Čína staví pro Pákistán nejvýše položenou dálnici na světě

Z rozbité cesty plné děr a výmolů, která se vine mezi mohutnými skalnatými štíty hor, se pomalu stává hladká asfaltová dálnice. Kolem nákladních aut a silničních válců pobíhají čínští a pákistánští dělníci. Z nejvýše položené zpevněné cesty světa, která v nejvyšším bodě překonává průsmyk v nadmořské výšce 4693 metrů, dělají dálnici. Faktury za stamiliony platí Peking.

Karakoram Highway spojuje pákistánský region Gilgit s čínskou provincií Sin-ťiang a je pojmenovaná podle pohoří, skrz které se vine. Kvůli nadmořské výšce, kterou prochází, se jí přezdívá devátý div světa. Z hrbolaté silničky teď Čína dělá dálnici.

Peking se tváří, že dálnice je dar pro sousední Pákistán, ve skutečnosti její stavbou ale sleduje své dlouhodobé strategické zájmy. Spoj má sloužit především pro transport čínského zboží do přístavu v Karáčí a odtud dále do celého světa. Vedle dálnice má v budoucnu vzniknout také plynovod pro íránský plyn, píše německý server Spiegel Online.

Klepněte pro větší obrázek
Na čínské straně už je silnice hotová.

Indie má obavy, že kromě zboží ale dálnice umožní přesunout rychle k indickému oceánu těžkou armádní techniku.

„My Číňané jsme neustále podezíráni, že děláme něco nekalého. Ale neříkají taková obvinění víc o těch, která je dělají, než o nás samotných?“ říká se smíchem Li, jeden z čínských stavbyvedoucích.

Je obklopen pákistánskými vojáky, kteří jsou ozbrojeni samopaly. Z čínských dělníků nespustí oči. Za žádných okolností se žádnému z Číňanů nesmí nic stát, jinak Peking projekt zastaví z bezpečnostních důvodů. Číňany není dovoleno ani fotografovat.

Podle Liho je smyslem dálnice hlavně zajištění spolehlivého spojení mezi Čínou a Pákistánem, které by šlo využívat po celý rok. Nyní je kvůli sněhu cesta v zimě zavřena, kvůli nerovnému povrchu sem nejezdí ani sněhové pluhy. Cesta se vine mezi horskými velikány jako je Nanga Parbat a K2. Původní silnice byla proražena pomocí výbušnin v 60. a 70. letech minulého století.

Také původní stavbu darovala Čína Pákistánu a pracovalo na ní 20 tisíc čínských dělníků a 15 tisíc pákistánských – většinou vojáků. Při stavbě tehdy přišlo o život několik set lidí. Z kodrcavé stezky se má nyní stát dvouproudá, místy i čtyřproudá silnice. Odhadované náklady: 400 milionů dolarů.

„Až ji dostavíme, cesta od hranic do Islamábádu bude místo 30 trvat 20 hodin,“ říká Li. Hotová měla být dálnice nejpozději v roce 2013.

Foto: Profimedia.cz

Zdroj: E15.cz 

 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků