Citroen C3 CNG: ještě levněji (test)

Citroen přišel i na náš trh s vozy, které jsou schopny spalovat zemní plyn. Toto palivo je opředeno mnoha mýty, jsou to ale jen mýty?
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér, Zavazadelník
  2. Motor a pohon, Jízda na benzín a plyn, Rozdíl dynamiky, Spotřeba a náklady
  3. Čerpací stanice, Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Model C3 automobilky Citroen patří k těm, které jsme měli možnost otestovat téměř ve všech verzích. Po těch benzínových a naftových o různém výkonu, s různým typem motoru a převodovky přichází na řadu i poslední novinka, C3 CNG. Neboli malý kompakt, který spaluje nejen benzín, ale také zemní plyn.

Ten u nás není příliš rozšířený, propan butan (LPG) je na tom o mnoho lépe, ale budoucnost CNG je daleko větší. V posledních létech výrazně v Evropě roste podíl takto upravených vozů a tento trend se postupně dostává i k nám. Zde však bude mít pozici poněkud ztíženou, tradice LPG je v lidech zakořeněná velmi hluboko.

V našem dnešním testu jsme se zaměřili hlavně na rozdíly v jízdě na benzín a plyn, na to, zda se CNG vyplatí a na to, jak se bude cítit řidič, když si takový vůz v této chvíli u nás pořídí.

Tip: test Citroenu C3 s motorem 1,6 HDI naleznete zde, test C3 s motorem 1,4 HDI zde a test C3 s motorem 1,4 16V a převodovkou Senso Drivezde

Žádná změna

Protože jsme si v minulosti Citroen C3 představili již několikrát, nebudeme se dnes zabývat jeho boubelatými křivkami. Zkusíme si pouze ukázat, v čem se CNG verze liší od aut poháněných benzínovým resp. naftovým motorem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedinou zásadní změnou proti klasickým modelům je druhý tankovací otvor. Plnící otvor pro plyn je umístěn hned vedle víčka standardní palivové nádrže. Pokud by nebyl Citroen v zelené, ale černé barvě, byl by zcela nenápadný, takto je však viditelný zdaleka. Nebylo by od věci, kdyby Citroen nabízel víčko v barvě karosérie. Druhým detailem je malý štítek na víku zavazadelníku, který jasně (tedy skoro jasně, uváděné označení je francouzskou šifrou) říká, že vůz jezdí na CNG.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tím končí veškeré rozdíly ve vnějším designu. Ostatně není se ani čemu divit, protože implementace systému CNG či LPG nevyžaduje změny na karoserii. Vše potřebné je uschováno uvnitř - pod přední kapotou a v zavazdelníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér

Ani v interiéru se velké změny neodehrály a vše tak zůstává při starém. Verze s pohonem na CNG vychází z výbavy SX.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Digitální rychloměr, nezvykle zpracovaný otáčkoměr a displej rádia uprostřed palubní desky. Čekáte-li zde nějaký ukazatel množství plynu v nádrži, hledáte na špatném místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ten je umístěn na středovém panelu. Kde je nejen budík s ukazatelem množství plynu v nádrži, ale také tlačítko přepínání režimu jízdy na plyn a na benzín. Pokud jedete na plyn, svítí kontrolka vpravo od budíku. Tovární úprava tak přináší nespornou výhodu a to právě v podobě ukazatele stavu plynu, což u dodatečně pořízených systému není vždy samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kde je kufr?

Myslíte si, že za pátými dveřmi najdete zavazadelník? Tak raději neotevírejte jeho víko. Protoře vozy s plynovým pohonem potřebuji někam umístit nádrž, většinou přijdete o část zavazadelníku. U malého vozu, jako je C3 pak většinou přijdete o vše.

Velká plynová nádrž je umístěna právě zde a Citroen pouze přidal plechové bednění. To má ochránit plynovou nádrž a zároveň umožnit odvézt alespoň kabelku a draka pro děti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedinou výhodou tak zůstává fakt, že lze sklopit opěradla zadních sedaček. Nezískáte sice zcela rovnou ložnou plochu, ale odvezete alespoň něco. Nosnost bednění plynové nádrže je ovšem omezena na 100 kg, což opravdu není mnoho.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  

Levný provoz si tak u malého vozu vybral daň v podobě absence zavazadelníku. Pokud ovšem budeme brát Citroen C3 jako městské auto, pak to není až takový problém.

Následující kapitola
Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 145 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků