61
Fotogalerie

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Kdo jsi?

Kapitoly článku:


Jízda: nedělejte předčasné závěry

Cactus se tváří jako crossover schopný zdolat i nějakou tu polní cestu a tomu odpovídá naladění podvozku. Nebýt na autě sedmnáctipalcové lité disky, jsem si jistý, že by byl tento Citroën pohodlný. Takhle už přeci jen nerovnosti cítíte, byť nejde o žádnou tragédii.

Karoserie se v zatáčkách naklání a na nerovnostech se houpe i v podélném směru. Řízení je ukázkou toho, když se řekne, že je něco umělé. Bez odporu, bez citu. Jenže, světe, div se, jsou to právě zatáčky, kde se Cactus nakonec ukazuje v tom nejlepším světle. Vezmete jednu, druhou, třetí...

cactus_60.JPGcactus_61.JPG
Umělejší řízení budete hledat jen těžko, přesto ale nakonec Cactus předvádí velmi solidní jízdu a zaujme hlavně v zatáčkách, kde si vede nad očekávání dobře. Inu, nízká hmotnost...

To snad není možné, to auto se stále drží oblouku. Důvody jsou dva. Za prvé to jsou relativně široké pneumatiky příplatkových sedmnáctek, za druhé to je opět už několikrát zmíněná hmotnost. Cactus je lehký a má lehký motůrek nad přední nápravou, což jsou ty nejlepší předpoklady k tomu, abyste do zatáček nemuseli příliš brzdit. A to je vlastnost, která se u základního tříválce docela hodí. 

Po stránce jízdních vlastností Cactus nezklamal. Jako kompaktní auto do města si vede velmi dobře.

Cena trochu vedle

Cactus má jeden zásadní problém – cenu. Testované auto se dostalo i s výbavou navíc na dostřel hranici 500 000 korun, přesně řečeno stálo zhruba 460 000 Kč. A to je hodně troufalá částka. Původně to mělo přece být jednoduché a cenově dostupné auto. Jednoduché je, dostupné není.

cactus_58.JPGcactus_59.JPG
Téměř půl milionu korun za auto s tříválcovým motorem o výkonu 82 koní? Cactus je svým způsobem podobný vůz jako sedan C-Elysée. Jenže ten vyjde s plnou výbavou a dieselem pod kapotou na 314 900 Kč. Cactus startuje na částce 309 400 Kč. 

Kdyby stál o sto tisíc méně, asi by nebylo co řešit. Za peníze, které si Citroën naúčtuje, si ale můžete pořídit Golf, Leon, Peugeot 308... Prostě lépe jezdící a lépe zpracovaný hatchback. Nebo třeba Suzuki Swift, což je auto do města taktéž vcelku zajímavé a navíc klidně můžete zvolit i pohon všech kol (za 364 400 Kč), který je zajisté praktičtější než efektní design.

Ne, Citroën C4 Cactus v testované plné výbavě opravdu nedává žádný smysl. Pokud Cactus, tak ten základní. I když i u něj je člověk trochu na vážkách, zda si skutečně raději nekoupit za 309 000 Kč (započten i bonus za starý vůz 24 000 Kč) něco jiného. 

Co jsi vlastně zač?

Závěr? Dlouho jsem přemýšlel, na koho Cactus míří, komu je určený. Odpověď jsem během testu nenašel a vlastně mi to stále není jasné. Má to být levné SUV? Cactus není SUV. Plasty přilepené oboustrannou páskou nic neznamenají. Má to být stylová alternativa k Dacii? Možná, jenže takové Sandero Stepway s motorem 0,9 TCe (90 k) stojí 254 900 Kč. 

Je to alternativa k hatchbackům? K tomu se kloním nejvíce, ovšem mezi hatchabcky najdete za testovaných 460 000 Kč tucet lepších nabídek, které sice nebudou vypadat tak efektně, ale které budou v praxi fungovat podstatně lépe a které po vás nebudou vyžadovat tolik kompromisů. 

cactus_08.JPGcactus_10.JPG

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud