Citroen Berlingo GNV: levně na plyn (test)

Berlingo má na krku deset let, ale nadčasová karosérie a facelift ho udržely na špici. Vyzkoušeli osobní verzi s pohonem na zemní plyn.
Seznam kapitol
  1. Trocha historie Berlingo nezabije, Nadčasová koncepce, Prostorný interiér
  2. Líná i pružná čtrnáctistovka, Ve městě a rovnou na plyn, Mimo město jistě a pomalu, po dálnici o život, Pružnost a zrychlení
  3. Fuelmaker je šance pro plynové Berlingo, Jezděte za hubičku, Technické údaje, Přehled CNG stanic
  4. Kompletní fotogalerie

Citroën Berlingo má deset let na trhu za sebou, což by pro většinu jeho konkurentů znamenalo konec, ale nadčasová karosérie a facelift v roce 2002 ho udržely na špici své třídy. V tomto směru bude kopírovat svého předchůdce C15, který se vyráběl až do loňského roku dlouhá desetiletí takřka bez viditelné změny. Tentokrát jme pro vás vyzkoušeli osobní verzi s pohonem na zemní plyn.

Nadčasová koncepce

Nadčasová  a řádně krabicovitá karosérie s mohutným předním nárazníkem vůz chrání před drobnými šrámy ve  městě. Nehledejte v Berlingu krásu, žádnou nemá. Vzniklo jako užitkový vůz obestavěný navíc sedadly pro další cestující. A prodávalo se tak dobře, že vyprovokovalo Renault k vývoji vlastního víceúčelového modelu Kangoo. Ideovým nástupcem Berlinga je vlastně i česká Škoda Roomster, ale to už je trochu jiný příběh.

citroen_berlingo2gnv/P1270551.JPGcitroen_berlingo2gnv/P1270567.JPGcitroen_berlingo2gnv/P1270573.JPG

Zajímavým zjištěním je obliba Berlinga na českém trhu, když toto se umístilo na první příčku v prodejích Citroënu. Drtivá většina nových majitelů se rekrutuje z řad podnikatelů, kteří své podnikání povětšinou zahajovali se Škodou Pick-up nebo Formanem Van. Těm nabídlo Berlingo daleko lepší nástroj k podnikání.

Konstrukci Berlinga z počátku devadesátých let prozrazuje nízko položená příď a vysoké čelní sklo. Krabicoidní design přídi ozvlášťňují přední světlomety s čirou optikou a nebarvené plastové rohy, které ocení řidiči při parkování ve městě. Novinkou oproti provedení před faceliftem je nový přední nárazník s výraznějšími průduchy v oblasti pod místem pro SPZ. Lepší dojem zanechávají také hluboko uložené kulaté přední mlhovky. Vnější zpětná zrcátka jsou stejně jako přední nárazník částečně v barvě karosérie.

Boční profil náš vrací do Francie devadesátých let. Hrany jsou zjemněny oblými rohy, které se vyskytují také u bočního prosklení. Tvary dodávkyzjemňují prolisy v oblasti dveří stejně jako plastová lišta proti poškození laku ve spodní části dveří.

citroen_berlingo2gnv/P1270607.JPGcitroen_berlingo2gnv/P1270592.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270677.JPG

Přední dveře se otevírají v širokém úhlu a umožňují pohodlné nastupování i vzrostlým řidičům, zadní posunovatelné dveře nabízejí totéž díky posunu dozadu. Na pravé straně vozu před podběhem pravého zadního kola se nachází otvor pro tankování bezolovnatého benzinu, na levé straně u zadního nárazníku se nachází otvor pro tankování zemního plynu.

Devadesátá léta prozrazuje i přísně účelová záď vozu – hrany opět zjemňují oblé rohy, sdružené zadní svítilny jsou na dnešní dobu subtilní a všemu dominují výklopné zadní dveře opatřené ve spodní části plastovým lemem proti poškození. Zajímavým prvkem je integrované třetí brzdové světlo u horní hrany výklopné zádi.
 
Vše slouží svému účelu stejně jako čtrnáctipalcová ocelová kola obouvající pneumatiky o rozměrech 175/70. Mimochodem Berlingo nezaspalo dobu v oblasti bezpečnosti a standardně nabízí ABS a dvojici airbagů doplněnou bočními airbagy.

Prostorný interiér

Nastupování do berlinga je pohodlné, interiér je účelný a neuráží svým designem ctitele klasické architektury. Použité plasty patří k tvrdým, vzhledově působí harmonicky, luxus nečekejte.

Zajímavostí je množství odkládacích prostorů. Úložné prostory jsou ve dveřích, středové konzole a stěnách zavazadlového prostoru, příčný úložný prostor se nachází nad čelním sklem. Stropní odkládací prostory s ochrannou síťkou jsou nad bočními dveřmi. Odkládací zásuvka je pod sedadlem spolujezdce, odkládací kapsy najdeme i na zadní straně opěradel předních sedadel. Komu by to nestačilo, má ještě kryté úložné prostory s objemem 9 l v podlaze před zadními sedadly.

Přístrojová deska má v horní části odkládací poličky, klasická kaplička před řidičem nese analogové přístroje, volant z měkčených plastů je výškově seřiditelný. Horní část středové konzole patří poličce a digitálním hodinám, pod nimi jsou výdechy ventilace, prostor pro instalaci autorádia a ovladače ventilace a topení. Zvláštností jsou ovladače stahování předních oken právě na středovém panelu. Nejspíše kvůli úspoře nákladů.

citroen_berlingo2gnv/P1270777.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270755.JPG citroen_berlingo2gnv/P1270743.JPG

Před spolujezdcem se nachází airbag a miniaturní příhrádka, kterou důvěrně známe z legendární Škody 105/120/130. Přední sedadla jsou pohodlná bez bočního vedení. Jsou vybavena bočními airbagy a mechanické ovládání opěradel je trochu nešikovně na vnitřní straně, navíc kulatým ovladačem, tudíž sklopit sedadlo zabere i pár minut. Ve středovém tunelu se v zadní části mezi předními sedadly nachází držák na jeden nápoj, což je úlitba cestujícím na zadních sedadlech.

Ergonomii Berlinga můžeme pochválit, poněvadž v prostorné kabině má dostatek místa i dvoumetrový pasažér. Na zadních sedadlech je standardně dost prostoru ve všech směrech a Berlingo připomíná prostorem nad hlavou spíše mikrobus. Vždyt do šířky nabízí 1 470 mm pro cestující na zadních sedadlech.

Pohon na zemní plyn se pozná podle zakrytované bomby na plyn v zavazadlovém prostoru. Vcelku velká osmdesátilitrová nádrž pojme pouze 14 kg zemního plynu, což se ukázalo jako nevýhoda při dalekých cestách a skutečně řídké síti čerpacích stanic. Po městě byl dojezd plně dostačující. Bezpečnost je zajištěna pomocí čidel a řídící jednotky. Navíc zemní plyn má vysoký bod vznětlivosti a proto je v případě autonehody bezpečnějším palivem než klasický benzín. Pro zavazadla tak zbývá průměrných 424 litrů objemu.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C4 Picasso 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 144 000 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C4 Picasso 2
Rok výroby: 2008
Stav: 117 122 km
Cena: 115 000 Kč
Citroën C3 Picasso 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 133 820 km
Cena: 133 000 Kč
Test ojetiny: Najít pěkný Citroën C4 Picasso vám dá dost práce

Test ojetiny: Citroën C4 Picasso

Zapomeňte na obvyklá klišé o francouzských autech. MPV Picasso není špatné, ale bude vám trvat, než najdete povedený kus s dobrým motorem.

19.  6.  2016 | Dalibor Žák | 36 příspěvků
Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type R AWD: Rychlost, nebo zábava

Audi R8 vs. Jaguar F-Type

Máte rádi rychlost v té nejčistší podobě, nebo preferujete zábavu? Tak přesně o tom bude dnešní srovnávací test, ve kterém se vám představí celkem 1160 koní.

7.  6.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků
Test Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo: Dobrá, ale příliš kompaktní

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo

Nedlouho po hatchbacku přichází nová Astra také s karoserií kombi. Jak funguje tahle novinka v kombinaci s plnou výbavou a nejdražším motorem?

31.  5.  2016 | Lukáš Dittrich | 34 příspěvků

Napište nám