Čínští investoři objevili český automobilový byznys

Oči čínského draka se při hledání investičních příležitostí v evropském automobilovém průmyslu zastavily i na Česku. Za posledních zhruba 12 měsíců přešlo do čínských rukou nejméně pět firem, částečně přímo, částečně přes své německé matky.

A nejsou to malé podniky. Například producent těsnění Saar Gummi Czech, jejž koupila státní firma Chongqing Light Industry & Textile, loni dosáhl dvoumiliardového obratu. 

 

Tržby společností pod čínským kapitálem tak nyní v Česku činí odhadem kolem devíti miliard korun.

 

Zhruba z třísetmiliardového ročního byznysu firem vyrábějících díly a příslušenství pro auta si ukrojily zhruba tři procenta. Do loňska byl podíl Číňanů v tuzemských podnicích nulový.

Firmy si od vstupu pod čínská křídla slibují zajištění finanční stability, peněz na investice a nové zakázky. Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn se neobává ani negativní reakce odběratelů kvůli nevalné pověsti mnohých producentů v samotné Číně. „Výrobci aut posuzují kvalitu bez závislosti na zemi původu majitele firmy. U komponentů vyráběných v Evropě je riziko snížení kvality minimální,“ řekl.

Podle analytika KPMG Jana Linharta počet čínských investorů do tuzemského automobilového průmyslu dále poroste. „Tento růst však bude pravděpodobně tažen opět akvizicemi celých zahraničních skupin, jejichž dceřiné společnosti působí v Česku. Přímých prodejů čínským investorům asi mnoho nebude, budou se rekrutovat zejména z okruhu firem vlastněných českými fyzickými osobami,“ dodal.

Evropa je pro Čínu atraktivní, neboť zdejší firmy mají vyspělé technologie a v Česku těží i z relativně dobré infrastruktury a podpory státu. „Navíc si koupí českého výrobce zároveň kupují i cestu na jeho exportní trhy,“ dodává analytik PwC Jiří Zouhar.

Výjimkou je podle Linharta pouze mladoboleslavská firma Yapp Automotive Czech, kde jde skutečně o investici čínské firmy na zelené louce. Zájem Číny o evropský trh je dlouhodobý, první pokusy importovat čínská auta do Evropy jsou staré deset let.

„Jejich aktivita v Česku je pokračováním tohoto zájmu,“ míní Jahn. Příkladem největších akcí Číňanů je koupě automobilky Volvo firmou Geely. Čínská Great Wall zase investovala 1,44 miliardy korun do montážního závodu na výrobu osobních aut nedaleko bulharské Loveče.

Do loňska měli podle údajů SAP největší podíl na základním jmění tuzemských výrobců aut a dílů němečtí vlastníci (31 procent). Následovala Jižní Korea (19 procent) a Česko a Japonsko (obě 12 procent).

Zjistit přesný podíl čínských společností na jmění tuzemských firem je těžké, neboť některé jsou vlastněny právě přes německé matky. S odhadovaným několikaprocentním podílem na základním jmění tuzemských firem by se Čína řadila vedle zemí jako Rakousko a Belgie.

Zdroj: E15.cz
 

Volvo V50 1.798
Rok výroby: 2005
Stav: 206 173 km
Cena: 85 000 Kč
Volvo V50 1.997
Rok výroby: 2004
Stav: 213 831 km
Cena: 74 000 Kč
Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2006
Stav: 174 699 km
Cena: 249 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek