Citroën C4 1.4 16V: stylový spořílek (megatest)

Citroën loni nahradil přesluhující Xsaru zcela nově pojatým modelem C4, který má zajímavě pojatý exteriér i interiér. Podařilo se mu tím dotáhnout špičku segmentu? Vyzkoušeli jsme „cé-čtyřku“ se střední výbavou a základním motorem 1.4 65 kW.
Seznam kapitol
  1. Úvod, design exteriéru a interiéru
  2. Interiér, poměr ceny a výkonu, drahá nafta
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, motor a jeho projev
  4. Spotřeba, dynamika, jízda a řízení, podvozek
  5. Závěrem, plusy a minusy, cena a výbava, přehled modelů
  6. Technické parametry, fotogalerie, 1. část
  7. Fotogalerie, 2. část

Citroën ve světě automobilů proslul neobvyklými designovými a technickými řešeními, kterými mnohokrát dokázal zaujmou laickou i odbornou veřejnost. I v kompaktní třídě nejednou nabídnul něco navíc a i když mu to ne vždy přineslo masivní zájem zákazníků, uznání a zájem těch, kteří nechtěli zapadnout do šedi konzervativní produkce, se dostavovalo se železnou pravidelností.

Poslední desetiletí však znamenalo postupný ústup z těchto pozic a se dvěma šípy na kapotě se po světových silnicích proháněly vozy jako Citroën ZX, který v mnoha ohledech rezignoval na neotřelost svého předchůdce jménem BX. Ačkoli jeho následnici jménem Xsara nechyběla krása a elegance, stále nebyla tím pravým citroënem. Navíc technicky se již v době svého vzniku řadila pouze k průměru a v posledních letech držel výrobce její prodeje na úrovni pouze díky velice nízkým cenám.

Jenže poté přišel zásadní obrat, v nabídce Citroënu se postupně objevily vyzývavé modely s označením C5, C3 a C2 a bylo jasné, že dny Xsary jsou sečteny. Nový kompakt měl nést jméno C4 a nikdo nepochyboval, že jeho hlavní zbraní bude výjimečný design. Konečná podoba nové „cé-čtyřky“ ale přesto šokovala; to, co si výrobce dovolil provést s podobou exteriéru a interiéru, očekával málokdo.

  
Citroën nezůstal při zemi a C4 dal do vínku jedinečnou a přitom krásnou tvář

Chvála bláznovství

Když se mi dostaly do rukou první fotografie C4, nevěřícně jsem kroutil hlavou a v duchu jsem si říkal, že takový vůz se přece nedá prodat. Protáhlé přední světlomety zasahující až do poloviny blatníků, přední maska s masivním chromovaným logem značky zasahujícím až k předním světlům, těžce vypadající dveře s nízko položenými otěrovými lištami, dělené prosklení předních dveří se zrcátky umístěnými na jejich horní hraně jako u MPV, a pak ta záď – světlomety sahající od boku zadních blatníků prakticky až po střechu, to všechno bylo něčím zcela novým a první seznámení s vozem ve mě nevyvolalo mnoho důvěry v soudnost jeho designérů. Tu jsem definitivně pozbyl při pohledu na fotografie interiéru – nejen volant s pevným středem, ale i celé pojetí palubní desky s množstvím displejů a zvláštními barvami materiálů bylo na první pohled šokující a neuvěřitelné, vůz vypadal spíše jako koncept než konečný model, který se má co nevidět objevit v autosalonech.

  
Nekonvenční zádi dominují velká koncová světla sahající od zatních blatníků až po střechu

  
Rovněž příď ovládla světla zasahující až do poloviny předních blatníků a mřížka chladiče s mohutným logem výrobce

S dalšími a dalšími fotografiemi se ale prvotní šok vytrácel, design vozu se mi začal vrývat pod kůži a bylo stále jasnější, že jeho autoři přesně věděli, co dělají. Vytvořili citroën respektující dávné tradice značky, vůz zcela originální a přitom krásný a funkční. Osobní kontakt s ním mě pak v tomto jen utvrdil - přitažlivost všech jeho rysů vynikne teprve když jej uzřete na vlastní oči. Hodnocení designu je věc čistě subjektivní a je možné, že ve vás zůstane pocit, který jsem měl při pohledu na první fotografie. Přesto za sebe musí říci, že C4 považuji za jeden z nejpřitažlivějších vozů dneška a jsem rád, že se jeho neotřelý design dostal až do sériové výroby.

  ˇ
Stěrače se pohybují po protisměrných drahách --- Přední zrcátka s integrovanými blikači našla místo pod předělem skel předních dveří

Displej kam se podíváš

Po nahlédnutí do interiéru ani na chvíli nezapochybujete, že se designéři při práci na vnějším kabátu vozu ještě krotili. Všechno je zde zkrátka trochu jinak. Na nezvykle tvarované palubní desce najdete celkem tři displeje - ten nahrazující klasickou přístrojovku našel své místo nad prostředkem palubní desky a dozvíte se z něj všechny obvyklé informace od aktuální rychlosti přes teplotu chladící kapaliny, denního a celkového počítadla kilometrů až po nastavenou rychlost tempomatu. Vedle něj se pak nacházejí klasické výstražné kontrolky. Na hlavním displeji chybí pouze otáčkoměr, který najdete í na sloupku řízení a je s ním také výškově a podélně seřiditelný, což je skvělé. Třetí displej je umístěn na středové konzole a podobně jako u jiných vozů koncernu PSA sdružuje výstup autorádia a palubního počítače. Když si připlatíte za automatickou klimatizaci, rozroste se počet displejů dokonce na čtyři. Středová konzole je jinak poměrně klasická a svým tvarem a i rozmístěním ovladačů si odpustila větší výstřelky. Celá palubní deska je pak posunuta dál od předních cestujících, což má své výhody i nevýhody, které zmíním níže.

  
Interiér nezaostává za exteriérem a má rovněž naprosto jedinečný design

  
Masivní A-sloupky komplikují výhled z vozu --- Středová konzola plynule přechází ve středový tunel; na jeho bocích naleznete malé odkládací prostory třeba na tužky

Nezvyklé jsou výplně dveří plynule navazující na palubní desku, mající dvě zvláštně tvarované kapsy pro menší a větší předměty. Zaujmou velkoryse dimenzované přední sedačky, délka sedáků a především opěradel je nadprůměrná – i při své výšce si opřu celá záda, což je na dlouhých cestách velice příjemné. Boční vedení sedadel by ale mohlo být lepší. Výrobce zvolil jakýsi kompromis mezi měkkostí a výrazným bočním vedením, sedačky jsou tedy poměrně jasně profilované, ale samotné vedení je měkčí. Celý interiér pak kombinuje tři různé matriály – světlé béžový a tmavě šedý tvrdší plast a hnědý měkčený materiál, který našel místo na vrchu palubní desky a ve výplních dveří. Na sedačkách se pak usídlila béžová a černá textilie.

  
Hlavní ze tří displejů najdete na palubní desce  plní většinu funkcí klasické pŕístrojovky --- Na středové konzole se nachází diplej autorádia a palubního počítače

   
Digitální otáčkoměr se usídlil na sloupku řízení --- Červené pole nemá, zato rád zčervená celý

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C5 2
Rok výroby: 2010
Stav: 169 854 km
Cena: 205 000 Kč
Citroën C5 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 155 478 km
Cena: 75 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2009
Stav: 149 887 km
Cena: 165 000 Kč