Chodci v Česku? Někdy lovná zvěř, někdy prudiči

Příklad ze života. V centru Přerova najedou dvě ženy, vozíčkářky, asi metr do vozovky na přechodu pro chodce. Auta zastaví, ale vozíčkářky také. A v cestě přes zebru nepokračují. Řidiči čekají až do chvíle, než zjistí, že obě handicapované ženy zabředly do živé diskuse o parfémech, které si právě koupily. Řidiči vzteky zatroubí a prudce odjíždějí, zralí na příštím přechodu srazit chodce…

Inženýr Vladislav Křivda z katedry dopravního stavitelství stavební fakulty Vysoké školy báňské z Ostravy ve své analýze týkající se bezpečnosti chodců řadí právě takovou situaci mezi hodně časté typické konfliktní momenty na přechodech pro chodce.

Ačkoli je na českých silnicích pěší osoba z pohledu motorizovaných účastníků spíše „lovnou zvěří“, Vladislav Křivda se věnuje i rizikům, která vnášejí svým chováním na silnice samotní chodci.

„K nejhorším nehodám obvykle patří srážky s chodci, kteří jsou v silničním provozu nejzranitelnějšími účastníky. Bohužel poměrně často si za svá zranění mohou chodci sami.“

Vyhláška jasně říká, že jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat.

Nejčastější konfliktní situace

Jenže z analýzy videozáznamů Ministerstva dopravy ČR na vybraných přechodech, které při zpracovávání studie využil, mohl poměrně snadno sestavit nejčastější konfliktní situace.

Zdržování se před přechodem, či na jeho začátku, aniž by měli chodci úmysl pokračovat v chůzi, patří mezi frekventované.

Dalším konfliktním momentem, který může vést nejen ke znervóznění řidičů, ale i ke střetu, je, když chodec během přecházení výrazně zpomalí, nebo se zastaví.

Vladislav Křivda uvádí, že nejčastěji se to stává v okamžiku, kdy chodci spěchají, aby stihli přijíždějící tramvaj, ale v okamžiku, kdy si uvědomí, že je tramvaj ještě daleko, spěchat přestanou.

Může se však stát, že auto, které je před přechodem, už začalo zrychlovat, protože řidič předpokládal, že přecházející osoba bude pokračovat stejným tempem. V lepším případě auto na místě zastaví, v horším dojde ke střetu s chodcem.

Vladislav Křivda uvádí v analýze, že podobné situace jsou nejčastější příčinou nárazů aut jedoucích za brzdícím vozidlem.

Velmi často se chodci dostávají do rizikových situací, kdy si stále neuvědomují, že jako chodci mají sice přednost před auty, ale tato přednost se netýká tramvají.

Kritické okamžiky bývají ve chvílích, kdy chodec přejde po zebře vozovku a musí přecházet ještě tramvajový pás, po kterém přijíždí souprava. Vozidla za ním se již dala do pohybu, ale tramvaj pokračuje v jízdě.

Dvacet až třicet mrtvých

Smrtelné nehody na přechodech pro chodce v České republice se v posledních letech pohybují mezi dvaceti až třiceti. Přibližně jednu třetinu z nich zaviní chodci, dvě třetiny připadají na řidiče.

V lednu až březnu 2013 došlo podle údajů Dopravní Policie ČR ke 240 nehodám zaviněným chodci (o 56 méně, než ve stejném období roku 2012). V březnu 2013 zaznamenala policie 771 srážek aut s chodce, při kterých zahynulo 25 lidí.
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků