Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

[Komentář] Regulovali, až přeregulovali. Politická reprezentace britské metropole chtěla proměnit poplatek za vjezd do centra ve „výchovnou“ daň z CO2. Ta zafungovala, ale jinak, než si úředníci představovali.

Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly. Rčení, které častým opakováním získalo mdlou pachuť banality, a přece je hluboce pravdivé – a všichni, kteří se chtějí prodanit a prozakazovat k báječnému novému světu, by si ho měli vylepit nad pracovní stůl hned vedle podepsané fotky Leoše Hegera.

Nejnověji se o nemožnosti řídit moderní, jakž takž svobodnou společnost inženýrským způsobem přesvědčili v Londýně, když překvapivě zjistili, že dýchají nejvíc oxidů dusíku z celé Evropy. Jak je to možné? Jak mohla jedna z nejbohatších aglomerací na světě dospět k vyšším koncentracím NOx než Peking, který je celosvětovým symbolem smogu z automobilové dopravy?

Elementary, dear Watson. Díky snaze „vychovat“ spotřebitele daněmi k ekologičtějšímu chování.

Od regulace provozu k regulaci klimatu

V Londýně se platí poplatek za vjezd do centra. Ten byl původně zaveden se záměrem ulevit přetíženým ulicím uvnitř rušného velkoměsta a motivovat řidiče, aby si odpustili „zbytečné“ cesty autem po městě.

Jak už to s podobnými nápady bývá, zpoplatněná zóna byla vedením města prohlášena za úspěch a postupně se rozšiřovala bez ohledu na protesty obyvatel dotčených městských částí. V roce 2006 navrhl tehdejší starosta Ken Livingstone, přezdívaný pro svoji politickou orientaci „rudý Ken“, zásadní změnu struktury poplatku. Ten měl být nově odstupňován podle emisí CO2, fakticky tedy spotřeby paliva. Auta s emisemi nad 225 g/km, což tehdy byly prakticky všechny velké a luxusní vozy, měla platit 25 liber denně. Naopak auta s hodnotou pod 100 g/km měla být od poplatku zcela osvobozena.

Livingstone tak proměnil regulační poplatek v de facto daň z luxusu. Připomeňme si, že CO2 nepatří mezi jedovaté zplodiny. Je přirozenou a nezbytnou součástí atmosféry. Počítá se ale mezi skleníkové plyny, jimž je přisuzován rozhodující podíl na změnách klimatu.

Oxidy dusíku

Oxidy dusíku (NOx) vznikají při spalovacích procesech z dusíku obsaženého ve vzduchu. Podílejí se na vzniku přízemního ozónu i kyselých deštích. Pro člověka jsou škodlivé až ve vysokých koncentracích. Jeho vdechování dráždí dýchací cesty a může se podílet i na vzniku nádorových onemocnění. Emisní norma Euro V povoluje 0,06 g NOX na km pro benzínové a 0,18 pro naftové motory. 

Odstupňování poplatku za vjezd do Londýna bylo zavedeno v říjnu 2008 – dlouho předtím, než se mezivládní panel „nezávislých“ odborníků z IPCC diskreditoval manipulacemi s naměřenými teplotami; než se ukázalo, že globální teploty už několik let stagnují; a než i mnozí klimatologové začali nacházet odvahu upozorňovat, že matematické modely, na nichž IPCC zakládá svoje katastrofické prognózy, se dramaticky rozcházejí s reálným vývojem teplot. CO2 byl pro lidi s určitým světonázorem horší strašák než skutečně jedovaté zplodiny, které se do ovzduší dostávají z průmyslu i dopravy.

Porsche se nové struktuře londýnských poplatků bránilo neobvykle ostrou komunikační kampaní i soudním sporem. Land Rover zveřejnil studii dokládající, že nové schéma ve skutečnosti povede ke zhoršení kvality ovzduší. Livingstone se ale ve svém svatém tažení za lepší svět nenechal zastavit.

Přeskočme na jaro roku 2014. Britská média překvapeně informují o tom, že meteorologická stanice v centru Londýna zaznamenává nejhorší koncentrace oxidů dusíku v Evropě. Jsou dokonce vyšší než v Pekingu. Problém je i s koncentracemi polétavého prachu v ovzduší. Současný starosta Boris Johnson bije na poplach a volá po změně legislativy. Na vině je totiž rozmach aut se vznětovými motory.

Na míru těm nejpomalejším

Emise CO2 se zjišťují metodikou, o které jste možná někdy slyšeli v souvislosti s rozdíly mezi udávanou a reálnou spotřebou paliva. (Oxid uhličitý je vázán v palivu, proto jsou jeho emise spotřebě vždy úměrné – byť nafta a benzín ho obsahují rozdílné množství.) Auto při homologační zkoušce akceleruje, jede a zastavuje podle přesně definovaného scénáře. Problém je v tom, že metodika je postavená tak, aby testem prošlo i to nejslabší a nejpomalejší auto. Akcelerace je proto pozvolná a dosahované rychlosti nízké.

Jak vypadá „Nový evropský jízdní cyklus“ 

Klepněte pro větší obrázekGraf znázorňuje průběh předepsané jízdní zkoušky, při které se měří emise CO2. Na první pohled je vidět, že s realitou nemá mnoho společného.

 

S tím, jak evropské státy začaly víc a víc zdaňovat emise CO2, ač je fakticky už jednou zdaňují spotřební daní, začaly být automobilky stále vynalézavější v hledání cest, jak udržet na trhu velká a výkonná auta i v době, kdy jim legislativa moc nepřeje. To je pravý důvod rozmachu systémů stop-start, hybridů, downsizingu a dalších technických řešení s mnohdy diskutabilním reálným přínosem. Nejde o spotřebu v běžném provozu, jak si mnozí myslí, ale o to, aby se auta vešla do patřičných daňových tabulek a byla tak pro své majitele levnější na pořízení i na provoz.

Proto existuje Range Rover Hybrid. Proto je na světě Porsche 918 Spyder s normovanou spotřebou 3,1 l/100 km a výkonem skoro 900 koní. Jak to souvisí s emisemi oxidů dusíku v Londýně?

Opravdu přesedli

V Londýně poplatek za vjezd zafungoval synergicky s britskou silniční daní, která je rovněž odstupňovaná podle emisí CO2, a skutečně přiměl obyvatele a návštěvníky města k přesednutí do menších, „ekologičtějších“ aut, která jsou podle globální doktríny šetrnější ke klimatu. Ekologicky uvědomělí si nakoupili Toyoty Prius, boháči přesedli do některého z těch luxusních hybridů, které se v posledních letech rojí jako houby po dešti. Většina ale zvolila moderní menší diesel s „optimalizovanou“ homologovanou spotřebou.

Pro nás nejznámějším příkladem je Octavia Greenline, ale model s malým dieselem, dlouhými převody a dalšími úspornými opatřeními má dnes v nabídce každá značka. Obecně si k nižším sazbám mýtného i daně pomohl skoro každý, kdo vyměnil benzín za naftu. U nejluxusnějších sedanů a SUV se tak zákazníci aspoň vymanili z nejvyšší sazby poplatku za vjezd.

A jsme doma. Diesely jsou možná šetrnější k ledovcům, ale kvůli historickému nastavení norem Euro pouštějí do vzduchu saze i oxidy dusíku, které neznamenají pro lidské zdraví nic dobrého. Srovnat by to mohla až nastupující norma Euro 6.

O limitech škodlivin pro benzínové a naftové motory se dočtete víc v tomto článku:

Život řidiče | Technika | Názory

„Skandál: Socialisté z EU chtějí zdražit diesely“. Nebo ne?

Řešení nebude ani levné, ani jednoduché. Tedy pokud nejste Zelení, protože ti mají jasno. Stačí dostat lidi z aut, řekla jejich britská předsedkyně.

Do toho se ale londýnská politická reprezentace nejspíš nepustí, protože zatím ještě stále potřebuje hlasy řidičů. Nejspíš bude dále pokračovat v uplatňování salámové metody a postupným zaváděním nových a nových omezení nenápadně znepříjemňovat lidem vlastnictví auta tak, aby se ho vzdali „dobrovolně“. A mezitím vymyslí novou strukturu poplatků, která Londýňany přinutí vyměnit svoje zánovní úsporné diesely za něco jiného. Jen aby se za pár let zjistilo, že tím vznikl nějaký nový problém.

Trochu pokory, prosím

Vlastně je to pro dnešní dobu příznačné: výsledkem bohulibého záměru je méně peněz v kapsách daňových poplatníků a předmětný stav stejný, ne-li horší než ten, který měla nová regulace řešit. Od biopaliv až po londýnské mýto. Nemějme regulátorům za zlé, že jim to nevychází. V dnešním složitém světě je doslova nemožné předjímat všechny důsledky direktivních zásahů do chodu společnosti. Můžeme po nich ale chtít, aby se přestali tolik snažit. Vyšlo by nás to levněji a dýchalo by se nám lépe – nejen obrazně, ale jak vidíme na příkladu Londýna, někdy i doslova.

Perlička místo závěru: Hustota provozu v Londýně je dnes na stejné úrovni jako před únorem 2003, kdy byl poplatek poprvé zaveden.

Život řidiče | Názory

Praha vážně chystá nízkoemisní zóny, ohání se neexistujícími studiemi

Titulní foto: Wikipedia

Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků