Číňané už umějí auta vyrábět. Teď chtějí vozit celý svět

Víte, jak zdvojnásobit hodnotu automobilu značky Geely? Nalijte do něj benzin. Čínská auta jsou nyní terčem vtipů kvůli své nízké ceně a kvalitě, která zatím není špičková.

Jenže zatímco se Evropané smějí, na jejich zadním dvorečku roste první čínská automobilka. Čínské vozy pronikají i do Afriky a Jižní Ameriky a náskok zavedených značek krůček za krůčkem stahují.

Bulharský trojský kůň

Před týdnem padl důležitý psychologický milník na cestě čínských aut do evropských garáží: nedaleko bulharské Loveče otevřela brány první čínská automobilka v Evropské unii. Značka s hrdým názvem Great Wall (Velká zeď) tam bude vyrábět vozy od osmi tisíc eur za kus, tedy zhruba od 200 tisíc korun.

Zajímavosti | Byznys | Ostatní značky

Číňané otevřeli v EU automobilku, nabídnou auta za 8000 eur

Průnik do Evropy je však jen špičkou ledovce. Číňané sami uznávají, že Západ, tedy EU a Spojené státy, představují tvrdý oříšek. „Západ je mnohem těžší soupeř, než jsme předpokládali,“ řekl deníku Wall Street Journal viceprezident Great Wall Xing Wenlin.

A tak mezitím dobývají zbytek světa, kde nároky na kvalitu a bezpečnost nejsou tak vysoké.

Týž den, kdy Great Wall stříhal pásku v Bulharsku, oznámil další čínský výrobce záměr otevřít továrnu v Egyptě, odkud chce zásobovat celou severní Afriku. Je jím Geely, majitel Volva. V továrně chce vyrábět nejdříve třicet tisíc aut ročně, později až padesát tisíc. Stejně jako v Bulharsku se čínský investor spojil s místní automobilkou, v tomto případě s GB Auto.

Čínské automobilky doufají, že se jim podaří zopakovat příběh korejských aut. Ani ta nejdříve neměla nejlepší reputaci, dnes si z nich legraci nedělá.

Emgrand a čtyři hvězdy

Čínská auta jsou smrtící pasti, můžete si přečíst v diskuzích pod recenzemi asijských vozidel na internetu. Kritikům ale vzala vítr z plachet právě zmiňovaná automobilka Geely, když její model Emgrand EC7 získal v listopadu čtyři hvězdičky respektovaného testu Euro NCAP. Nárazové zkoušky ukázaly, že model Geely je sice stále ještě trochu „měkký“, ale recenzenti přiznali, že firma dosáhla slušného výsledku.

Klepněte pro větší obrázek
Geely se montují v Rusku, Indonésii i na Ukrajině.

Emgrand EC7, sedan velikosti Škody Octavia, se ve Velké Británii začne prodávat letos za deset tisíc liber, necelých 300 tisíc korun.

Americký deník Los Angeles Times zase přinesl reportáž o tom, jak levná čínská auta značky Chery dobývají trhy v Jižní Americe.

Volvo aneb jak na to

Celkově Čína vloni vyvezla 849 500 automobilů, o polovinu více než předloni, uvedla Čínská asociace automobilových výrobců. Toto tempo se má zvyšovat i v dalších letech podobnou rychlostí.

 Klepněte pro větší obrázek
Většina vyvezených modelů se prodává v cenách šest až patnáct tisíc dolarů.

Dříve neznámé čínské automobilky už tady zůstanou – a to je poselství současného vývoje. Z více než stovky nynějších výrobců jich určitě mnoho zkrachuje, a to hlavně kvůli přebytku vozů na domácím trhu.

Lze také čekat, že rozdíly v kvalitě se budou dále snižovat. Také proto, že Číňané jednak vlastní vyspělé vzory, jako je Volvo, jednak západní značky jako GM nebo Peugeot zakládají v Číně společné podniky s tamními automobilkami.

Zdroj: E15.cz
Foto: profimedia.cz

 

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 207 1.36
Rok výroby: 2008
Stav: 124 552 km
Cena: 75 000 Kč
Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 170 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků