Citroën Ami 6 – zaměřeno na ženy

Jedním z nejúžasnějších představitelů takzvaného francouzského stylu se stal vůz Citroën Ami 6. Letos slaví 50. let.

Velmi osobitý Citroën Ami 6 byl na trh uveden 24. dubna 1961. Stvořil ho firemní designér Flaminio Bertoni a bylo to jeho poslední dílo, zemřel v roce 1964. Už před tím stál u zrodu vozů Traction Avant, 2CV a DS.

Poslední dílo Bertoniho ohromilo svým stylem. Naprosto šokující byl pohled na negativní sklon zadního okna. Nenapodobitelný styl vozu jen upevnil postavení Citroënu coby avantgardní značky, která neměla zapotřebí se ohlížet po tom, co se vyrábělo jinde. Ona sama určovala vývoj.

Tříprostorový sedan byl určený hlavně pro moderní ženy, které se nebály módních výstřelků. I proto byl pojmenovaný Ami – přítel. Automobilka Citroën se na ženy obracela s reklamním sloganem Pro vás, paní a při každém představení vozu u něho musely stát půvabné dívky, podobné idolu 50. a 60. let, herečce Brigitte Bardotové.

Citroën chtěl s Ami 6 vyplnit prázdno mezi oblíbenou „kachnou“ 2CV, která byla na trhu od roku 1948, a luxusním modelem DS, jenž se představil na pařížském autosalonu v roce 1955. A francouzská automobilka slavila úspěch, byť ne tak velký jako s 2CV. Zákazníci chválili hlavně odvážný styl vozu, jeho jízdní vlastnosti a dobře vybavený interiér.

Společně s verzí kombi, která se na trhu objevila v září 1964, se ho do okamžiku, kdy jej nahradil Ami 8, prodalo 1 039 384 kusů. V roce 1966 byl Ami 6 dokonce nejprodávanějším autem na francouzském trhu.

Ami 6 byl vyráběný v novém závodě v Brittany, v Rennes-La-Janais. Byl postavený na podvozku vozu Citroën 2CV a využíval slavný vzduchem chlazený dvouválec o objemu pouhých 602 cm3 s výkonem až 22 koní. Konstruktéři tento motor neustále vylepšovali a nakonec měl výkon 35 koní. Spotřeba motoru spojeného se čtyřstupňovou převodovkou byla 6 l/100 km a vůz dosahoval maximální rychlost 105 km/hod.

Verze kombi nabízela kapacitu zavazadlového prostoru, která byla pro tak kompaktní osobní vůz zcela nezvyklá (320 kg užitečného zatížení při délce 396 cm). Na konci kariéry modelu Ami 6 se v roce 1967 objevila verze „Club“, pro kterou byly charakteristické čtyři kulaté přední světlomety.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek    Klepněte pro větší obrázek

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 129 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 160 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků