Chorvatsko 2012: ENC, dvě trasy Praha - Záhřeb, tipy

V poslední době to je všude samá Škoda Rapid. Co takhle dát si něco z trochu jiného soudku? Co takhle vyrazit na dovolenou?
Seznam kapitol
  1. ENC vs. „cash“, Na hranicích stále fronty
  2. Do Chorvatska přes Maďarsko
  3. Do Chorvatska přes Slovinsko, Směr Split a dále
  4. Tipy: co v Chorvatsku?, Subaru Forester: příjemný univerzál
  5. Subaru Forester: příjemný univerzál
  6. Kompletní fotogalerie

Začalo nám léto a stejně jako vždycky míří nejvíce českých turistů do Chorvatska. Pro letošek se vyskytlo několik novinek, které mohou letní odpočinek trochu znepříjemnit. Projeli jsme Chorvatsko až na úplný jih, vyzkoušeli klasickou trasu přes Slovinsko, prověřili maďarskou alternativu, porovnali cestu mimo slovinskou dálnici a vůbec nabrali spoustu zážitků. To vše ve společnosti naftového Subaru Forester.

Testy | Subaru

Test Subaru Forester 2,5X: ozvěna minulosti

Je krize. Jde o fakt sice obehraný, ale ohání se jím kde kdo, takže největšími novinkami je zdražení poplatků. Na tohle téma toho bylo napsáno v médiích více než dost, tedy pouze stručně. Chorvatsko na tom není ekonomicky zrovna nejlépe a možná právě proto připravilo největší „zpestření“ pro své turisty. Dálnice v úseku Macelj – Záhřeb se zdražení netýká, zde zaplatíte stále 42 HRK, dál už se ceny liší, a to o patnáct procent. Dražší je také přeprava trajektem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Kam na dovolenou k moři? Pro spoustu českých turistů má tahle otázka jednoduchou odpověď. Do Chorvatska...

ENC vs. „cash“

V souvislosti se zdražením se začalo hlasitě mluvit o systému ENC, což je obdoba systému mýtných bran, který známe z českých silnic. Člověk si pořídí krabičku, dobije si kredit a může vesele jezdit po dálnicích, aniž by se zdržoval stáním v kolonách a platbou v hotovosti. Kdo používá ENC, toho se zdražení netýká.

Je na první pohled zřejmé, že jde pro věrného českého turistu o docela zajímavou věc, jenže Chorvatsko nemá tak úplně zájem na tom, aby ji používali právě turisté (nebo to tak alespoň vypadá). Zařízení si můžete pořídit pouze na 15 vybraných místech (zde najdete jejich seznam i s pracovní dobou) přičemž pracovní doba není kdo ví jak velká, takže se vám úplně snadno může stát, že dorazíte do Chorvatska a na příslušných místech bude zavřeno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Naftové Subaru Forester se ukázalo jako výborná volba pro téměř tři tisíce kilometrů dlouhou cestu. Spotřeba skončila na hodnotě 7,4 l/100 km.

Otázek kolem ENC je mnoho. Tak například jaká je platnost kreditu, jak lze dobíjet kredit, zdali se dá dobíjet v hotovosti, zda je krabička přenosná, zda existuje nějaká doba aktivace atd. Nejzajímavější je ovšem informace o tom, že Chorvatsko údajně plánuje omezit platnost kreditu, což by prakticky vyloučilo možnost použití ENC u turistů. Celé to tak trochu vypadá, jako kdyby na dálnicích začal platit systém dvojích cen. 

Nicméně podle oficiálních zdrojů se zatím žádné omezení kreditu nepřipravuje, takže by platnost vašeho ENC účtu neměla být nijak časově omezena. Trvanlivost samotného zařízení ENC je omezena funkcí baterie. Ta by měla vydržet minimálně pět let. Co se dobíjení týká, ENC účet lze dobíjet na prodejních místech nebo mýtných branách, a to jak kartou, tak v hotovosti. Lze využít také dobití pomocí SMS, ale v tomto případě musíte mít chorvatskou SIM kartu (nebo požádat obsluhu, aby to provedla přes svůj telefon). A nakonec zařízení ENC je přenosné a lze jej používat na různých vozidlech. Podmínkou je pouze stejná kategorie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Celé léto bude u Zaprešiče nedaleko Záhřebu probíhat oprava mostu. Očekávejte omezenou rychlost, dva pruhy v každém směru naštěstí zůstanou. Více postojíte na hranicích.

Na hranicích stále fronty

Další novinkou je oprava mostu na trase Macelj – Záhřeb (nedaleko Záhřebu), která potrvá celé léto a dá se očekávat, že zde bude doprava trochu váznout. Co naopak zůstává při starém, je fakt, že Chorvatsko coby dlouholetý čekatel na vstup do EU stále členem není, tedy vás čeká klasická hraniční kontrola mezi Slovinskem a Chorvatskem. Že to na hlavních trasách zde bývá na delší dobu, o tom už také bylo řečeno více než dost.

Já mohu přidat osobní zkušenosti z minulého roku, kdy jsem zde v květnu stál půl hodiny (to mi přijde fakt dost, na to, že bylo do sezony ještě daleko), v létě dvě hodiny a na konci října v neděli večer při cestě zpět hodinu a došlo také na prohlídku auta. Letošní poslední zkušenost opět skončila na dvou hodinách (při cestě zpět, opět v neděli večer).

Následující kapitola
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 176 224 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 164 163 km
Cena: 65 000 Kč
Škoda Octavia 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 98 100 km
Cena: 160 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 17 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků