Chevrolet Malibu (1964): trochu jiná střední třída

Již pozítří v redakční garáži zaparkuje nový Chevrolet Malibu se vznětovým motorem. Udělejme si tedy malou dělostřeleckou přípravu a zavzpomínejme na první generace, jež do světa začaly vyjíždět před půl stoletím.

Při vyslovení jména Malibu někoho jako první napadne plážové městečko v Los Angeles County, jiného seriál Dva a půl chlapa, ale nejčastěji to bude oblíbená kokosová pálenka z Barbadosu. Malibu každopádně zavání exotikou, a tak jistě nebudete proti, pokud se dnes podíváme na automobil tohoto jména. Chevrolet Malibu se v jednotlivých generacích vyráběl v letech 1964 až 1983 a po přestávce pak od 1997 dosud, přičemž nejnovější generace se představila jako globální model v roce 2011 v Šanghaji.

Chevrolet | První svezení

Chevrolet Malibu 2.0 CRDi: první jízdní dojmy

První generace

Až do roku 1972 byl model Malibu součástí nabídky řady Chevelle jako její prestižní typ. Šlo tedy o klasický vůz střední třídy postavený na podvozku se samostatným rámem, motorem vpředu podél a pohonem kol zadní nápravy. Verze Malibu byly k mání napříč karosářskými verzemi Chevelle včetně čtyřdveřového sedanu, dvoudveřového „bezsloupkového“ Sport Coupe, kabrioletu a kombi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoudveřové bezsloupkové kupé vypadalo úhledně

Jakožto prestižní verze řady Chevelle disponovalo Malibu honosnějí působícím interiérem s prošívaným látkovým čalouněním v kombinaci s umělou kůží, jež v čalounění převládala u otevřených verzí a v kombících, koberci či lepším volantem. Špičkové verze Malibu SS byly k mání pouze jako kupé a kabriolet a přinášely anatomicky tvarovaná přední sedadla, středovou konzoli, bohatěji vybavený přístrojový štít a nejsilnější motor v podobě osmiválce 327 (5,4 l) s výkonem 300 koní (220 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovně střižená verze Malibu SS s otevřenou karoserií

Pro rok 1965 dostaly vozy Chevelle včetně řady Malibu upravenou masku chladiče a pozměněnou záď, Malibu SS mělo masku černou. Nejvýkonnější verzí se stal posílený osmiválec 327 s výkonem zvýšeným na 350 koní (260 kW) pro Malibu SS (z 0 na 100 km/h kolem 6 s!), na jehož místo nastoupilo v roce 1966 provedení Chevelle SS opatřené větší jednotkou 396 Big Block (6,5 l), tužším pérováním a dalšími drobnými úpravami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombík Chevrolet Malibu STW s motorem V8 350

V roce 1967 přišly další detailní úpravy v rámci řady Chevelle zahrnující upravenou příď a zadní svítilny zasahující mírně do boků. Kombík Malibu Concours dostal atrapy dřevěných obkladů zvenčí po stranách. V nabídce příplatkové výbavy se objevily kotoučové brzdy vpředu a kazetový stereopřehrávač.

Druhá generace

Pro rok 1968 prošla celá modelová řada Chevelle včetně Malibu kompletní přestavbou s důrazem na dynamičtější vzezření. Rozvor náprav narostl na 2 800 mm pro dvoudveřové modely a 2 950 mm pro sedany a kombíky. V nabídce motorů se objevil zcela nový osmiválec 307 (5,0 l) s výkonem 200 koní (150 kW), který konečně nahradil obstarožní agregát 283 (4,6 l).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace modelu Malibu se dočkala poněkud dynamičtějšího vzezření

Uvnitř stojí za pozornost nový přístrojový štít s hranatými oddíly skrývajícími kruhové přístroje, jež se mimochodem staly předobrazem podoby přístrojového štítu pro zcela nové Camaro představené v roce 1969. Verze Malibu Concours přidávala čalouněné spodky obkladů dveří, dřevěné dekorační dýhy v palubní desce a emblémy Concours, stejnými prvky se vyznačovalo také kombi Concours STW. Jak už to v americké automobilové produkci bývá, první decentní úpravy masky chladiče a dalších detailů přišly již s modelovým rokem 1969. 

Zajímavosti | Retro | Americká auta | Luxusní auta

Víkendové čtení: luxus amerických aut 60. let

S ohledem na bezpečnostní požadavky federálních úřadů se staly standardem hlavové opěrky na předních sedadlech, spínací skříňka se přesunula z palubní desky na sloupek řízení a nově sloužila také jako zámek volantu. Osmiválec 307 zůstával v nabídce jako základní osmiválec (k mání byly i levnější šestiválce), ovšem větší 327 byl nahrazen novou jednotkou V8 350 (5,7 l) ve výkonových verzích 255 a 300 koní (190, resp. 220 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska nesla pod hranatými kryty kruhové přístroje předznamenávající sportovní Camaro představené v roce 1969

Třístupňová automatická převodovka Turbo Hydra Matic, dosud dostupná pouze k verzi SS 396, byla nově k mání i pro ostatní šesti i osmiválcové motory, jež se dosud musely spoléhat na starší dvoustupňovou skříň Powerglide. Pro rok 1970 byly verze Chevrolet Malibu jedinými variantami řady Chevelle, neboť základní verze Chevelle 300 a 300 Deluxe byly z výroby staženy. Samozřejmostí se stala upravená maska chladiče v kombinaci se zadními svítilnami přemístěnými do nárazníku a dynamičtějšími linkami střechy u Sport Coupe.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoudveřové Sports Coupe s osmiválcem 327 (5,4 l)

Základní šestiválec 230 (3,8 l) byl nahrazen větší jednotkou 250 (4,1 l) s výkonem 155 koní (116 kW), novinkou se stal špičkový osmiválec 400 (6,6 l) s výkonem 330 koní (250 kW) dodávaný za příplatek pro všechny verze řady Malibu s výjimkou špičkových verzí SS Chevelle. Koncem roku 1970 se jméno Chevelle v tichosti vrátilo do hry. Šlo ale již jen o levnější variantu řady Malibu, jež v té době jasně dominovala nabídce.

Úřady útočí

Hlavní a docela smutnou novinkou roku 1971 se staly oslabené motory. Ano, byly zde stylistické retuše v podobě přepracovaných předních a zadních svítilen vyvedené ve stylu sportovních řad Camaro a Corvette, ale na prostý lid těžce dopadla opatření z Washingtonu. Výkony všech motorů klesly tak, aby byly schopny spalovat nově předepsaný nízkooktanový, bezolovnatý benzín v rámci přípravy na přechod k povinným katalyzátorům plánovaným na rok 1975.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chevrolet Malibu třetí generace z roku 1973

Rok 1972 přinesl další retuše přední a zadní části karoserie vozů Chevelle a Malibu a stal se zároveň posledním rokem bezsloupkových dvoudveřových karoserií s pevnou či skládací střechou. Třetí generace řady Malibu přišla v roce 1973, ale to již měla auta tohoto ražení utrum. Výkony klesaly v souvislosti s první ropnou krizí a většina modifikací se začala omezovat na exteriérová pozlátka, navíc Malibu jako původně prestižní verze začalo padat v rámci řady Chevelle až na její dno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čtvrtá generace řady Malibu z roku 1978 již přestávala být zajímavou a strádala zásahy z vyšších míst

Klasické Malibu ukončilo svoji službu v roce 1983. Toto jméno se do hry vrátilo až v roce 1997, ovšem tehdy již patřilo nenápadnému kompaktnímu sedanu s pohonem předních kol a motorem nevalného objemu vpředu napříč, jenž stál na koncernové podlahové plošině GM N. Nyní je zde Chevrolet Malibu již ve své osmé generaci a stává se globálním modelem se záluskem na úspěchy na světových trzích.

Chevrolet | První svezení

Chevrolet Malibu 2.0 CRDi: první jízdní dojmy

Nové Malibu u nás nahradilo podobně situovaný, ovšem poněkud nudněji a jednodušeji tvarovaný sedan Chevrolet Epica. U nás byl donedávna Chevrolet Malibu k dostání pouze ve dvou výbavových stupních LT a LTZ a s jediným motorem v podobě zážehového čtyřválce s objemem 2,4 l, výkonem 167 koní (123 kW) při 5800 ot./min. a točivým momentem 225 Nm při 4 600 ot./min., ovšem diesel již dorazil taky. A právě na jeho testování se již těšíme.

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 135 720 km
Cena: 124 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 40 056 km
Cena: 129 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 71 175 km
Cena: 207 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 20 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků