Chevrolet připravuje pro elektrický Spark nové baterie

Koncern General Motors hodlá u svých elektromobilů opouštět akumulátory typu li-ion. Mementem je i vzplanutí Chevroletu Volt.

Nic si nenalhávejme, elektromobily dnes zatím mohou vozům s konvenčním spalovacím motorem konkurovat ve většině provozních parametrů jen velmi obtížně, přičemž skutečný průlom je podmíněn nejen rozvojem infrastruktury, ale také vývojem nových akumulátorů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Spark EV se představí do dvou let

A právě posledně zmíněný aspekt poněkud „zatopil“ americkému hybridu Chevrolet Volt. Na konci letošního května došlo totiž na půdě bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ve Winsconsinu k samovolnému vznícení vraku Voltu, který tři týdny před tím prošel bočním nárazovým testem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Spark ve standardní, aktuální generaci

Zástupci GM se sice bránili tím, že zaměstnanci NHTSA nepostupovali po simulované nehodě v souladu s návodem k obsluze a akumulátory předepsaným způsobem nedeaktivovali, nicméně zástupci NHTSA nařídili zahájit vyšetřování. V půli listopadu byly provedeny další tří nárazové testy, z nichž dva riziko přehřátí či dokonce vzplanutí potvrdily. Ve všech případech k tomu ale došlo s odstupem minimálně několika hodin od nárazu.

Testy | Chevrolet

Test Chevrolet Spark 1,2: lepší než kdy dříve

Evropské testy EuroNCAP přitom u dosud zkoušených elektromobilů a hybridů, osazených vesměs opět akumulátory typu li-ion, žádné podobné riziko neodhalily, nicméně okolnosti okolo baterií li-ion nám pouze připomínají, že samy o sobě nejsou i přes své jasné přednosti pro rozvoj elektromobilů a hybridů řešením.

Koncern General Motors nyní zaměřil svoji pozornost k vývoji nových druhů akumulátorů, se společností A123 Systems uzavřela dohodu na vývoj baterií LFP (lithium-iron-phosphate), jež by se měly objevit již v roce 2013 v elektrickém provedení Chevrolet Spark EV. Ten přitom nebude mít pranic společného se studií Chevrolet E-Spark představenou vloni v Indii.

Chevrolet

Nový Chevrolet Spark: druhá generace je na světě

Akumulátory LFP nabízejí oproti bateriím li-ion řadu předností včetně nižšího zahřívání. Zatím sice uloží méně elektřiny, jde ale o perspektivní platformu pro další vývoj. Firma A123 Systems při výběrovém řízení údajně prokázala v oblasti LFP největší kompetentnost. Za zmínku stojí, že společnost A123 Systems byla jedním z neúspěšných uchazečů o dodávky baterií pro vozy Chevrolet Volt.

V té době prý nepotvrdila dostatečné zkušenosti, nicméně nyní již dodává akumulátory LFP pro BMW ActiveHybrid 5 a stejnou technologii hodlá využívat také Fisker u svého modelu Karma.
 

Chevrolet Captiva 1.991
Rok výroby: 2007
Stav: 188 221 km
Cena: 150 000 Kč
Chevrolet Kalos 1.399
Rok výroby: 2005
Stav: 161 386 km
Cena: 34 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 146 586 km
Cena: 182 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků