50
Fotogalerie

Citroen C3 CNG: ještě levněji (test)

Kapitoly článku:


Motor a pohon

Základem upravené cé-trojky je čtyřválec o objemu 1,4 l s výkonem 49 kW (68 k) při 5 400 ot./min a točivým momentem 108 Nm při 3 300 ot./min.

Tento motor byl mírně upraven a bylo mu dodáno zařízení přivádějící do sání zemní plyn. Můžete jej vidět nalevo do motoru.

DSC_5443.jpg DSC_5444.jpg DSC_5445.jpg DSC_5446.jpg  

V podstatě vše funguje jako u známého LPG přímo z továrny. Startuje se vždy na benzín a ihned poté je tlačítkem na středovém tunelu možné přepnout na spalování plynu. Chvíli počkáte a v okamžiku, kdy se rozsvítí kontrolka, jedete na plyn.

Pokud si nedáte náhodou pozor a plyn dojde, vůbec nic nepocítíte. Systém totiž v případě poklesu tlaku pod určitou mez automaticky přepne zpět na benzín.

Samotné přepnutí na plyn a zpět na benzín se odehrává zcela neznatelně. Pokud zrovna nepředjíždíte, jde o velmi hladký proces bez jakéhokoli škubnutí, nebo citelného úbytku výkonu jak tomu většinou bývá u systému LPG.

Jak se s tím jezdí?

Pokud máte alespoň nějaké zkušenosti s provozem vozidla na LPG, pak lze v podstatě vše přenést i na zemní plyn. I když se spaluje jiné palivo, všechny plusy a mínusy jsou jako přes kopírák.

Cé-trojka s benzínovou jedna čtyřkou je vcelku dobrou kombinací, která sice neumožňuje žádné divoké předjíždění a závodění, ale do města je to zcela dostačující. Necelých 70 koní si s Citroenem rozumí velmi dobře a městská dynamika je dostatečná. To platí i v příměstském provozu. Dálnice jsou pak již trochu jiné kafe a pokud nepotřebujete trhat rychlostní rekordy, dá se s přivřením oka zvládnout delší trasa i zde.

Vše se ovšem změní s přepnutím na plyn. V tom okamžiku sice začnete šetřit peníze, ale přijdete i o část výkonu. To je ostatně jednou z nevýhod jízdy jak na CNG, tak na konkurenční LPG.
Při běžné jízdě či „courání” v kolonách po městě je rozdíl výkonu neznatelný, prostě i na plyn je ho tolik, že jízda je v pohodě a komfortní. Velký rozdíl je však znatelný od středních otáček nahoru. Tam je již poznat, že někdo motoru „přiškrtil ventil”.

Vše pak trvá mnohem déle a je třeba s tím počítat. Dynamika poklesne nejen fakticky, ale i subjektivně a pokud si dáte pár testů, kdy při zrychlování přepnete z plynu na benzín, nebo naopak, získáte pocit, že motoru zapínáte nějaké turbo. Po přepnutí z plynu na benzín sice nedojde k nějak výraznému nakopnutí, ale malý kompakt výrazně ožije.

Oba režimy však mají něco společného. Tím je velmi dobrý charakter motoru. Přes nízký výkon lze najít zátah již v nízkých otáčkách, což je opět do města velmi příznivé. Každopádně pro to nejlepší je třeba dostat motor k třem tisícům otáčkám, kdy ukáže, co je v něm schováno. Motor zde výrazně ožije a elán si zachovává až k maximu výkonu, kde hlavně v případě jízdy na plyn dojde k rychlému uvadnutí a je třeba řadit téměř okamžitě po dosažení 5 500 ot./min.

Druhým společným jmenovatelem je klidný chod motoru. Jedna čtyřka si v malém voze jen klidně ševelí a nijak neruší jízdu svým hlukem nebo vibracemi. Zde je rozdíl natural-plyn nulový a v obou režimech je tento dojem shodný.

Jak to jede?

Velmi často se vedou hádky o to, jak moc ubere plyn na výkonu a dynamice. Moderní LPG sekvenční systémy uberou jen pár procent výkonu a také spotřeba se blíží jízdě na benzín. U CNG je tomu trochu jinak, plyn má jiné vlastnosti, a tak i provoz je trochu jiný.

Dynamika při jízdě na plyn je horší nejen subjektivně, ale i objektivně. Provedli jsme běžná měření na obě paliva a výsledky to jen potvrdily. Ukázalo se také, že při nízkých otáčkách není rozdíl až tak velký, ovšem od středních se úbytek výkonu projevuje poměrně citelně.

 
Natural 95
CNG
Rozdíl
0-100 km/h
16,3 s
18,8 s
+ 15 %
0-140 km/h
36,7 s
46,8 s
+ 27 %
60-100 km/h
III. Stupeň
9,8 s
11,8 s
+ 15 %
IV. Stupeň
14,5 s
16,5 s
+ 14 %
80-120 km/h
III. Stupeň
12,2 s
16,3 s
+ 33 %
IV. Stupeň
15,5 s
18,3 s
+ 18 %
V. Stupeň
22,9 s
27,5 s
+ 20 %

Dá se tedy říci, že rozdíl v dynamice se pohybuje od 15 do 30 procent, dle otáček. V nižších se pohybuje okolo spodní hranice tohoto intervalu, od středních okolo 20 procent a ve vyšších atakuje rozdíl již téměř 30 procent.

Kolik s plynem ušetříte?

U CNG je jiný systém čerpání plynu, jiné propočty nákladů a jiné měrné jednotky. LPG se tankuje stejně jako benzín na litry, zemní plyn (CNG) se tankuje na metry krychlové (m3).

Nádrž v malém Citroenu má užitečný objem 56 l, což ovšem nic neřekne. Nádrž tedy pojme cca 8 kg paliva, což představuje přibližně 11,2 m3 plynu. 1 m3 plynu pak stojí zhruba 15 Kč, jedna nádrž vás tedy vyjde okolo 170 kč.

Na jednu nádrž plynu se dá najet od 180 až po 220 km. První hodnoty jsem dosáhl při jízdě Praha-Brno po dálnici při maximální povolené rychlosti. Bohužel to na tuto cestu nestačilo a před Brnem jsem musel přepnout na benzín. Pokud jsem jezdil jen v městském a příměstském provozu nebylo problém ujet na jednu nádrž okolo 220 km. Dojezd při kombinovaném provozu odhaduji na cca 200 km.

Náklady jsou tedy fantastické, na dálnici to vychází na 0,94 Kč za kilometr a v běžném provozu okolo 0,77 Kč na 1 km a v kombinaci pak okolo 0,85 Kč na 1 km.

Pro srovnání uvedu i spotřebu při jízdě na benzín. Při běžném městském provozu se pohybovala okolo 6,5 l naturalu na 100 km, na dálnici při rychlosti 130 km/h také okolo 6,5 l a v mimo městském provozu a klidné jízdě okolo 5,5 l naturalu na 100 km. Kombinovaný provoz pak vycházel okolo 5,9 l na 100 km.

Náklady jsou pak jednoznačně horší. Při ceně naturalu okolo 29 Kč vychází 1 km ve městě a na dálnici na 1,8 Kč, mimo město na 1,6 Kč za 1 km a v kombinaci pak vychází jeden ujetý kilometr na 1,7 Kč.

Náklady na 1 km

 
Natural 95
Plyn
Rozdíl
Město
1,8
0,85
0,95
Mimo město
1,6
0,77
0,83
Dálnice
1,8
0,94
0,86
Kombinovaný provoz
1,7
0,85
0,85

Náklady na palivo jsou tedy při jízdě na natural téměř dvojnásobné. Ovšem tuto výhodu krutě zaplatíte při pořízení vozu. Základní verzi C3 CNG s motorem 1,4 lze nyní pořídit za 388 650 Kč. Běžnou verzi s motorem 1,4 pak za 332 900 Kč. Pokud tedy uvážíme, že je cenový rozdíl přibližně 50 000 Kč a na každém ujetém kilometru ušetříme přibližně 0,85 Kč, budete muset najet nejméně 59 000 Km, aby se srovnal cenový rozdíl.

Tedy až po 60 000 kilometrech začnete s malým Citroenem šetřit. Na druhou stranu CNG není jen o nákladech, ale tato verze se může pyšnit až o 20 procent nižšími emisemi, které hlavně ve městech způsobují potíže jejich obyvatelům. Pokud by tedy přišel stát s nějakou kompenzací pro šetrnější motory, byla by výhodnost daleko větší.

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud