Citroën C-Zero: sériový elektromobil je na světě

Možná se ptáte, kde vzal Citroën z ničeho nic elektromobil? Inu podívejte se pořádně na přiložené fotografie, není vám povědomý?

Ano, jde o převlečené Mitsubishi i-MiEV, na kterém si Japonci velmi zakládají. A to již léta, poprvé jsme o tomto vozu psali před více než třemi roky a od té doby vám ukázali celou řadu jeho evolučních podob. Vývoj je nyní u konce, o čemž svědčilo představení produkční verze i-MiEV na autosalonu ve Frankfurtu. Ale zpátky do Francie.

Citroën C-Zero byl představen jako sourozenec Peugeotu iOn, který slavil svoji premiéru rovněž na letošním autosalonu ve Frankfurtu. Podle vyjádření PSA vzniknuly tyto vozy „ve spolupráci“ s automobilkou Mitsubishi, skutečnost je ale syrovější: Citroën C-Zero je v podstatě opravdu pouze strojem Mitsubishi i-MiEV opatřeným výsostnými znaky Citroënu.

Nejen vzhled, ale i pohonná jednotka je tak pochopitelně shodná se soustavou, která se nachází ve voze Mitsubishi i-MiEV. Jedná se tedy o synchronní elektromotor s permanentním magnetem, který dosahuje nejvyššího výkonu 64 koní (47 kW) v pásmu od 3 000 do 6 000 ot./min. a točivého momentu 180 Nm od 0 do 2 000 ot./min. Tento motor pohání skrze jednostupňovou redukční převodovku kola zadní nápravy.

Elektromotor je napájen z li-ionové baterie pracující s napětím 330V. Tato baterie je sestavena z 88 článků, z nichž každý má kapacitu 50 Ah. Umístěna je v podlaze uprostřed vozu a má Citroënu C-Zero zajistit dojezd až 130 km. Díky použité li-ion technologii jsou navíc baterie relativně lehké a netrpí tolik tzv. „paměťovým efektem”, což by jim mělo zajistit delší životnost

Máte-li čas, můžete vůz dobíjet skrze obyčenou zástrčku z běžné domácí sítě 220 V, což potrvá šest hodin. Při použití externí dobíjecí stanice na 400 V / 125 A vám pak postačí půl hodiny k dosažení 80 % maximální kapacity.

Elektromobil bude jen 3 480 mm dlouhý, ale díky rozvoru 2 550 mm nabídne plnohodnotný čtyřmístný interiér a k němu i trochu zavazadlového prostoru o objemu 166 litrů. Nemělo by se přitom jednat o žádnou brzdu městského provozu. Zástupci koncernu PSA tvrdí, že malý elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 15 s, z 60 na 90 km/h za 6 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h. Obvyklá bude i výbava s řadou komfortních a bezpečnostních prvků jako jsou posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů nebo klimatizace.

Ačkoli Citroën vůz prezentuje již jako produkční záležitost, jde spíše o jakýsi „ekologický marketing”, nebo zdůraznění ochoty Citroënu podléhat současným trendům, chcete-li. Sériová výroba C-Zero se má totiž rozběhnout až za rok, tedy v posledním čtvrtletí roku 2010, což jistě není obvyklá doba, která uteče mezi oficiálním představením a zahájením výroby. Pokud vás tedy již začala spalovat touha po této novince, musíme vás zchladit, ještě chvíli si na ni počkáte...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroën C-Zero
Citroën C1 0.998
Rok výroby: 2008
Stav: 47 444 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 135 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 163 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků