Chrysler Ghia: neuvěřitelný příběh americko-italských námluv

Americké automobily padesátých let mohly vypadat úplně jinak, než jak nakonec vypadaly. Vývoj nakonec možná zvrátila jedna námořní katastrofa…
Seznam kapitol
  1. Chrysler + Exner = Ghia, Impozantní střecha, Norseman klesá ke dnu…
  2. Dodge Dart alias Ghia Diablo, Do série!

Chrysler + Exner = Ghia

Byla to nejen zcela výjimečná kapitola v životě automobilky Chrysler, ale také milník amerického automobilového průmyslu. O její vznik se zasloužil fenomenální šéfdesignér Virgil Exner, jenž rozehrál nakonec řadu let fungující spolupráci s italskou karosárnou Ghia. V rámci ní vznikla početná škála prototypů, jejichž osud byl různý, ve všech případech však významným způsobem ovlivnily podobu sériových automobilů, a to nejen těch amerických.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První produkty spolupráce Chrysleru a Exnera s italskou karosárnou Ghia. Z leva: C200 (1952), D Elegance (1953) a GS1 (1954)

Americké automobilky se i v dobách největšího rozmachu své školy „křižníků silnic“ často odvolávaly na evropské vzory, ovšem šlo většinou spíše o marketingové tahy, jež obvykle začínaly i končily francouzsky či italsky znějícími jmény. V dějinách amerických automobilek se našla jen hrstka designérů, kteří byli schopni v daných podmínkách opustit konvence a vývoj skutečně posunout dál.

Zajímavosti | Americká auta | Design | Chrysler

Virgil Exner: americký automobilový sochař

Jednou z nejuznávanějších postav poloviny dvacátého století byl v USA Virgil Exner, jehož talent už ve třicátých letech rozpoznal šéfstylista General Motors Harley Earl. Exner se dočkal velké příležitosti, ještě mu nebylo ani 30 let, ale už byl odpovědný za design automobilů značky Pontiac. Záhy ale své jméno spojil s tehdy mimořádně významnou automobilkou Studebaker (angažoval jej tam další z velikánů designu Raymond Loewy), ovšem převážnou část svého života věnoval spolupráci s koncernem Chrysler Corporation.

Impozantní střecha

Virgil Exner tam záhy po svém nástupu zahájil spolupráci s italskou karosárnou Ghia, jež tehdy byla na vrcholu své slávy a vynikala bohatými zkušenostmi z malosériové výroby automobilů. V letech 1955 a 1956 se tak naplno rozběhly práce na prototypu Chrysler Norseman. Exner jej rozkresloval během svých přesčasů už od začátku padesátých let, mělo se jednat o plně funkční prototyp postavený na základě sériového podvozku Chrysler s moderním motorem Hemi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spolupráce Chrysleru a karosárny Ghia v roce 1955 přinesla především kabriolet Falcon a kupé Flight Sweep II

Jakmile byl projekt Norseman na vedení schválen, byly plány předány do Itálie, přičemž ti nejlepší designéři a řemeslníci karosárny Ghia začali pracovat na tvorbě karoserie včetně všech potřebných detailů. Na konci jejich celoroční práce, tedy z jara roku 1956, se začínal rodit nevšední stroj. Jednalo se o rozměrné dvoudveřové a plně čtyřmístné kupé, jež se vyznačovalo chromovanou maskou chladiče napříč celé přídě a výklopnými světlomety ve vystupujících okrajích předních blatníků, jež úspěšně vyvažovaly zadní „ploutve“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Roku 1956 se v Itálii rodil stylistický i technologický klenot, břehů USA ale nedosáhl...

Nízká a široká karoserie disponovala velmi jednoduchými liniemi s minimálním podílem chromovaných cetek, mezi kterými vynikaly zvýrazněné křivky výřezů blatníků (které typický půlkruh připomínaly pouze vzdáleně), ale především masivní jednodílná konzolovitá střecha. Její konstrukce spočívala pouze na její zadní části, takže nebylo třeba středového sloupku a čelní okno bylo usazeno v jen velmi tenkém rámu.

Norseman klesá ke dnu…

V karosárně Ghia se nebáli odvážných konceptů, proto se jim do tohoto složitého celku podařilo včlenit i rozměrné, plně zatahovatelné střešní okno. Vše probíhalo podle plánů a prototyp Chrysler Ghia Norseman byl k dokonalé funkčnosti doveden v termínu, takže nemělo nic bránit oficiální jeho premiéře na počátku modelového roku 1957. V červnu jej velmi pečlivě nalodili na palubu moderního luxusního parníku Andrea Doria a celý vývojový tým Chrysleru v michiganském Highland Parku napjatě očekával jeho vylodění na půdě USA, vždyť jej do té doby vidělo pouze několik vývojových pracovníků a fotografií bylo vzhledem k utajení zhotoveno pouze pár.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chrysler Norseman mohl výrazně ovlivnit design amerických automobilů druhé půle padesátých let

U pobřeží státu Massachusetts se však nakonec běh dějin zvrátil. Po pochybení kapitána totiž došlo k nehodě, díky které se parník Andrea Doria srazil s dopravní lodí MV Stockholm. Andrea Doria během několika hodin klesla ke dnu a stáhla s sebou do hlubin všechen svůj náklad. Vlny tak pohřbily i Norseman, který disponoval silným potenciálem ovlivnit soudobý design směrem k lehčím a jednodušším křivkám bez desítek kilogramů rozmáchlých ploutví, rozevlátých výběžků a chromovaných ozdůbek...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osud
prototypu Chrysler Norseman spečetila zkáza parníku Andrea Doria
Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2007
Stav: 108 338 km
Cena: 130 000 Kč
Chrysler PT Cruiser 2.148
Rok výroby: 2004
Stav: 115 028 km
Cena: 55 000 Kč
Chrysler Grand Voyager 2.776
Rok výroby: 2005
Stav: 163 402 km
Cena: 100 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 7 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků