Čeští řidiči-vozíčkáři: sociální případy, nebo milionáři?

Za předními skly mnoha luxusních vozů dnes najdete známý znak označující auto zdravotně a tělesně postiženého řidiče. Napadne vás dvojí – buď to není u nás tak zlé, jak se tvrdí, nebo jsou čeští vozíčkáři jednou z nejmovitějších vrstev Česku. Případně si řeknete, že příspěvek ministerstva práce a sociálních věcí na vůz musí být mimořádně štědrý…

Problém zneužívání karet handicapovaných řidičů je dlouhodobý. Ty karty totiž nabízejí mnoho výhod. Když ji dáte za sklo svého auta, nahradí mimo jiné dálniční známku.  Umožňuje však především vjezd do míst, kam ostatní nemohou, můžete s ní parkovat na místech pro tělesně postižené, v zónách placeného stání.

A poslední důvod je ten nejvýhodnější. Stačí mít kartu, a pokud pracujete či denně dojíždíte do centra města, kde je stání vyhrazeno jen rezidentům, nebo v placených zónách, máte vystaráno. Ušetříte za parkování tisíce.

Centrum Prahy je toho nejlepší ukázkou. Na luxusní vozy, sportovní vozy, všechny s modrými terčíky za přením sklem, narazíte na každém rohu. Zaujmou vás nejen svým vzhledem, ale i tím, že žádný z těchto vozů nemá ruční ovládání – tak typické pro auta vozíčkářů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

„Abych mohl pokutovat řidiče, který kartu zneužívá a není zdravotně handicapovaný, musím ho přistihnout přímo ve voze,“ řekl mi městský strážník, který takovou situaci právě řešil a odmítl se představit.

„Karta je vázaná na osobu, ne na konkrétní vůz. Když máte v rodině vozíčkáře, či jinak handicapovanou osobu, a víc aut, stačí kartičku přehazovat podle toho, které auto použijete.“

Podle policisty zneužívají karty i automobilisté z jiných měst, kteří často jezdí do Prahy a řeší tím problém s parkování v centru města.

Aby však policista celý den hlídkoval u vozidla, o kterém má podezření, že jeho řidič je zdravý jako řípa, je téměř vyloučené.

„Kartu může mít v autě i člověk, který handicapovanou osobu doprovází. Takže je obvyklé, že zdraví řidiči si karty půjčují, asi za peníze, nebo jinou protislužbu, od vozíčkářů,“ tvrdí strážník.

Nebo stačí mít v rodině nepohyblivou babičku, či dědečka, kteří v životě auto neřídili a také na ně lze povolení získat, například kvůli transportu k lékaři, na vyšetření. Na kartu ZTP, nebo ZTP/P mají však nárok například neslyšící, či lidé se sluchovým omezením.

Je přirozené, že kartu často využívá rodina postiženého i v okamžiku, kdy dotyčného majitele karty nedopravují.

A že se s kartami často kšeftuje, to přiznají i sami handicapovaní.
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 11 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků