Čínští investoři objevili český automobilový byznys

Oči čínského draka se při hledání investičních příležitostí v evropském automobilovém průmyslu zastavily i na Česku. Za posledních zhruba 12 měsíců přešlo do čínských rukou nejméně pět firem, částečně přímo, částečně přes své německé matky.

A nejsou to malé podniky. Například producent těsnění Saar Gummi Czech, jejž koupila státní firma Chongqing Light Industry & Textile, loni dosáhl dvoumiliardového obratu. 

 

Tržby společností pod čínským kapitálem tak nyní v Česku činí odhadem kolem devíti miliard korun.

 

Zhruba z třísetmiliardového ročního byznysu firem vyrábějících díly a příslušenství pro auta si ukrojily zhruba tři procenta. Do loňska byl podíl Číňanů v tuzemských podnicích nulový.

Firmy si od vstupu pod čínská křídla slibují zajištění finanční stability, peněz na investice a nové zakázky. Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn se neobává ani negativní reakce odběratelů kvůli nevalné pověsti mnohých producentů v samotné Číně. „Výrobci aut posuzují kvalitu bez závislosti na zemi původu majitele firmy. U komponentů vyráběných v Evropě je riziko snížení kvality minimální,“ řekl.

Podle analytika KPMG Jana Linharta počet čínských investorů do tuzemského automobilového průmyslu dále poroste. „Tento růst však bude pravděpodobně tažen opět akvizicemi celých zahraničních skupin, jejichž dceřiné společnosti působí v Česku. Přímých prodejů čínským investorům asi mnoho nebude, budou se rekrutovat zejména z okruhu firem vlastněných českými fyzickými osobami,“ dodal.

Evropa je pro Čínu atraktivní, neboť zdejší firmy mají vyspělé technologie a v Česku těží i z relativně dobré infrastruktury a podpory státu. „Navíc si koupí českého výrobce zároveň kupují i cestu na jeho exportní trhy,“ dodává analytik PwC Jiří Zouhar.

Výjimkou je podle Linharta pouze mladoboleslavská firma Yapp Automotive Czech, kde jde skutečně o investici čínské firmy na zelené louce. Zájem Číny o evropský trh je dlouhodobý, první pokusy importovat čínská auta do Evropy jsou staré deset let.

„Jejich aktivita v Česku je pokračováním tohoto zájmu,“ míní Jahn. Příkladem největších akcí Číňanů je koupě automobilky Volvo firmou Geely. Čínská Great Wall zase investovala 1,44 miliardy korun do montážního závodu na výrobu osobních aut nedaleko bulharské Loveče.

Do loňska měli podle údajů SAP největší podíl na základním jmění tuzemských výrobců aut a dílů němečtí vlastníci (31 procent). Následovala Jižní Korea (19 procent) a Česko a Japonsko (obě 12 procent).

Zjistit přesný podíl čínských společností na jmění tuzemských firem je těžké, neboť některé jsou vlastněny právě přes německé matky. S odhadovaným několikaprocentním podílem na základním jmění tuzemských firem by se Čína řadila vedle zemí jako Rakousko a Belgie.

Zdroj: E15.cz
 

Volvo XC90 2.4
Rok výroby: 2009
Stav: 168 890 km
Cena: 289 000 Kč
Volvo V50 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 180 115 km
Cena: 155 000 Kč
Volvo S60 1.984
Rok výroby: 2012
Stav: 181 310 km
Cena: 249 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků