Citroen C4 Coupé 1,6 HDI: úsporný švihák (test)

Představovat v dnešní době Citroen C4 ve verzi Coupé, by bylo nošením dříví do lesa. Vůz si přesto stále zaslouží velkou pozornost. A pokud se pod kapotou objeví naftový motor HDI a v označení verze písmena VTR, pak je třeba zaměnit pozornost za podrobnější prozkoumání. A právě tuto verzi jsme otestovali.
Seznam kapitol
  1. Slovo úvodem, rozdíly VTR a VTS, interiér, jízda s nebem nad hlavou, zavazadelník
  2. Motor a spotřeba, brzdy a řízení, řazení, pružnost, jízda, plusy a minusy, parametry
  3. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Po krátké pauze, která následovala po testu ostrého Citroenu C4 VTS, jsme pro řádné prozkoumání získali dalšího člena stejné modelové řady. Citroen C4 Coupé s naftovou šestnáctistovkou HDI by tedy zdánlivě neměl přinést nic nového. Kupé jsme přece testovali a stejný motor již také a to hned několikrát, důkladně např. v testu Peugeotu 307 1,6 HDI. Ale jak se říká, dvě stejné věci nejsou nikdy stejné a přesně toto platí i pro testovaný model. Jde sice v duchu zmíněného VTS a má mnoho stejných prvků, ovšem VTS je trochu jiná liga, která je zaměřena vyloženě na sportovně laděné řidiče, které by jen ztěží uspokojil nabídnutý výkon testovaného vozu. Samotný charakter C4 VTR, jak se u Citroenu značí Coupé s motorem 1,6 HDI, je odlišný a cílovou skupinou zákazníků budou umírněnější jezdci ohlížející se více po každodenním využití vozu.

Protože jsme již v minulých testech obě karosářské varianty Citroenu C4 poměrně podrobně popsali, nemá smysl znovu opakovat vyřčené; interiér se odlišuje pouze v detailech a to samé platí o exteriéru. Zaměřím se proto spíše na rozdíly a detaily v samotných verzích Coupé. Pro porovnání poslouží nedávno testovaný model VTS.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroen C4 1,6 16V HDI

VTR není jako VTS

Samotné zkratky, které Citroen používá již poměrně dlouho, je třeba od sebe důkladně oddělit. Pokud písmenka VTS znamenají, že po usednutí se budete nacházet v ostré a vrcholné verzi, písmenka VTR vám toto nezaručí. Někdo by si myslel, že to bude chudší "sportovní příbuzný", ale v dnešní době je VTR spíše jedním ze stupňů výbavy, než model s většími sportovními ambicemi. Pokud nebudeme porovnávat barvy, které jsou v nabídce obou verzí, prvním výrazným rozdílem je zadní křídlo, které lze získat pouze v modelech VTS. U klasického Coupé je na zádi pouze malá odrthová hrana.

  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Viditelným vnějším rozdílem je zadní křídlo, které lze získat pouze u verze VTS

Menší šancí na zaměření dalšího rozdílu jsou kola. Ta jsou ve verzi VTS 17", kdežto u VTR pouze 16". Na výběr ale máte ze dvou plechových a dvou hliníkových. Přestože design 16" kol nehýří žádnou extravagancí a dá se o nich říci, že jsou spíše klasického vzhledu, kupátku sednou velmi dobře.

  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Rozdíl mezi 17" a 16" koly je minimální --- Design je konzervativnější, ale ke Coupé se hodí

Dá se řici, že tímto, krom koncovky výfuku, která je u verze VTR dobře schována žádný rozdíl nenajdete. Detail, kterým je ochraná lišta na spodním okraji dveří, která u VTR není lakována do barvy vozu je snadno přehlednutelná.

 Klepněte pro větší obrázek
Koncovku výfuku u VTR budete hledat marně

Ať už si pořídíte jakoukoli verzi Citroenu C4 Coupé, bude netradiční design budit velké emoce. Lidé buď auto jednoduše přijmou jako pěkné a netradiční nebo jej odsoudí. Coupé má velmi kontroverzní design, hlavně záď je velmi individualistická a nemusí každému sednout. Na druhou stranu kupátek této kategorie je jako šafránu a pokud mne má auto zaujmout i svým designem, musí se trochu vymykat zaběhnutým pohledům. A to se u Citroenu určitě povedlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záď, která budí emoce

Až příliš mnoho obrazovek

Ač se řadím mezi ty, kteří mají rádi pestrou přístrojovou desku a různé budíky jen vítají, Citroen zašel v na této cestě opravdu daleko, možná až příliš. Čtyři displaye jsou i na mne dost. Dokázat všechny v pohodě usledovat dá při hustém provozu zabrat. Je sice pravda, že fakticky je nutno sledovat pouze jeden a tím je ten centrální pod předním oknem, ale i tak si prostě nemohu odpustit poznámku, že někdy je toho opravdu moc. Pokud se Citroen vydal cestou centrálního displaye s ukazatelem rychlostí, teplot a dalších funkcí automobilu, uUrčitě mohl na totéž místo zabudovat i otáčkoměr, který je jinak schován za volantem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kam se podíváte, tam najdete display

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Centrální display pod předním oknem s téměř kompletními informacemi o autě --- Display klimatizace --- Informační display

Ten po překročení určitého spektra otáček změní svou barvu z oranžové na červenou, čím naznačí, že je nejvyšší čas zařadit další rychlostní stupeň. Právě díky této funkci bych ocenil jeho umístění někde výše, aby se nacházel alespoň v periferním vidění a šlo využívat tuto velmi rozumnou funkci častěji a efektivněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Otáčkoměr s výbornou funkci změny barvy by si zasloužil lepší umístění

Za širokými a ve své třídě vozů asi největšími dveřmi se skrývají poměrně solidní sedačky s hladkou povrchovou úpravou se stříbrným nádechem. Na jedné straně se prezentují dobrým bočním vedením, komfortním čalouněním a dobrou tvrdostí, ale na druhé straně právě hladký povrch občas zapříčiní, že budete po sedačce i po bočnicích klouzat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za širokými dveřmi se schovávaji pohodlné sedačky

Jízda pod širým nebem

Testované Coupé bylo vybaveno velkým panoramatickým střešním oknem. Tato netradičnost je v nabídce příplatkové výbavy a spolu s ní získáte i zatmavené okno třetích dveří. O praktičnosti se v našich zeměpisných podmínkách asi moc hovořit nedá, únik tepla bude v zimě poměrně velký. Na druhou stranu je panoramatické okno velmi příjemným zpestřením všedních jízd. Pozorovat za jízdy, jako spolujezdec, hvězdy se hned tak nepovede. A díky oknu je celý interiér vždy velmi dobře prosvětlen.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Panoramatické okno není zvenku téměř poznat --- Výhled na oblohu je velmi příjemné zpestření

Pokud máte obavy, že by na vás v létě svítilo sluníčko, lze kdykoli zatáhnout roletky a po okně nezbude v interiéru ani památka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Panormatické okno lze kdykoli zastínit roletkami

Pár kufrů a drobností

Citroen C4 Coupé nebude jistě nikdo chápat jako plnohodnotný rodinný vůz, a tak důraz na praktičnost musí jít trochu stranou. Proti svému klasickému sourozenci disponuje pouze o pár litrů menším zavazadelníkem. Ten má základní objem 314 litrů a po sklopení obou opěrek zadních sedaček, lze získat až 1083 litrů. Sedačky se dělí v klasickém poměru 1:2. Přes dobrý přístup do kufru díky výklopným třetím dveřím nečiní nakládka žádny problém. Malou nevýhodou je jen nakládací hrana. Po sklopení zadních sedaček také nezískáte zcela rovnou plochu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zavazadelník nemá velký objem, což se u Coupé dá chápat

Pokud budete chtít schovat drobnosti v interiéru, najdete klasické odkládací prostory před spolujezdcem, na středovém panelu a na středovém tunelu. Malé prostory se nacházejí také po bocích palubní desky u výdechu ventilace.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tradiční odkládací prostory před spolujezdcem a na středovém tunelu a panelu

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Chytrá odkládací místa pod výdechy ventilace

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C-Crosser 2.2
Rok výroby: 2008
Stav: 145 189 km
Cena: 230 000 Kč
Citroën C3 1.1
Rok výroby: 2005
Stav: 120 612 km
Cena: 55 000 Kč
Citroën C4 1.4
Rok výroby: 2008
Stav: 143 129 km
Cena: 75 000 Kč