Čína je nadále největší výrobce osobních aut. Evropa stále stagnuje

Již od roku 2010 je Čína největší producentem osobních aut na světě. Předstihla tak Evropu, ve které produkce naopak stagnuje. Pracovní síla je tu drahá, byrokratická a daňová zátěž extrémní. Není tedy divu, že se automobilky stěhují raději jinam. Evropa naposledy vyrobila nejvíce aut v roce 2007, od té doby její produkce klesá.

V roce 2013 bylo v Číně vyrobeno 22 116 825 aut, v EU ale jen 16 183 846. USA se drží na třetím místě s 11 045 902 auty. Japonsko vyrobilo v loňském roce 9 630 070 aut a evropským tahounem je Německo s celkovou produkcí 5 718 222 aut.

Zajímavosti | Bezpečnost | Americká auta | Byznys

Svolávací akce: Každé páté auto muselo letos v USA do servisu

Smutným evropským příkladem je třeba Francie, ve které se na konci osmdesátých let vyráběly skoro čtyři miliony aut ročně, nyní opouští výrobní linky jen asi 1 740 000 aut za rok.

Pro zajímavost, Česká republika je na průběžném 16. místě s výrobou 1 132 931 aut v loňském roce. Nejvíce aut u nás bylo vyrobeno v roce 2011, kdy tu z výrobních linek sjelo 1 199 834 aut. Z celosvětových 87 866 968 aut v roce 2013 tak Česku připadá podíl 1,3 procenta. Česko ovšem patří mezi země s největším podílem vyrobených aut na počet obyvatel.

Škoda | Byznys | Hyundai | Peugeot | Toyota | Citroën

Výroba aut v Česku loni klesla, poprvé od roku 2003

O rychlosti růstu automobilové produkce v Číně nejlépe vypovídá především trend poslední doby. Například v roce 2000 se v Číně vyráběly jenom dva miliony aut ročně. Za pouhých třináct let tak Čína svou produkci zdesetinásobila.

Zajímavé třeba je, že v roce 1950 se celosvětově vyrobilo 10,5 milionu vozů, z toho přes osm milionů v USA a 2,2 milionu ve státech Sovětského svazu. Ovšem v letech 1980 až 1990 vyrábělo nejvíce aut Japonsko, které chrlilo ročně od 11 do 13,5 milionu vozů, zatímco USA se držely pořád pod deseti miliony.

zdroj: oica.net

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků