Podařilo se mu uzavřít dohodu s Fordem, který zároveň potřeboval „kladivo“ na konkurenční Corvettu.

Podařilo se mu uzavřít dohodu s Fordem, který zároveň potřeboval „kladivo“ na konkurenční Corvettu.

137
Fotogalerie

Chevrolet Corvette (1953 - 1962): Pokus Američanů o dvoumístný sporťák

Kapitoly článku:


Chevrolet připravoval novou a poměrně moderní továrnu v St. Luis, ale ta byla schopná vyrábět vozy až od prosince 1953. Plánovaná roční produkce Corvetty byla 10 000 kusů. Jenže uspěchané uvedení na trh a s tím spojené mezery v kvalitě ručně a doslova na koleni vyrobených kusů značně ovlivnily reputaci výrobce a poptávku.

pictures_corvette_c1_1955_1.jpgimages_corvette_c1_1955_1.jpgcorvette_c1_1955_wallpapers_1.jpg
Osmiválec Small-block přišel až v roce 1955 a pro Corvettu to byl dar z nebes. Spolu s třístupňovým manuálem konečně auto jezdilo svižně. Zlepšila se i kvalita výroby

První Corvetty trpěly nejen na zatékání vody do karoserie, ale dokonce na to, že se jim při jízdě na nerovném povrchu otevíraly boční dveře. Torzní tuhost konstrukce prvních aut byla vskutku mizerná. Zákazníci navíc nebyli spokojeni s dynamikou jinak docela lehkého vozu. Corvetta měla hmotnost necelých 1300 kg.

Majitelé očekávali sportovní auto, ale byli spíše zklamaní. Moc nepomohlo ani to, že v roce 1954 byl prostřednictvím dealerů Chevroletu nabízen za příplatek kompresor, který zvedl výkon šestiválcového motoru. Přesto to stále nestačilo a ani přes pokles ceny (Corvetta nyní stála 2774 dolarů) se neprodávala dobře.

V prvním celém roce výroby (1954) se mělo vyrobit 10 000 aut, ale celkem vzniklo jen 3640 kusů, z nichž zhruba třetina zůstala na konci roku neprodaná. S projektem to bylo tak vážné, že Chevrolet zvažoval jeho ukončení. Nechybělo mnoho a z Corvetty se mohl stát nepovedený pokus o první velkosériové americké sportovní auto, na které by historie rychle zapomněla.

Jenže pak projekt ovlivnily tři naprosto zásadní věci. Zaprvé se do něj vložil talentovaný ruský inženýr a emigrant Zora Arkus-Duntov (u GM měl na starosti divizi sportovních a výkonných vozů), Chevrolet konečně nasadil v roce 1955 nový osmiválec (první od roku 1919) a skutečnost, že Ford v témže roce uvedl do prodeje velmi podobný konkurenční model Thunderbird. Rivalita mezi Fordem a Chevroletem zkrátka nedovolovala značce koncernu GM projekt zahodit.

Nový osmiválec Small-Block měl objem 265 kubických palců (4,3 l) a výkon 145 kW (197 k). Především ale dostal třístupňovou manuální převodovku, která se zpětně montovala i na řadové šestiválce. To konečně dodalo Corvettě potřebnou dynamiku a sportovnější jízdní projev. Spolu s osmiválcem přišel i 12V elektrický systém, šestiválec zůstal u 6V.

corvette_c1_1956_photos_3.jpgcorvette_c1_1956_images_2.jpgphotos_corvette_c1_1957_2.jpg
Modelový rok 1956 znamenal konečně novou karoserii, která už měla stahovací boční okna. O rok později přišel osmiválec dokonce i se vstřikováním paliva. Měl 211 kW (287 k)

Přesto bylo v roce 1955 vyrobeno jen 700 kusů Corvette, neboť automobilka se potřebovala zbavit již vyrobených skladových aut. Pak se to ale začalo lepšit a s první modernizací pro modelový rok 1956 se zvyšovala také poptávka. Chevrolet navíc nasadil konkurenceschopnou cenu, základní Corvette se prodávala od 2900 dolarů.

V roce 1956 přišla nová karoserie, která už měla i stahovací boční okna, z nabídky zmizel podvyživený šestiválec a osmiválec 4,3 l měl nyní výkon 160 nebo dokonce 180 kW (218 nebo 245 k). Přibývala výbava, zlepšily se bubnové brzdy, mírně se změnilo ladění podvozku. Dvoustupňový automat se přesunul do příplatků. V roce 1956 nakonec vzniklo už 3467 nových Corvette.

Rok 1957 znamenal příchod nového motoru, osmiválce small-block 283 CID, 4,6 l. Ten měl za příplatek čtyřstupňový manuál a především mohl mít prvně také mechanické vstřikování paliva. Se „stříkačkou“, která ale nebyla moc spolehlivá, měl motor výkon 211 kW (287 koní) a točivý moment 393 Nm.

V roce 1958 přišla další modernizace a tentokrát Corvette dostala čtveřici předních světel. Motor 4,6 l byl standardem a k dispozici bylo několik různých verzí výkonu. Mohli jste mít karburátory nebo vstřikování. V roce 1958 a 1959 už dosahovala produkce na více než 9000 kusů za rok. Zvedala se ale i cena, Corvette stála přes 3800 dolarů.

Poslední velká změna proběhla v roce 1962, tedy v posledním roce produkce první generace Chevroletu Corvette. Pod kapotu se dostal nový motor 327 Small-block (5,4 l), který nabízel výkon od 190 kW (258 k) v karburátorové verzi po 270 kW (367 k) ve verzi se vstřikováním. Karburátorový model měl ještě 220 nebo 250 kW (299 nebo 340 k).

corvette_c1_1962_pictures_4.jpgcorvette_c1_1962_wallpapers_2.jpgcorvette_c1_1962_photos_3.jpg
Poslední modelový rok znamenal produkci skoro 15 000 kusů. Modernizoval se interiér a pod kapotu přišel prozatím nejsilnější motor V8 5,4 l o výkonu až 270 kW (367 k)

Připlatit jste si mohli za větší palivovou nádrž a také například za odolnější brzdy. Těch různých brzdových sad bylo několik, existovala také spousta firem, které nabízely lepší chlazení či úpravy podvozku. V posledním roce výroby vzniklo skoro 15 000 Corvette první generace.

Poslední Corvetta první generace, než byla nahrazena novým modelem Stingray, byla vlastně také poslední s tuhou zadní nápravou a rovněž až do roku 2005 poslední model s odhalenými předními světly. Pak totiž měla Corvette dlouhou dobu výhradně vyklápěcí světla. No a na model Stingray, druhou generaci Corvette, se podíváme zas někdy jindy.

Chevrolet

Chevrolet byl založen v roce 1911 v Detroitu. Od roku 1918 je součástí skupiny General Motors, kde byl v pozici konkurenta Fordu T.

V Evropě se pod značkou Chevrolet prodávají především vozy Daewoo. Značky Corvette a Cadillac jsou distribuovány odděleně.

Chevrolet Spark • Chevrolet Aveo • Chevrolet Cruze • Chevrolet Malibu • Chevrolet Trax

Doporučujeme

Články odjinud