Českým logistickým firmám rostou náklady

Intervence České národní banky se významně dotkla tuzemských logistických společností. Odborníci upozorňují, že firmy musejí nově počítat s vyššími náklady na pronájem skladových prostor...

Firmy totiž ve většině případů platí za nájem skladů v eurech, kvůli oslabení koruny tudíž nájmy vzrostly. Logistické společnosti navíc očekávají vyšší investice do nafty, modernizace technologií či nákupu zahraničních služeb.

České firmy podnikající v oblasti logistiky často nemají k dispozici vlastní skladové prostory, proto jsou nuceny si sklady pronajímat od developerských společností. Nájem průmyslových nemovitostí je však na tuzemském trhu často udáván v eurech. Po listopadové intervenci České národní banky tak logistické společnosti při měsíční výši nájmu 20 000 eur ročně zaplatí za pronájem skladových prostor zhruba o 480 000 Kč více.

„Pronájmy skladových prostor jsou převážně udávány v eurech. Většina příjmů našich nájemníků je totiž také v eurech, protože se tyto firmy podílí na vývozu zboží. Stejně tak bankovní úvěry jsou většinou poskytovány v eurech,“ vysvětlil důvody placení nájmu skladových prostor v eurech Remon Vos, jednatel společnosti CTP, která je předním developerem komerčních nemovitostí na českém trhu.

„Na primárním trhu skladových prostor je většina nájmů denominována v eurech. Hlavním důvodem je měna, ve které je investice realizována, kdy investoři nechtějí nést případná kurzová rizika. Většina nájemních smluv je uzavřena na dlouhé časové období a vliv oslabení koruny se zatím neprojevil,“ sdělil Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky s tím, že české logistické společnosti zatím kvůli oslabené koruně nájmy skladových prostor nevypovídají.

Negativní dopady znehodnocení koruny vůči euru na oblast skladové logistiky potvrzují samotné společnosti podnikající v oboru. „Naprostá většina nových logistických nemovitostí i kanceláří má nájmy v eurech, proto kvůli intervenci ČNB ze dne na den podražily. Smlouvy sice počítají s inflační doložkou, ale podle inflace v eurozóně, nikoliv v České republice. V našem případě máme naštěstí naprostou většinu nových logistických nemovitostí ve svém vlastnictví. Vlastnictví skladů však na trhu není tak běžné, takže zvýšení nákladů na nájmy sektor logistiky určitě zabolelo,“ uvedl Daniel Knaisl, jednatel skupiny Geis v České republice, která se specializuje na přepravu a logistiku.

Dále upozorňuje, že nájmy nejsou jedinou oblastí, která pro logistické firmy kvůli intervenci České národní banky podražila. „Zvýšila se například cena technického vybavení. Jde o specializované přístroje, které není možné pořídit na tuzemském trhu. Pro letošní rok chystáme investice do nových třídících technologií či platebních terminálů, které tak budou dražší,“ doplnil Knaisl.

Logistických společností se významně dotýká také zdražení nafty. V důsledku oslabení koruny je nutné počítat s vyššími náklady na pohonné hmoty zvláště při tankování na zahraničních trzích, kde se platí eurem. Odborníci poukazují, že firem z oblasti přepravy a logistiky se vzhledem k charakteru jejich podnikání týká široká škála služeb, za které si nově v zahraničí připlatí.

„Devalvace se přirozeně dotkla rovněž dopravních a spedičních firem. V případě, že české firmy nakupují některé služby v zahraničí, jako jsou například služby železnic, překladiště či využívání přístavů, musejí za ně platit podle zvýšeného kursu více,“ upozornil Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 13 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků