extatické stav automobilového nadšence, a jakýsi pocit sympatické přemotorovanosti, který u rychlého hatchbacku nemá chybět. Má prostě dost sportovního šmrncu na to, aby nadchl i opravdu sportovního řidiče. Navíc nadchne nejen tím, má i výjimečný design a neobyčejnou komfortní výbavu. Za druhé, na všechny jeho plus a minus je třeba pohlížet skrze cenu. Žádným kritickým nedostatkem VTS neptrpí a přitom jej pořídíte pod 700 tisíc Kč v bohatém základu a hluboko pod milion Kč v opulentní výbavě.

Ať jsou vám bližší klady nebo zápory vozu, jednu věc mohu říci jistě: jde o jeden z nejlepších vozů, jaký si dnes můžete u Citroënu pořídit.

Plusy:

  • Motor a jeho zvuk
  • Spotřeba paliva
  • Dravý charakter
  • Solidní ovadatelnost
  • Výbava a cena
  • Design exteriéru a interiéru

Minusy:

  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
  • Vyšší posaz za volantem
  • Výrazný zvuk mechanismů dveří a zámků
  • Špatné odhlučnění podběhů kol


Základní výbava: přední, boční a hlavové airbagy, dva úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, automatické zamykání dveří za jízdy, ABS, EBD, ESP, ASR, detektor tlaku vzduchu v pneumatikách, tempomat, palubní počítač, parkovací asistent zadní, automaticky zaclonitelná zpětná zrcátka, dálkově ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant, automatická klimatizace dvouzónová, termoreflexivní přední sklo, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinná aktivace světel, zpožděné zhasínání světlometů Guide Me Home, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, přední mlhové světlomety, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, autorádio s CD, 6 repro a dálkovým ovládáním na volantu, bederní opěrka sedadla řidiče, asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla, loketní opěrka vpředu a vzadu, nastavitelné dělící přepážky v zavzadlovém prostoru + síť na uchycení zavazadel, 17“ hliníková kola, kryty vnějších zpětných zrcátek lakované v barvě karoserie, Paket VTS (zadní střešní spoiler, zatmavené zadní sklo, boční otěrové lišty v barvě karoserie).

Příplatková výbava testovavého vozu: varování před opuštěním jízdního pruhu AFIL + vyhřívané přední sedačky (16 000 Kč), parkovací asistent přední (8 000 Kč), paket NaviDrive (navigací, DVD přehrávač, integrovaným GSM telefon, CD měnič na 5 CD - 89 000 Kč), audiosystém JBL s 9 repro (30 000 Kč), kožené čalounění Claudia (55 000 Kč), metalický lak (12 000 Kč)

Cena v základní výbavě (C4 VTS 2,0 16V): 665 000 Kč

Cena v testované výbavě: 875 000 Kč

Technické parametry:

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

Řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec 16V uložen vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1997 cm3 (vrtání 88, zdvih 85 mm)
Největší výkon: 130 kW (180 koní) při 7000 ot./min
Největší točivý moment: 202 Nm při 4750 ot./min
Palivo: Natural 95

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 227 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s
1000 m s pevným startem: 28,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 11,7
Mimo město: 6,5
Kombinovaná: 8,4
Emise CO2 (g/km): 200
Objem palivové nádrže: 60 l

Podvozek

Zavěšení předních kol: Modifikované zavěšení typu McPherson, spodní trojúhelníková ramena, zkrutný stabilizátor
Zavěšení zadních kol: Vlečená ramena, zkrutný stabilizátor
Rozměr kol: 7Jx17
Rozměr pneumatik: 205/50 ZR17

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost: 1337 kg
Užitečná hmotnost: 431 kg

Vnější rozměry

Délka: 4274 mm
Šířka: 1769 mm
Výška: 1458 mm
Rozvor náprav: 2608 mm
Rozchod kol: 1505 mm

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 314 l
Objem zavazadlového prostoru při sklopení zadních sedadel: 1083 l

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud