Citroen Berlingo 2,0 HDi: rodinný praktik (velký test)

Citroen Berlingo 2,0 HDi: rodinný praktik (velký test)

Kapitoly článku:


Prostě pracant

Testované Berlingo dostalo pod kapotu známy a léty osvědčený naftový dvoulitr HDi o výkonu 66 kW (90 k) při 4 000 ot. a točivém momentu 205 Nm při 1 900 ot. Přestože výkonově nepatří v dnešní době ke špičce a ani k průměru, odvděčí se hlavně vysokou životností a na danou kategorii vozů i slušnou spotřebou. Pokud lze označit dnešní moderní motory HDi jako jedny z nejlepších na trhu čtyřválcových dieselů s výborným a lineárním průběhem výkonu a točivého momentu a skvělou kultivovaností, u této verze je tomu trochu jinak. Motor se svým zvukovým projevem řadí do dnešního průměru, kdy typické kadlání provází celou dobu jízdy. Je mu vcelku jedno, zda má těsně po studeném startu, nebo je prohřátý na provozní teplotu, stále vydává typické naftové "kadlání". To se po zahřátí pravda trochu zjemní, přesto je stále slyšitelné. Trocha uklidnění ve zvukové kulise nastává až po překročení zhruba třech tisíc otáček, kdy se jeho zvuk poměrně zklidní. Opravdu hlučný je při akceleraci pod hranicí maxima točivého momentu, tedy při zátahu pod dvěma tisíci otáčkami. Testovanému motoru také chybělo široké spektrum využitelných otáček. Po téměř minimálním zátahu pod hranici dvou tisíc otáček se sice do motoru opře turbo a typické "nakopnutí" je velmi citelné a vydrží poměrně dlouho, již těsně nad čtyřmi tisíci je jasné, že motor končí. V době nouze lze zkusit motor vytočit o dalších dvě stě otáček nad maximum výkonu, ale pak je úbytek výkonu velmi citelný.

Berlingo s testovaným motorem není žádný závodník, je to také dáno poměrně dlouhými převody na třetí až pátý rychlostní stupeň, kdy točí o stovky otáček méně, než konkurenční šestistupňové převodovky a o něco méně, než někteří jiní konkurenti s pětistupňovými převodovkami.

Zrychlení (GPS):

  • 0-100 km/h: 15,2 s
  • 0-150 km/h: 49,6 s
  • 1 km s pevným startem: 36,3 s

Pružnost (GPS):

  • 60-100 km/h: 3 st. 9,4 s; 4 st. 12,2 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 14,3 s; 4 st. 15,6 s; 5 st. 19,7 s

Převody (tacho):

  • 40: 2 – 2400; 3 – 1500; 4 – 1100
  • 60: 2 – 3750; 3 – 2250; 4 – 1600; 5 – 1250
  • 80:               3 – 3000; 4 – 2200; 5 – 1750
  • 100:             3 – 3750; 4 – 2700; 5 – 2200
  • 120:                           4 – 3250; 5 – 2700
  • 140:                           4 – 3750; 5 – 3100

Příjemná spotřeba

Citroen uvádí u tohoto modelu spotřebu 7,3 l ve městě, 5 l mimo město a 5,8 l v kombinovaném cyklu. Těmto údajům lze s klidným svědomím uvěřit a Berlingu nečiní žádný problém pohybovat se v tomto rozmezí. Jedinou slabinou je spotřeba na dálnici, pokud se chcete udržet s hlavním proudem vozů. Rychlosti nad 120-130 km/h vás pak překvapí zvýšenou spotřebou, která atakuje hranici 8,5 l na 100 km. Je to daní za velkou čelní plochu vozu. Na druhou stranu je i ve městě reálná spotřeba pod sedm litrů reálná, při klidné jízdě. Osobně jsem s Berlingem strávil poměrně dost času jízdami po Brně a po přepočtu dle dočepovaného paliva, vyšla spotřeba lehce nad 6,8 l. Stejně dobrá spotřeba je pak i mimo město, do rychlosti zhruba 90 km/h, pak opět lze dosáhnout spotřeby s přehledem pod pět litrů. Kombinovaná spotřeba při zhruba 40% městského cyklu, 40% dálnic a zbytku okresek vyšel na 5,4 l na 100 km, což je na vůz, který je vším, jen ne aerodynamickým etalonem, velmi dobré. Ke spotřebě musím také dodat, že velmi často jezdilo plně obsazeno pětici osob, takže spotřeba neodráží prázdný vůz.

Spotřeba u Berlinga je tedy velmi příznivá a příjemná a pro ty, kteří vyžadují úsporné auto se silným a pracovitým motorem, je ideální volbou. Jeho nekultivovanost je zaplacena výbornou spotřebou.

Jízda s Berlingem

Obecně patří francouzská auta spíše mezi ty, která laděna komfortně a přináší posádce komfort, který je upřednostněn před sportovními ambicemi.

Předem vypustím klasické hodnocení v průjezdech ostrými zatáčkami a technickými pasážemi, pro takové využití si snad Berlingo nikdo nepořídí. Přestože si dovedu představit, že by někdo toto auto vzal na okruh, já mezi ně rozhodně nepatřím. Berlingo je naladěno stejně měkce jako ostatní Citroeny, ovšem nese si s sebou některá negativa, která jsou daní za konstrukci vozu. Podvozek, který je použit zároveň i v užitkové verzi, není vrcholem jistoty. Poměrně vysoká karosérie se spolu s měkkým odpružením projevuje téměř neustále v některých s tím přirozeně spojených neduzích. Berlingo je výrazně náchylné na boční vítr a docela s ním mává i průjezd kolem kamionu po dálnici. Tento efekt se sice se vzrůstajícím zatížením snižuje, přesto je citelný téměř při jakékoli rychlosti.

Další nevýhodou je samotná karosérie, ta je, jak jsem již zmínil, s ohledem na zbytek vozu velmi vysoká a Berlingo se při průjezdu zatáčkami výrazněji naklání. Přestože dokáže držet zvolenou stopu poměrně jistě a díky slabšímu posilovači máte i poměrně dobrou zpětnou vazbu, právě ony náklony vám nedovolí příliš rychlou jízdu. Pokud ovšem strach a nepříjemný pocit překonáte, získáte vcelku svižné rodinné auto. U Berlinga je také velmi citelná konstrukce vozu "vše vpředu". Není mnoho automobilů, které mají v prázdném stavu takový podíl své váhy na přední a před přední nápravou a minimum na zadní. Toho se sice dá využít při razantnější jízdě a díky opravdu lehké zádi je jízda s využitím ruční brzdy velmi jednoduchá a pohodlná, na druhou stranu toto přináší poměrně silnou nedotáčivost a při prudším brždění se záď poměrně silně odlehčuje a lze vycítit typické poskakování zadní lehké nápravy, které se jinak vyskytuje u velkých MPV vozů. Díky tomuto úbytku adheze má pak záď občas chutě předběhnout přední kola a jízda v zimním období vyžaduje větší soustředění.

Mnoho těchto vlastností se však výrazně mění při zatížení vozů. S každým kilogramem na zadních sedačkách a v zavazadelníku jistota Berlinga stoupá, náklony se díky nižšímu těžišti snižují a chování vozu se při brždění, popř. při průjezdech zatáčkami velmi uklidní a lze ho hodnotit jako velmi dobré.

Berlingo také mírně trpí na hlučnost, nejen motor, ale i proudění vzduchu kolem vysoké karosérie o sobě dává vědět. Optimum pro klidnou jízdu je zhruba sto kilometrů v hodině, pak jde aerodynamický hluk poměrně rychle nahoru a jízda se stává méně komfortní. Po překročení zhruba sto dvaceti se přidává i motor a ve spojení těchto dvou faktorů je jízda již nepříjemná. Samotné Berlingo je pak pohodlný vůz, pokud od něj nevyžadujete věci, na které není stavěn, odmění se na svou konstrukci a své zaměření slušným jízdním komfortem, pružností a kvalitní jízdou.

Citroen Berlingo

Na základech užitkového modelu vyvinul Citroen praktické a cenově dostupné MPV s vynikajícími užitnými vlastnostmi. Žádané jsou diesely HDi, ale Berlingo se vyrábí i s benzínovou šestnáctistovkou.

Nová generace • Test Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130

Doporučujeme

Články odjinud