Citroën C3 1,6 HDi: miláček žen (test)

Citroën C3 se na českém trhu představil v roce 2002 a svými zakulacenými, boubaletými tvary oslovil řadu zákazníků. Nedávno prošel model C3 faceliftem, rozšířil nabídku motorů a dnes tvoří přes čtvrtinu prodaných vozů s dvojitým šípem v logu. Testovali jsme špičkový model s dieselovým agregátem 1,6 HDi.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér, Motor a dynamika
  2. Tvrdší jízda, Závěr, Plusy a minusy, Technické a cenové parametry
  3. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

Citroën C3 designově patří k velmi vydařeným vozům, prapůvod boubelatých křivek je možné najít v modelu 2CV, který zlidověl pod názvem „kachna“. Obloukovité sloupky A a C, dolní strana skel pod úrovní předního skla, oblouky nad koly a vůbec celá příď, to vše připomíná legendární vozítko. Od roku 2002, kdy se cé-trojka poprvé začala nabízet v České republice, se prodalo skoro 6 000 vozů, což C3 řadí mezi 10 nejprodávanějších vozů.

Tipy (a žádné triky): První C3 jsme v redakci měli v roce 2003, kdy jsme testovali verzi 1.4 HDI 50 kW. Začátkem října letošního roku jsme přinesli první dojmy ze svezení faceliftovanou cé-trojkou.

Více změn v interiéru

Faceliftu si při pohledu na C3 zvenku všimnete, ale konkrétní změny odhalite až při důkladnějším zkoumání, jedná se o pár vcelku decentních modifikací. Designéři lehce upravili masku: změnil se nárazník, zvětšil se spodní nasávací otvor a SPZ se přesunula o něco níže než tomu bylo u původní verze. Na zádi vozu prošly kosmetickou úpravou zadní světlomety, světlo blikače dostalo čirou optiku. Pokud někdo čekal něco převratnějšího, bude zřejmě zklamán. Ovšem citlivější povahy a lidé se smyslem pro detail zmiňované modifikace uvítají. Ačkoli je na první pohled patrné, že se jedná o „starou dobrou“ cé-trojku, facliftovaný model ze ze sebe vyzařuje více života než verze před faceliftem.

C3 po faceliftu versus C3 před faceliftem

 
Lehce upravená přední maska

 
Čirá optika zadních blinkrů

Mnohem větší změny se odehrály v interiéru. Máme tu novou palubní deska s větším LCD displayem; inspiraci pro tuto změnu bychom mohli hledat u větší C4. Oba dva displaye jsou čitelnější, ale u palubního mi chyběl ukazatel teploty chladící kapaliny motoru. Další inovace a dobré nápady jsou vidět na středovém panelu, který není tak vyboulený do prostoru, jako u předchozí generace, a působí uhlazenějším dojmem. Řadící páka je také převzata z vyšších modelových řad koncernu PSA. Pozměněné jsou i panely dveří, trochu jsem se ale divil, proč je spínač elektrického ovládání oken nyní před řadící pákou na středovém tunelu. Tmavé plasty, kvalitnější čalounění, lepší lícování a dílenské zpracování působí dobrým dojmem, facelift malé cé-trojce prospěl.

Vnitřní prostor patří k lepšímu průměru ve své třídě. Po usednutí za volant, který jde nastavit ve dvou osách, jsem si trochu nerozuměl s výškovým nastavením sedáku. Po stlačení páky dolů sedadlo vmžiku sjelo do krajní dolní polohy a nahoru se mu chtělo pouze v případě, když jsem na sedadle neseděl. Jde o vcelku nepraktické řešení, zvláště když se za volantem střídají dva lidé s rozdílnou polohou sedadla a pozice při řízení.

Při mé výšce 191 cm jsem si sedadlo posunul do krajní polohy a po kontrole místa za mnou mi bylo jasné, že za mne si sedne jen malé dítě nebo zavazadlo. Když jsem se ale trochu uskromnil, menší osoba (160-170 cm) si při jízdě na sedadle za mnou na místo příliš nestěžovala. Zavazadlový prostor opět spadá mezi průměr (305 l), po sklopení zadních sedadel objem vzroste na 1 310 l.

 
 
Větší změny se odehrály v interiéru

 
Středový panel má modernější tvary

 
Větší a přehlednější display

 
Oddělený display je lépe zapracován do palubky a je čitelnější

Dieselová jedna-šestka, spotřeba

Po faceliftu se v nabídce motorů objevil koncernový vznětový řadový čtyrválec o objemu 1,6 HDi, který je podobně jako u Fordu Fiesta naladěn na 66 kW (90 k) v 4 000 ot/min, a splňuje emisní normu Euro 4. Zajímavé je, že sesterský Peugeot 206 má v nabídce také 1,6 HDi s výkonem 81 kW (110 k), který se u Citroënu objevuje až u modelu C4 a C5. Citroën vyrábí C3 i se silnější variantou 1,6 HDi, dokonce i s filtrem pevných částic a systémem stop&start (vypínání motoru při stání) ale tento vůz bohužel není v oficiální nabídce importéra.

Šestnáctiventilový dieselový agregát se systémem vstřikování Common-Rail je přeplňován turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a disponuje maximálním kroutícím momentem 215 Nm od 1 750 ot/min. Výrobce udává zrychlení z 0 km/h na 100 km/h za 10,8 s, což předesílá, že C3 bude s tímto motorem živá.

Motor měl dobrý zátah již od zhruba 1 800 ot. a nepolevoval až k hranici 4 500 ot. Díky nižší hmotnosti vozu byla C3 velmi svižná, delší převody pětistupňové manuální převodovky dovolovaly řadit ve vyšších rychlostech a tmavě modrá boubelka za sebou často nechávala překvapené řidiče. Dynamika vozu je vzhledem k jeho třídě opravdu nadprůměrná a 90 koníků hýbe s malým vozem velice přesědčívě. Zvukový projev byl v kabině o poznání hlasitější než v nedávném testu modelu C5, ale je mi jasné, že tohle srovnání není zrovna průkazné.

Citroën C3 dosáhl celkové kombinované spotřeby 5,7 l/100 km po najetých 850 km, přičemž mimo město se s vozem dalo jezdit za 5,1-5,3 l. Ve městě a při svižnější jízdě jsem dosáhl spotřeby 6,3 l nafty na 100 km.

Převody:

40: 2 - 2300; 3 - 1500
60: 2 - 3500; 3 - 2150; 4 - 1600
80:               3 - 2900; 4 - 2100; 5 - 1600
100:             3 - 3600; 4 - 2600; 5 - 2100
120:             3 - 4500; 4 - 3200; 5 - 2500;
140:                           4 - 3700; 5 - 3000
160:                                         5 - 3400

Dynamika (mokrá silnice):

0-100 km/h: 11,6 s
60-100 km/h: 3 st. 6,9 s; 4 st. 9,3 s
80-120 km/h: 3 st. 8,7 s; 4 st. 9,3 s; 5 st. 12,0 s
60-160 km/h s postupným řazením: 30,1 s

 

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C3 1.1
Rok výroby: 2003
Stav: 132 013 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 134 207 km
Cena: 165 000 Kč
Citroën C4 1.4
Rok výroby: 2006
Stav: 161 475 km
Cena: 65 000 Kč