Chevrolet Corvette Indy a CERV III (1985-1990): S motorem za sedadly

Sériový Corvette s motorem uprostřed zatím nevznikl. Historie „lidového“ amerického sporťáku zná však několik prototypů s touto konfigurací. Třeba právě třicetiletý Indy a o čtyř roky mladší CERV III.
Chevrolet Corvette Indy a CERV III (1985-1990): S motorem za sedadly
Seznam kapitol
  1. Corvette Indy
  2. CERV III
  3. Kompletní fotogalerie

Idea Corvetty s agregátem uloženým nikoli vpředu, nýbrž vzadu je hodně stará. Od polovin 60. let minulého věku se v prototypech se zkoušelo kdeco, dokonce lodní motor až za nápravou, módní Wankel, existovaly závodní speciály pro třídu GTP nebo naposledy, docela nedávno Daytona Prototype. Ale uvažovalo se i o sériové výrobě.

Se jménem oválu

První koncept Indy byl postaven v roce 1985 za pouhých šest týdnů týmem Jacka Schwartze, futuristický exteriér navrhl Jerry Palmer. U General Motors tehdy využili po technické stránce akvizici britského Lotusu, který koupili celý o rok později. Hlavním bodem jejich zájmu bylo aktivní zavěšení, které v Hethelu vyvíjeli a nakonec s ním v sezóně 1987 opravdu vyjeli. Na tehdy nově žlutomodré Lotusy 99T v barvách Camelu s turbomotory Honda, Ayrtonem Sennou a „závodícím kameramanem“ Nakajimou zapomenout nelze.

Chevrolet Corvette Indy (1985-1986) -14.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -06.jpg
Při představení v Detroitu 1986 byla Corvette Indy nefunkční jednomístnou maketou

Ale vraťme se o rok zpět. Premiéru si Corvette Indy odbyla na lednovém autosalonu v Detroitu v osmdesátém šestém. V tu chvíli byla překvapivě pouze showcarem, nepojízdnou slupkou, v USA to není obvyklé, drtivá většina studií totiž skutečně jezdí. I když o nějaké praktické použitelnosti samozřejmě nemůže být řeč. Nefunkční maketa měla místo jen pro pilota, se spolujezdcem se tehdy ještě nepočítalo.

Fascinace | Retro | Sport | Americká auta | Chrysler | Ostatní značky

Dodge (1914): od dílů pro Forda po Zmiji

Název se trefil, sériové Corvetty přece působily jako pace cary (zaváděcí vozy) při jednom z nejslavnějších závodů světa, 500 mílích ve „staré cihelně“, jak se přezdívá čtyřkilometrovému oválu v Indianapolis. A navíc skutečně nebyl daleko od pravdy...

Chevrolet Corvette Indy (1985-1986) -19.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -17.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -18.jpg
První prototyp se nakonec dočkal přeplňovaného osmiválce 2,65 l, druhý už byl dvoumístný a měl V8 5,74 l bez turbodmychadel

Před zadní nápravu se totiž nakonec motor dostal, konstruktéři tam umístili relativně malý osmiválcový agregát do V 2,65 l/447 kW (608 k) přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Jednalo se vývojovou jednotku postavenou ve spolupráci s firmou Ilmor pro formuli CART, navíc na zakázku Rogera Penskeho. Karoserie měla odnímatelné panely střechy ve stylu targa (toto označení má ovšem chráněno Porsche!). Dvojice dveří se vyklápěla směrem dopředu i s částí rámu za nimi. Zdánlivě přitom vůz vypadal, že má „racčí křídla“.

V8

Nezůstal však osamocen. Srdcem dalších dvou, už plně funkčních a dvoumístných vozů postavených v Británii byla na první pohled klasika. Vidlicový osmiválec 5735 cm3 se ovšem mohl pochlubit moderní celohliníkovou konstrukcí, čtyřventilovou technikou a 385 koňmi (283 kW), které byly k dispozici v 6000 min-1. Šlo o další experimentální jednotku s rozvodem DOHC.

Chevrolet Corvette Indy (1985-1986) -08.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -15.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -11.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -12.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -09.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -10.jpg
Futuristická Corvette Indy existovala ve třech exemplářích

Nám Evropanům přijde použití automatu u takového stroje zcestné, Američané jsou ovšem trochu jiní. Na takřka 502 N.m už v 3800 otáčkách samočinná třístupňová převodovka bez problémů stačila a o nějakou spotřebu paliva, navíc ještě papírovou tu nešlo. Dnešních sedm až devět převodů v automatech představuje hlavně marketingový tah... Indy byla čtyřkolka, obě nápravy se i natáčely, pedál plynu už fungoval mimochodem na elektronickém základu. Kola od sebe dělilo 1623, respektive 1679 mm, nápravy pak 2494 mm.

Chevrolet Corvette Indy (1985-1986) -04.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -07.jpgChevrolet Corvette Indy (1985-1986) -03.jpg
Hladké tvary ctily aerodynamiku, nyní už dvoumístný kokpit byl plný obrazovek

Indy byla opravdovým supersportem, z klidu na stovku sice zrychlovala za dnes nijak úchvatných 4,8 s, ale rozjela se až na 338 km/h. Na dosažení takové rychlosti měla pochopitelně hlavní vliv vyspělá aerodynamika i relativně nízká hmotnost 1497 kg. Vnitřně chlazené kotouče podporoval protiblokovací systém. Auta byla hodně dlouhá, široká a nizounká, základní rozměry 4801 x 2010 x 1090 mm hovoří za vše.

Design | Fascinace | Retro | Technika | Zajímavosti | Americká auta | Chevrolet

Chevrolet Malibu (1964): trochu jiná střední třída

Dva další exempláře měly trochu jinou prosklenou střechu, která se dala odstranit celá a postrádala dělící rám uprostřed. Druhý prezentační byl dokončen v závěru roku 1986, poslední zkušební v květnu 1987. Futuristický kokpit byl prostý klasických přístrojů, pilot měl k dispozici veškeré údaje před sebou na CRT displeji, další s ovládáním klimatizace, audia a navigace (!) se nacházely na dveřích. Systém GPS ovšem tehdy ještě nešlo volně použít pro civilní sektor...

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 129 784 km
Cena: 114 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.998
Rok výroby: 2012
Stav: 139 392 km
Cena: 219 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 56 305 km
Cena: 235 000 Kč
Test Seat Ibiza Cupra: Vstupenka do světa radosti a rychlosti

Seat Ibiza Cupra

Seat z povzdálí útočí na přední příčky mezi rychlými kompaktními hatchbacky. Bez velkého tyjátru Ibiza Cupra přezbrojila na větší motor a vyměnila automat za manuál. Jak moc skvělá je?

26.  6.  2016 | Ondřej Lilling | 5 příspěvků
Test ojetiny: Najít pěkný Citroën C4 Picasso vám dá dost práce

Test ojetiny: Citroën C4 Picasso

Zapomeňte na obvyklá klišé o francouzských autech. MPV Picasso není špatné, ale bude vám trvat, než najdete povedený kus s dobrým motorem.

19.  6.  2016 | Dalibor Žák | 36 příspěvků
Audi R8 V10 Plus vs. Jaguar F-Type R AWD: Rychlost, nebo zábava

Audi R8 vs. Jaguar F-Type

Máte rádi rychlost v té nejčistší podobě, nebo preferujete zábavu? Tak přesně o tom bude dnešní srovnávací test, ve kterém se vám představí celkem 1160 koní.

7.  6.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků