Citroën BX (1982-1994): Originál bez výstředností

Citroën BX možná nebyl už tak avantgardní jako jeho předchůdci, pořád však vyčníval z davu. Konkurenci předčil pohodlím, kvalitou a spolehlivostí na ni bohužel naopak ztrácel.
Seznam kapitol
  1. Na počátku bylo Volvo; Konstrukce a motory; Sportovní (ne)úspěchy
  2. První modernizace; Éra turbodieselů; Speciální verze
  3. Citroën BX (1982-1994): Fotogalerie

Rodinné auto střední třídy doplnilo a od roku 1986 zcela nahradilo ve výrobním programu Citroënu řadu GS/GSA. Hranaté tvary pětidveřového hatchbacku byly hlavně dílem studia Bertone, velký kus práce na nich odvedl legendární Marcello Gandini. Předznamenával je do značné míry britský Reliant FW11 navržený pro turecký Anadol (1977), a také studie Tundra (1979), která však využívala techniku Volva 343!

Osobitý vzhled

Na rozdíl od britského vozu i pozdějšího BX měla studie jen jeden pár dveří, ale základní silueta a hlavně vystouplé lemy blatníků do série přežily. Výklopné přední světlomety se však u dvojitého šípu neuplatily, ty si nechalo Volvo pro kompaktní model 480 ES. Vnější design do finální podoby ladili stylisté Citroënu ve Velizy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzhled sériového Citroenu BX předznamenávala studie Bertone Tundra, která ovšem nesla znaky automobilky Volvo

4,23 m dlouhá karoserie osobitého vzhledu štědře využívala plastu. Byly z něj nárazníky, ale i kapota motoru a výklopné víko zavazadelníku se základním objemem 444 l. Karoserie sama o sobě vážila jen 241 kg. Všechny verze měly čtveřici kotoučových brzd a hydropneumatické odpružení. Podvozek s velkorysým rozvorem 2655 mm jinak tvořily vzpěry McPherson a spodní příčná ramena vpředu, respektive vlečená kliková náprava vzadu. A nechyběly ani příčné zkrutné stabilizátory.

Retro | Video | Bezpečnost | Citroën

Citroën Traction Avant: svérázný test pasivní bezpečnosti z roku 1934

Místo teleskopických tlumičů a vinutých pružin však Citroën používal svou klasiku: vysokotlaké jednotky se samočinným udržováním vodorovné polohy a nastavitelnou světlou výškou. O pohodlí není třeba dlouze spekulovat, nejvyšší servisní poloha umožňovala výměnu kol bez zvedáku a ani občasné výlety mimo zpevněné cesty nebyly problémem.

Debut pod Eiffelovkou

Citroën BX se vyráběl od září 1982 ve francouzském Rennes a ve španělském Vigu. Tehdy si také odbyl svůj debut. 23. dne toho měsíce byl prezentován přímo pod Eiffelovou věží v Paříži, ještě před slavným autosalonem.

Ploché vzduchem chlazené motory BX po předchůdce nezdědila, všechny nové napříč umístěné jednotky s rozvodem OHC pocházely z koncernové líhně. Základním motorem byl řadový čtyřválec 1360 cm3 (45 kW, 108 N.m) řady X přezdívané Douvrin podle místa vzniku, verze s dvojitým karburátorem měla 52 kW. Doplnil jej BX 16 (1560 cm3, 65 kW, 127 N.m) série XU z motorárny v Trémery. Karburátory nesly značky Solex a Weber.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model BX 14 z roku 1982; číslo v názvu udávalo zaokrouhlený zdvihový objem motoru, který dosahoval výkonu 45 nebo 52 kW

Čtyř- a pětistupňové převodovky byly umístěny buď vespod klikové skříně, nebo souose vedle motoru (BX 16) a poháněly pochopitelně přední kola. Později přišly na řadu i klasické měničové automaty se čtveřicí rychlostí.

V následujícím roce se výkon šestnáctistovky zvedl decentně na 68 kW a hodnota točivého momentu na 131 N.m. Tehdy přišel na řadu první diesel, atmosférická jednotka objemu 1905 cm3 se 47 kW a 118 N.m.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Variantu BX 16 poháněl motor série XU z motorárny v Trémery; v roce 1984 posílila z 65 kW/127 Nm na 69 kW/137 Nm

Devatenáctistovka s totožným objemem se objevila v sezóně 1984 i v zážehové verzi GT (75 kW, 158 N.m), kromě ní debutovala také dosud nejvýkonnější BX 16 se 69 kW a 137 N.m, která nahradila předchozí variantu. Z GT vycházela limitka Digit s digitální přístrojovkou, palubním počítačem, rádiem Pioneer a centrálním zamykáním, vyrobená ve čtyřech tisících kusech.

BX sportuje

Dvoukarburátorové provedení BX Sport (1985) mělo motor 1,9 l s 93 kW a 169 N.m. Za jeho úpravou včetně překonstruovaných spalovacích prostor a větších ventilů stál francouzský tuner Danielson. Dostalo analogovou palubní desku, kvalitní čalounění z většího CX, zadní křídlo, nástavce prahů a kvůli širším pneumatikám na litých kolech i rozšířené a jinak tvarované blatníky. Auto vzbudilo značný ohlas, takže jich ve dvou sériích vzniklo 7,5 tisíce exemplářů. Jízdní vlastnosti modifikovaného podvozku ovšem pořád nebyly příliš sportovní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V roce 1983 přišla verze BX 19 TRD s přeplňovaným vznětovým motorem (nahoře); model BX 19 GT z r. 84 nebyla sportovnější verze dieselu, poháněl ji zážehový motor 1,9 l

Menší diesel BX 17 poskytoval z objemu 1769 cm3 jen 44 kW a 110 N.m. Velmi důležité bylo také uvedení 4,44 m dlouhého kombi Break v dubnu 1985, to vyráběla karosárna Heuliez. Prototyp byl k vidění už na podzim 1983, rok po premiéře hatchbacku. Užitkové verze s tradičním názvem Enterprise byly jen dvoumístné s nízkou přepážkou za sedadly.

Retro | Video | Renault | Citroën | Sportovní auta | Fascinace | Hatchbacky | Luxusní auta

Citroën CX a Renault 25 (1984): nejrychlejší Francouzi

V listopadu 1985 představil Citroën soutěžní verzi BX 4TC i její sériovou sestřičku. Těch bylo nutné postavit 200 kusů kvůli homologaci. Návrat do mistrovství světa skončil fiaskem, BX továrního týmu Citroën Competition se zúčastnily pouze tří podniků, nejlepšího výsledku dosáhl Jean-Claude Andruet šestým místem ve Švédsku, jinak s týmovým kolegou Philippem Wamberguem končili předčasně pro technické závady. Vzhledem k tomu, že FIA oznámila konec skupiny B, další vývoj auta už neměl smysl...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ostrou verzi 4TC trápily technické závady na rychlostních zkouškách i v provozu – z 86 prodaných kusů silniční verze musel Citroen vykoupit 24 zpět kvůli tragické kvalitě

Soutěžních speciálů vznikla dvacítka. Čtyřválec o objemu 2142 cm3 s výkonem až 265 kW získal koncern PSA koupí francouzského Chrysleru, konstruktéři jej otočili o 90 stupňů (tedy podélně) a vybavili turbodmychadlem Garrett a vstřikováním Bosch K-Jetronic, přední část musela být decentně prodloužena. Původně měl skoro 2,16 l, ale při použití koeficientu 1,4 pro přeplňované motory by se nevešel do třílitrové třídy. Hydropneumatické odpružení zůstalo zachováno, pětistupňovou převodovku daroval Citroën SM, brzdy zase CX.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Citroen BX Sport dostal optický paket a dvoukarburátorový motor o výkonu 93 kW, ale jeho jízdní vlastnosti příliš sportovní nebyly; vzniklo 7,5 tisíce exemplářů

Ani silniční verze naladěná jen na 147 kW a stavěná u Heuliezu v Cerizay nezaznamenala bůhvíjaký úspěch. Z dvou stovek vyrobených jich automobilka prodala za astronomických 248,5 tisíce franků (skoro pětinásobek základního BX 14!) pouze 86 kusů. A to ještě 24 vykoupila zpět kvůli tragické kvalitě a spolehlivosti zpět a nechala sešrotovat. O vzácnosti tedy nemůže být pochyb. Přitom z klidu na stovku dokázala střela zrychlit za 7,5 s a upalovala až 220 km/h.

Následující kapitola
Citroën Nemo 1.36
Rok výroby: 2010
Stav: 42 492 km
Cena: 70 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 180 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.58
Rok výroby: 2012
Stav: 142 104 km
Cena: 190 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků