Čína je nadále největší výrobce osobních aut. Evropa stále stagnuje

Již od roku 2010 je Čína největší producentem osobních aut na světě. Předstihla tak Evropu, ve které produkce naopak stagnuje. Pracovní síla je tu drahá, byrokratická a daňová zátěž extrémní. Není tedy divu, že se automobilky stěhují raději jinam. Evropa naposledy vyrobila nejvíce aut v roce 2007, od té doby její produkce klesá.

V roce 2013 bylo v Číně vyrobeno 22 116 825 aut, v EU ale jen 16 183 846. USA se drží na třetím místě s 11 045 902 auty. Japonsko vyrobilo v loňském roce 9 630 070 aut a evropským tahounem je Německo s celkovou produkcí 5 718 222 aut.

Zajímavosti | Bezpečnost | Americká auta | Byznys

Svolávací akce: Každé páté auto muselo letos v USA do servisu

Smutným evropským příkladem je třeba Francie, ve které se na konci osmdesátých let vyráběly skoro čtyři miliony aut ročně, nyní opouští výrobní linky jen asi 1 740 000 aut za rok.

Pro zajímavost, Česká republika je na průběžném 16. místě s výrobou 1 132 931 aut v loňském roce. Nejvíce aut u nás bylo vyrobeno v roce 2011, kdy tu z výrobních linek sjelo 1 199 834 aut. Z celosvětových 87 866 968 aut v roce 2013 tak Česku připadá podíl 1,3 procenta. Česko ovšem patří mezi země s největším podílem vyrobených aut na počet obyvatel.

Škoda | Byznys | Toyota | Peugeot | Citroën | Hyundai

Výroba aut v Česku loni klesla, poprvé od roku 2003

O rychlosti růstu automobilové produkce v Číně nejlépe vypovídá především trend poslední doby. Například v roce 2000 se v Číně vyráběly jenom dva miliony aut ročně. Za pouhých třináct let tak Čína svou produkci zdesetinásobila.

Zajímavé třeba je, že v roce 1950 se celosvětově vyrobilo 10,5 milionu vozů, z toho přes osm milionů v USA a 2,2 milionu ve státech Sovětského svazu. Ovšem v letech 1980 až 1990 vyrábělo nejvíce aut Japonsko, které chrlilo ročně od 11 do 13,5 milionu vozů, zatímco USA se držely pořád pod deseti miliony.

zdroj: oica.net

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků