Mercedes S600 W140 je asi nejjednodušší a nejspolehlivější cesta k dvanáctiválci.

Mercedes S600 W140 je asi nejjednodušší a nejspolehlivější cesta k dvanáctiválci.

Za 100 000 korun koupíte auto, které pojede, ale bude vyžadovat investice. Hezký kus stojí zhruba stejně jako nová Fabia 1.2 TSI s klimatizací a rádiem.

Za 100 000 korun koupíte auto, které pojede, ale bude vyžadovat investice. Hezký kus stojí zhruba stejně jako nová Fabia 1.2 TSI s klimatizací a rádiem.

Výbava dvanáctiválcové „esklády“ je luxusní a většinou stále plně funkční. Pozor ale na auta se zanedbaným běžným servisem.

Výbava dvanáctiválcové „esklády“ je luxusní a většinou stále plně funkční. Pozor ale na auta se zanedbaným běžným servisem.

BMW 750iL E32 vypadá pořád krásně a elegantně. Škoda elektronických vrtochů, mechanický základ je totiž dobrý.

BMW 750iL E32 vypadá pořád krásně a elegantně. Škoda elektronických vrtochů, mechanický základ je totiž dobrý.

Motor 5,0 l V12 měl jen 300 koní a pozdější osmiválec jel prakticky stejně dobře s nižší spotřebou. Neměl ale takový sametový chod.

Motor 5,0 l V12 měl jen 300 koní a pozdější osmiválec jel prakticky stejně dobře s nižší spotřebou. Neměl ale takový sametový chod.

Problémem generace E32 je koroze a především skutečnost, že hodně aut umírá v rukou dobytka, který kašle na servis.

Problémem generace E32 je koroze a především skutečnost, že hodně aut umírá v rukou dobytka, který kašle na servis.

Jaguar XJ s motorem V12 je dnes už spíše rarita pro nadšence a fanoušky značky.

Jaguar XJ s motorem V12 je dnes už spíše rarita pro nadšence a fanoušky značky.

Udržet dvanáctiválec ve stoprocentní kondici je nadlidský úkon, musíte mít trpělivost.

Udržet dvanáctiválec ve stoprocentní kondici je nadlidský úkon, musíte mít trpělivost.

Většina dvanáctiválcových XJ na prodej potřebuje nějakou investici, protože funkční kus nikdo prodávat nechce.

Většina dvanáctiválcových XJ na prodej potřebuje nějakou investici, protože funkční kus nikdo prodávat nechce.

Luxusní výbava Mercedesu CL600 fascinuje tím, jak i po letech pořád funguje. Ehm, většinou.

Luxusní výbava Mercedesu CL600 fascinuje tím, jak i po letech pořád funguje. Ehm, většinou.

Mechanický základ dvanáctiválcového CL600 je robustní, potrápit může spíše jen elektronika řízení motoru a převodovky.

Mechanický základ dvanáctiválcového CL600 je robustní, potrápit může spíše jen elektronika řízení motoru a převodovky.

Připravte se na to, že za 200 000 korun koupíte spíše potížistu. Spolehlivý kus bude pořád stát půl milionu.

Připravte se na to, že za 200 000 korun koupíte spíše potížistu. Spolehlivý kus bude pořád stát půl milionu.

Volkswagen Phaeton W12 je levný, ale rozhodně ne špatný. Dvanáctiválec je paradoxně mnohem lepší volba než poruchový desetiválcový diesel.

Volkswagen Phaeton W12 je levný, ale rozhodně ne špatný. Dvanáctiválec je paradoxně mnohem lepší volba než poruchový desetiválcový diesel.

Technika Phaetonu je komplikovaná a v druhovýrobě toho moc neseženete. Servis svěřte odborníkovi a levné to nebude.

Technika Phaetonu je komplikovaná a v druhovýrobě toho moc neseženete. Servis svěřte odborníkovi a levné to nebude.

Na VW Phaeton W12 vám bude stačit zhruba čtvrt milionu. A zpravidla bude potřebovat jen generálku převodovky a podvozku.

Na VW Phaeton W12 vám bude stačit zhruba čtvrt milionu. A zpravidla bude potřebovat jen generálku převodovky a podvozku.

Na spolehlivost převodovky trpí i BMW 760Li generace E66, často už po 150 000 km potřebuje generálku.

Na spolehlivost převodovky trpí i BMW 760Li generace E66, často už po 150 000 km potřebuje generálku.

Měňte v ní každých zhruba 60 000 km olej a vydrží déle, samotný motor je trvanlivý a při pravidelném servisu téměř nesmrtelný.

Měňte v ní každých zhruba 60 000 km olej a vydrží déle, samotný motor je trvanlivý a při pravidelném servisu téměř nesmrtelný.

Řada 7 je solidní auto, ale u verze V12 vás asi časem potrápí ještě vzduchový podvozek a aktivní stabilizátory. Spolehlivý kus pod půl milionu seženete jen obtížně.

Řada 7 je solidní auto, ale u verze V12 vás asi časem potrápí ještě vzduchový podvozek a aktivní stabilizátory. Spolehlivý kus pod půl milionu seženete jen obtížně.

Audi Q7 V12 TDI je opravdový nesmysl a zhmotnění arogance, kterou mu může závidět i BMW X6.

Audi Q7 V12 TDI je opravdový nesmysl a zhmotnění arogance, kterou mu může závidět i BMW X6.

Motor V12 TDI má 500 koní výkonu a 1000 Nm točivého momentu. To odnáší hlavně převodovka a systém pohonu všech kol.

Motor V12 TDI má 500 koní výkonu a 1000 Nm točivého momentu. To odnáší hlavně převodovka a systém pohonu všech kol.

Pod 800 000 korun tohle výjimečné a poměrně vzácné auto koupíte jen obtížně. A připravte se na výměnu keramických brzd, který přijde na skoro půl milionu.

Pod 800 000 korun tohle výjimečné a poměrně vzácné auto koupíte jen obtížně. A připravte se na výměnu keramických brzd, který přijde na skoro půl milionu.

To už je lepší utratit celý milion za Aston Martin DB7 Vantage s motorem 5,9 l V12. Má to styl a překvapivě slušnou mechanickou spolehlivost.

To už je lepší utratit celý milion za Aston Martin DB7 Vantage s motorem 5,9 l V12. Má to styl a překvapivě slušnou mechanickou spolehlivost.

Sázkou na jistotu a především investice do budoucna je vždycky tradiční a originální Ferrari. Model 550 Maranello už stojí dva miliony, ale za zhruba milion a půl koupíte ještě Ferrari 456 GT.

Sázkou na jistotu a především investice do budoucna je vždycky tradiční a originální Ferrari. Model 550 Maranello už stojí dva miliony, ale za zhruba milion a půl koupíte ještě Ferrari 456 GT.

Dvanáctiválec Ferrari je spolehlivý, snadno se udržuje a je k němu dobrý přístup. Navíc díly na tahle auta nestojí nesmyslné sumy a investice se vám vrátí. Průměrné roční zhodnocení těchto Ferrari je nyní okolo 14 %.

Dvanáctiválec Ferrari je spolehlivý, snadno se udržuje a je k němu dobrý přístup. Navíc díly na tahle auta nestojí nesmyslné sumy a investice se vám vrátí. Průměrné roční zhodnocení těchto Ferrari je nyní okolo 14 %.

Za 100 000 korun koupíte auto, které pojede, ale bude vyžadovat investice. Hezký kus stojí zhruba stejně jako nová Fabia 1.2 TSI s klimatizací a rádiem.
Výbava dvanáctiválcové „esklády“ je luxusní a většinou stále plně funkční. Pozor ale na auta se zanedbaným běžným servisem.
BMW 750iL E32 vypadá pořád krásně a elegantně. Škoda elektronických vrtochů, mechanický základ je totiž dobrý.
Motor 5,0 l V12 měl jen 300 koní a pozdější osmiválec jel prakticky stejně dobře s nižší spotřebou. Neměl ale takový sametový chod.
24
Fotogalerie

Chcete dvanáctiválcovou ojetinu? Zde je přehled toho, co vám trh nabízí

Kapitoly článku:


Mercedes-Benz CL600 (C215)

images_mercedes-benz_cl-klasse_2002_1.jpgmercedes-benz_cl-klasse_2002_images_2.jpgmercedes-benz_cl-klasse_2002_images_6.jpg
Předminulá generace Mercedesu CL je robustní a solidní, ovšem musíte s ní mít trpělivost a váš rozpočet na údržbu musí být velkorysý. Jinak se problémy potáhnou

Aby těch Mercedesů nebylo málo, ještě máte jednu relativně rozumnou možnost, jak si dopřát spolehlivý dvanáctiválec za rozumné peníze. Okolo čtvrt milionu koupíte solidní luxusní kupé CL600, které snad jen krom řídící jednotky motoru a automatické převodovky nemá slabá místa. Jistě, vzduchový podvozek se také časem přihlásí o slovo.

Je to opět stejná pohádka jako u všech podobných ojetin: zanedbávaný servis = spousta problémů. Takže počítejte s tím, že hezké auto s historií bude stát půl milionu, spíše ještě víc. Spolehlivost elektroniky je ale v případě tohoto CL stále velmi dobrá a všechny základní funkce většinou nezlobí. Pokud koupíte levnější kus pod 200 000 korun, jde to s ním vydržet, ale mějte trpělivost.

Volkswagen Phaeton 6.0 W12

photos_volkswagen_phaeton_2002_9.jpgwallpapers_volkswagen_phaeton_2002_1.jpgvolkswagen_phaeton_2002_pictures_11.jpg
VW Phaeton je pojízdné technologické centrum. Benzinový dvanáctiválec je i se svou spotřebou dvacet litrů pořád lepší a levnější volba než zlobivá nafta V10 TDI

Sice si můžete se stejným motorem koupit třeba Audi A8, ale Phaeton od Volkswagenu je lepší, nebo aspoň rozhodně zajímavější a originálnější volba. Phaeton je zajímavý už jen tím, že automobilka na jeho výrobě nikdy nevydělala. Říká se, že na každém prodaném autě tratila zhruba 8000 eur. A vy si za těchto 8000 eur, tedy něco málo přes 200 000 korun, můžete dopřát jinak velice zajímavé a vlastně i vysoce kvalitní auto.

Samotná mechanická spolehlivost je dobrá, pokud je auto po pravidelném servisu. Tady je naprosto průhledná servisní minulost nutností. Připravte se ale na potíže s automatem, který dostává od silného motoru zabrat. Elektronika bývá odolná, sem tam ale nějaký detail fungovat přestane, to je nevyhnutelné. I když je Volkswagen Phaeton W12 tak trochu šílenost, paradoxně je benzinový dvanáctiválec se spotřebou klidně i 20 litrů na 100 km spolehlivější a na náklady rozumnější volba než poruchový motor 5.0 V10 TDI.

BMW 760Li E66

photos_bmw_7-series_2005_14.jpgpictures_bmw_7-series_2005_17.jpgpictures_bmw_7-series_2005_6.jpg
I novější sedmička měla pořádný dvanáctiválec, navíc už konečně s adekvátním výkonem, který mu mohl osmiválec závidět. Nejhorší je ale to čekání, až se něco rozbije

V podobné cenové relaci jako konkurenční Phaeton se pohybuje i BMW 760Li generace E66. Poslední atmosférický dvanáctiválec má velmi slušný výkon a točivý moment, vždyť tento upravený motor dostal i Rolls-Royce Phantom. Opět ale platí, že mechanická spolehlivost se odvíjí od servisní historie. Slabým místem je však automatická převodovka, která si klidně po 150 000 km řekne o generálku. Navzdory doporučení BMW v ní měňte každých 60 000 km olej.

BMW 760Li po faceliftu bývá k mání za zhruba 400 000 korun a lze za tyto peníze najít kusy s menším nájezdem a výbavou, která jde shrnout slovem „všechno“. Paradoxně největší riziko se v tomto autě skrývá nikoli v mechanice, ale v riziku krádeže. V Rusku a jiných post-sovětských státech je po těchto luxusních limuzínách v určitých společenských kruzích veliká poptávka.

Audi Q7 V12 TDI

photos_audi_q7_2008_4.jpgpictures_audi_q7_2008_11.jpgwallpapers_audi_q7_2008_1.jpg
500 koní a 1000 Nm, víc asi netřeba dodávat. Skutečný fanoušek asi bude chtít spíše limuzínu nebo kupé na benzín. Tohle SUV je vlastně takové vyjádření pohrdání vším

Jestli v kapse neobracíte každou korunu, mohl by vás zaujmout naftový dvanáctiválec TDI v SUV Audi Q7. To je zřejmě nejšílenější auto, které kdy spatřilo světlo světa, navíc přišlo v době nejhlubší hospodářské recese. Nějaké BMW X6 je vedle tohoto dvanáctiválcového mastodonta s karbon-keramickými brzdami, výkonem 500 koní, točivým momentem 1000 Nm a hmotností 2650 kg úplný břídil.

Jako nové stálo Audi Q7 V12 TDI přes tři miliony bez příplatkové výbavy, ale vy si nyní tuhle srandu můžete dopřát za zhruba 800 000 korun. Počítejte ovšem s tím, že čtrnáctilitrová spotřeba nafty není to, co vás bude trápit. Sada keramických brzd vás přijde na půl milionu (a je vysoce pravděpodobně, že je kupovaná ojetina bude potřebovat), běžný servis stojí 30 000 korun a nemyslete si, že když jsou tohle dva spojené šestiválce 3.0 TDI, že vám to opraví každý garážový kutil. Od běžné Q7 se totiž dost liší a spotřební díly nejsou zaměnitelné, v druhovýrobě neseženete skoro nic.

A co ti ostatní?

aston_martin_db7_2003_pictures_1.jpgwallpapers_ferrari_456_1998_1.jpgferrari_456_1998_wallpapers_2.jpg
Tradiční dvanáctiválce v Astonu Martin nebo Ferrari už levné byly a utíkají mimo dosah běžného smrtelníka, který musí chodit do práce. Pospěšte si, nebudou

Než ale vyhazovat z okna skoro milion za naftové SUV, nebylo by lepší přece jen něco tradičního, co má styl? Aston Martin DB7 Vantage s dvanáctiválcem můžete mít za zhruba milion a bývají to auta v dobré kondici. Sice potřebujete šikovného mechanika, ale pokud neplánujete jezdit 20 000 km ročně, v klidu Astona uživíte a udržíte v dobré kondici.

Dvanáctiválcová Ferrari už levná byla. Model 550 Maranello se dostal mimo rámec běžného chápání, když ještě před dvěma lety stál okolo milionu a čtvrt. Dnes ho pod dva miliony sotva koupíte. Poslední šancí, jak mít klasické dvanáctiválcové luxusní Ferrari s motorem vpředu, je model 456 GT. Ten se dá ještě okolo milionu a půl pořídit. Ale rychle, cena leze nahoru.

Mechanicky je totiž dvanáctiválec Ferrari spolehlivý, snadno servisovatelný a díly nestojí absolutní nesmysl. Ani servisní práce není extrémně drahá, takže na víkendové projížďky a nájezd dohromady jen pár tisíc kilometrů za rok se dá Ferrari s motorem V12 s přehledem uživit. Chcete poslední pobídku? Cena leze nahoru a na tomhle autě už nikdy neproděláte. Průměrné roční zhodnocení vaší investice se pohybuje okolo 14 %. To vám žádná banka nedá.

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud