50
Fotogalerie

Citroen C3 CNG: ještě levněji (test)

Kapitoly článku:


Kde tankovat plyn?

I přesto, že výhodnost CNG verze není okamžitá, není to ten největší problém. Daleko horší je to s dostupnosti čerpacích stanic, kde lze zemní plyn natankovat do auta. V České republice je pouze 11 veřejných čerpacích stanic a několik dalších, které jsou ovšem většinou v areálech dopravních podniků.

Hustota a hlavně rozmístění není ovšem rovnoměrné. Velkou bílou skvrnou na mapě je Brněnsko. Zde není žádná dostupná stanice a pokud plánujete auto na CNG, budete muset jezdit do Prostějova, nebo Znojma. Nejlepší je tak situace v Praze, kde jsou hned dvě stanice. Další města s CNG stanicí jsou Hradec Králové, Frýdek-Místek, Horní Suchá, Liberec, Plzeň, České Budějovice a Jeseník.

Plánuje se sice výstavba dalších stanic, ale i po této etapě bude dostupnost velmi omezená. Hlavní překážka bránící rozšíření tohoto systému tedy hned tak nezmizí. A tím se celý problém dostává do začarovaného kruhu.

Bez čerpacích stanic nebude mezi řidiči o CNG zájem. Bez aut na CNG nebude zájem ze strany podnikatelů budovat čerpací stanice. Bez čerpacích stanic... prostě nekonečná smyčka, kterou musí jednostranně někdo narušit a buď dostat do provozu tisíce CNG vozů, nebo vybudovat síť stanic alespoň ve městech nad 40 tisíc obyvatel.

Druhou možností, jak dostat plyn do auta, je pořízení si domácí plničky. Není problém koupit na trhu speciální zařízení, které se napojí na nízkotlaké potrubí zemního plynu, kterým je velké množství domů vytápěno. Ovšem tyto komerční plničky stojí od 200 000 Kč výše a navíc plnění zde probíhá velmi pomalu. Tímto zařízením naplníte nádrž malého Citroenu zhruba za noc.

Třetí možností je pak zakoupení domácí plničky přímo od prodejce vozů. Sám Citroen nabízí takové zařízení, ovšem prozatím ho neprodává v České republice. Dle informací od importéra ovšem nevylučuje, že zařízení v hodnotě cca 2 000 eur bude dodávat i u nás.

Tím by se odstranila velká překážka a navíc plnit si auto doma přes noc není zas tak špatný nápad, byť plnění trvá velmi dlouho.

Zhodnocení

Test vozu, který umožňuje alternativně spalovat zemní plyn (CNG) přinesl spíše jen potvrzení dosavadních informací. Rozdíl při jízdě je vůči LPG v podstatě stejný a náklady na jízdu jsou mírně nižší.

Co si mnozí neuvědomují, je obecné rozšíření CNG a LPG. Ve většině evropských zemí je situace opačná, tedy vozy na CNG tam tvoří absolutní většinu a LPG je jen velmi okrajové. Výjimku tvoří státy Beneluxu a střední a východní Evropa.

Pokud si tedy pořídíte i větší vůz s CNG, pak nebudete mít ve většině států žádné problémy. Lídrem jsou pak bezesporu Itálie a Francie, které mají největší síť čerpacích stanic.

Evropská unie a také Česká republika však chtějí prosazovat zemní plyn a chtějí, aby se toto palivo více rozšířilo. Nízké emisní hodnoty jsou prostě důležitým faktorem.

Samotné auto se od benzínových a naftových verzí nijak neliší. Kvůli nádrži na plyn sice u malého vozu přijdete o značnou část zavazadelníku, ale to se dá u více méně městského vozu akceptovat. Také nižší dynamika není až takovým problémem. Ve městě je dostačující a pokud potřebujete na okresce předjet není problém rychle přepnout na benzín.

Horší je to s návratnosti. CNG, LPG a podobné systémy prostě u takto úsporných aut ztrácí na významu. Ono je velký rozdíl, zda auto jezdí za 15 l benzínu nebo 18 l plynu, případně za 6 l benzínu a 7 l plynu. Náklady na pořízení jsou pak přibližně stejné, ovšem návratnost je u malých vozů často v nedohlednu.

Protože se stát dohodl s Plynárenskou unii na vybudování přibližně stovky čerpacích stanic, lze říci, že CNG je palivem blízké budoucnosti, které může mnohým snížit náklady na palivo.

Plusy

  • poloviční náklady na palivo
  • velmi nízké emise škodlivých plynů
  • zvýšený dojez až o 220 km

Mínusy

  • absence zavazadlového prostoru
  • horší dynamika při jízdě na CNG
  • malé rozšíření čerpacích stanic
  • absence rezervy (pouze sada na opravu pneu)

Standardní výbava: Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení čelního airbagu spolujezdce, ABS + EBD + EBA + aktivace výstražných světel při prudkém brzdění, 5 x tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, 5x výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech, Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, Automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení, Výškově a podélně nastavitelný volant, Variabilní posilovač řízení, Akustická výstraha při překročení předvolené rychlosti, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektrické ovládání předních oken, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Přední a zadní stěrače s cyklovačem stíracího intervalu, Vyhřívané zadní sklo, Nádrž CNG v zavazadlovém prostoru na místě rezervního kola, Sprej pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky, Látkové čalounění, Nárazníky lakované v barvě karosérie s dotykovými lištami v černé barvě, Ocelová kola 5,5 J x 14, pneumatiky 175/65 R14, celoplošné kryty kol „Milan"

Příplatková výbava: Paket Komfort: manuální klimatizace, rádio RD4 s přehrávačem CD,           elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, ukazatel vnější teploty, metalický lak (+ 45 00 Kč) 

Cena v základní výbavě: 388 650 Kč
Cena v testované výbavě: 433 650 Kč

Technické parametry

Motor

  • Objem: 13603
  • Největší výkon: 49W (68 k) při 5400 ot./min
  • Největší točivý moment: 108 Nm při 3300 ot./min
  • Palivo: natural, zemní plyn (CNG)

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 153 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 16 s

Podvozek

  • Přední náprava: vzpěry McPherson & vinuté pružiny
  • Zadní náprava: vlečená ramena se zkrutnou příčkou & vinuté pružiny
  • Vpředu: kotoučové
  • Vzadu: bubnové
  • Řízení: hřebenové s posilovačem

Vnější rozměry

  • Délka: 3 850 mm
  • Šířka: 1 667 mm
  • Výška: 1 519 mm
  • Rozvor náprav: 2 460 mm

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud