Cíl vlády prosadit „zelená“ vozidla se vzdaluje

Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologicky přátelská vozidla je zatím hodně na vodě. Podíl ekologických vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být podle rozhodnutí vlády do konce roku 2013 alespoň 25 procent. V průměru ale mají ministerstva zatím necelých sedm procent takových vozidel, ostatní úřady 12 procent.

„Kromě několika výjimek úřadů státní správy je rok před vládou stanoveným termínem toto procento velmi nízké – necelých 10 procent,“ potvrdila E15.cz manažerka České plynárenské unie (ČPU) Markéta Schauhuberová.

Chybějí peníze

Podle jejích slov je důvod, proč státní správa v tomto směru otálí, zcela prozaický. Peníze. Úřady a instituce argumentují, že na obnovu svého automobilového parku mají nedostatek finančních prostředků a volí jiné priority.

Po čtyřech letech fungování programu a jen rok před jeho bilancováním limit 25 procent splnil zatím jen Český statistický úřad, Energetický regulační úřad, Kancelář Poslanecké sněmovny ČR, Nejvyšší kontrolní úřad a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

Pochvalu si zaslouží Krajské úřady ve Zlíně a Liberci, přestože pro orgány samosprávy byla obměna pouze doporučena. Limit již splnily. S velkým náskokem mezi lídry pak patří ČSÚ, který si pořídil téměř 61 procent ekologických vozidel, následuje ERÚ s 56 procenty ze svého parku.

Hříšníci i z míst nejvyšších

 Naopak ani jedno takové vozidlo si podle iformací ČPU doposud nepořídily Kancelář prezidenta republiky, Kancelář Senátu, Úřad pro ochranu osobních údajů, Česká národní banka, Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví – z ministerstev pak jediné, a sice ministerstvo práce a sociálních věcí.

Velmi nízké procento (jen do 10 procent) těchto vozidel má celkem devět ministerstev. Vedle zmíněného MPSV jsou to ministerstva financí, obrany, pro místní rozvoj, spravedlnosti, školství, vnitra, zemědělství i životního prostředí. A právě ministerstvo životního prostředí by mělo jít příkladem, protože toto opatření kabinetu vzhledem ke své agendě navrhlo.

Z dalších úřadů do deseti procent těchto vozů má Úřad vlády ČR, Úřad pro zahraniční styky a informace, Hospodářská komora ČR, Nejvyšší soud, Správa státních hmotných rezerv, Český telekomunikační úřad, Český báňský úřad či Český úřad zemědělský a katastrální.

Výjimka pro policii a hasiče

Ekologicky přátelská vozidla bývají v zahraničí označována jako „green cars“ nebo „clean cars“. Mezi ně patří vozy s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi CO2 i automobily na stlačený zemní plyn (CNG). Pro podporu těchto vozidel jde v některých zemích státní správa příkladem a nakupuje pro svoje potřeby tato vozidla.

I u nás byl vládou tento program schválen 16. prosince 2008 a podíl „zelených“ vozidel na celkovém vozovém parku využívaném orgány státní správy musí být do konce roku 2013 ve výši alespoň 25 procent. Výjimku mají pouze vozidla používaná Policií ČR a Hasičskými záchrannými sbory, ale jen ta k přímému výkonu služby.

Zdroj: E15.cz 
Foto: Profimedia.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků