Kapitoly článku:
Pozdní nástup
Konstrukce vozu sice stále využívala rámu s dvěma podélníky, ale v porovnání s řadou modelů konkurenčních značek General Motors a Fordu, ale též Chrysleru samotného, již byla celokovová, tedy bez běžného dřevěného rámu karoserie. To přispělo k redukci hmotnosti i ke snížení výšky karoserie a jejího těžiště. Zdánlivě měl tedy Chrysler znamenitý výrobek, jenž snad ani nemohl neuspět, ale skutečnost byla nakonec jiná. Model Airflow byl představen celé měsíce před tím, než mohla být zahájena jeho sériová výroba.
Z modelového roku 1934 se mnoho vozů Chrysler Airflow do dnešních dnů nedochovalo
Do května roku 1934 (to bylo docela pozdě, neboť se původně jednalo o typ pro modelový rok 1934) vzniklo něco přes 6 000 vozů, což jen stěží postačovalo k tomu, aby jej mohli ve svých prodejnách všichni prodejci Chrysleru alespoň vystavit. Samotná výroba těchto strojů vyžadovala dosud neobvyklé postupy včetně komplikovaného svařování, s nimiž tehdejší technologové neměli mnoho zkušeností. Fred Breer, syn konstruktéra Carla, později dokonce vzpomínal, že dvěma třetinám z prvních tří tisícovek vyrobených vozů vyskočil při rychlosti okolo 130 km/h motor ze svých závěsů...
Tak či onak, model Airflow byl zákazníkům oficiálně nabízen od kalendářního roku 1934, a to zprvu s přídomkem Imperial, jímž Chrysler označoval své prestižní modely. Objednat bylo možno dvou a čtyřdveřové provedení a předpokládá se, že do dnešních dnů se dochovaly pouze tři exempláře vozů modelového roku 1934. Možná tedy překvapí, že vůz se objevil alternativně i pod levnější značkou De Soto. Tato verze disponovala místo řadového osmiválce se spodovým rozvodem konvenčním šestiválcem a poněkud „očesanou“ výbavou.
Nedůvěřivost
Jen do roku 1934 se v Kanadě vyráběly vozy Chrysler Airflow s označením CY, vzniklo pouhých 445 strojů, přičemž šlo o model De Soto opatřený výsostnými znaky Chrysleru. V americké produkci se nacházely verze Airflow Eight CU s rozvorem náprav 3 140 mm, Airflow Imperial Eight CV (3 300 mm) a Airflow Custom Imperial CX. Vrcholem nabídky se stal Airflow Custom Imperial CW stavěný v divizi LeBaron na podvozku s rozvorem 3 720 mm, jenž se vyznačoval zřejmě historicky vůbec prvním klenutým čelním sklem v sériové automobilové produkci.
Pro každý nový modelový rok procházel Airflow úpravami, jež jej stahovaly blíže vkusu zákazníků (zde MY 1936)
Během prvních měsíců prodeje vozů Airflow propastně zaostávaly za očekávaním, k čemuž dále přispěla cílená antikampaň koncernu General Motors. I přes tvar chladičové masky, rámcově podobný souběžným Chryslerům konvenční konstrukce, se novinka publiku zkrátka nelíbila, podle dobových pamětníků zákazníci postrádali jasnou značkovou identitu. Veřejnost zároveň pojala podezření, že je nová konstrukce karoserie málo bezpečná.
Chrysler Airflow modelového roku 1936
Tyto názory se Chrysler pokusil promptně (leč marně) rozptýlit reklamou promítanou v kinech před hlavními filmy. Tato reklama ukazovala vůz Chrysler Airflow shozený z 34 metrů vysokého skalního převisu v Pensylvánii, ačkoli byl automobil citelně deformován, řidič jej po dopadu bez potíží nastartoval a odjel s ním mimo záběr kamery. Navíc je však třeba brát v potaz i doznívající hospodářskou krizi, během které se majetní lidé za takto avantgardně pojatý automobil zkrátka styděli. Během prvního roku produkce se přesto prodalo celkem slušných 10 839 vozů této řady. Verze DeSoto se zkráceným rozvorem na tom však byla daleko hůř, vedení centrály na tomto provedení bohužel postavilo celou kampaň značky DeSoto, která tím totálně zkrachovala.
Snahy o zvrat
U Chrysleru však depresi nepropadali a pro modelový rok 1935 svůj Airflow upravili. Maska chladiče se zvýšila, aby lépe odpovídala zarytým zvyklostem. Novinkou se stalo levnější, ovšem též celokovové provedení Airstream nabízené pod značkami Chrysler i DeSoto. Na rozdíl od typu Airflow se prodávalo dobře, neboť pouze vypadalo „aerodynamicky“, ačkoli ve skutečnosti nijak příliš aerodynamické nebylo. Airflow modelového roku 1935 se kromě své upravené přídě v podstatě nezměnil (z nabídky jen zmizelo dvoudveřové provedení karoserie), výroba se propadla na nějakých 8 000 jednotek, takže konvenčněji vypadajících vozů Airstream se prodalo čtyřikrát tolik.
Chrysler Airflow z roku 1937. Příď byla prakticky identická s ostatními velkými Chryslery a splývavou záď narušil vystupující zavazadlový prostor. Rokem 1937 Airflow zaniknul...
Pro rok 1936 byl připraven Chrysler Airflow s upravenou zádí, která postrádala svůj splývající švih na úkor vystupujícího zavazadlového prostoru, zatímco maska chladiče byla dále zdůrazněna. Celkem se v této sérii vyrobilo pouhých 6 275 vozů, zatímco model Airstream našel plných 52 000 zákazníků. Rok 1936 byl tím posledním, v němž se Airflow objevoval s prestižním koncernovým přívlastkem Imperial. V modelovém roce 1937 se typová škála omezila na jediné sériové provedení Airflow Eight, přičemž se do nabídky vrátila dvoudveřová karoserie.
Sedan Chrysler Airflow posledního ročníku 1937...
Výroba se propadla na 4 600 vozů, nepomohla dokonce ani skutečnost, že jeden ze dvou speciálně postavených vozů Airflow Custom Imperial řady CW zvolil za svůj oficiální automobil filipínský prezident Manuel Quezon. Jeho stroj byl v roce 1978 renovován a v současné době se nachází v muzeu hlavního města Filipín. Druhý vůz této série objednal rozhlasový magnát Edward Bowes, jehož stanici Chrysler v té době rozsáhle sponzoroval. Nic to však neměnilo na skutečnosti, že modelový rok 1937 byl pro řadu Airflow tím posledním.
Chrysler Airflow za sebou v dějinách automobilu zanechal hlubokou brázdu, například vzhled japonské Toyoty AA z roku 1936 jím byl hluboce poznamenán. Často se hovoří také o inspiraci, kterou oslovil tvůrce švédského Volva PV 36 Carioca. Podle dalších pramenů si nechal přivézt jeden z prvních vyrobených vozů Chrysler Airflow Ferdinand Porsche a jeho linie aplikoval do svého projektu KDF, ovšem to je z pochopitelných důvodů spekulace...
Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.
Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.
Chrysler 300 • Chrysler Voyager