Domácí trh nových osobních automobilů suverénně ovládá Škodovka, okupuje i stupně vítězů mezi modely.
Kapitoly článku:
Devátý měsíc letošního roku znamenal pro český trh s osobními auty další oživení, respektive setrvání na stávajících pozitivních číslech. Do registrů přibylo 15.775 vozů místo 13.208 v září 2013. To je o 19,4 %, respektive o 2.567 kusů více. Po krizi tedy ani památky. Pro úplnost dodejme, že data nezahrnují ani dodávky a pick-upy, tedy lehká užitková vozidla do celkové hmotnosti 3,5 t ale MPV vytvořená z lehkých užitkových vozů v nich nechybějí. Rovněž se zde neobjevují údaje o reexportech.
Pět aut z top deseti jsou Škodovky, tři Hyundai
Modelovému žebříčku i nadále jasně vévodí Škoda, ale odcházející Fabia se musí obávat po přechodnou dobu soupeřů z ciziny. Lídrem je Octavia, která se přehoupla přes 1.700 přírůstků, ale čtyřciferné číslo patří tentokrát také Rapidu. Ten si jako jediný z boleslavské trojky polepšil, a to dosti výrazně. O liftbacky i spacebacky začíná být opravdu velký zájem, i když pochopitelně hlavně mezi firmami, soukromníci jsou v menšině.
V aktuální Top 10 má domácí výrobce pět řad, nevešlo se Citigo ani Roomster, ale Superb se tentokrát mezi nejlepší protlačil. Hyundai se zde tradičně prezentuje třemi modely, Volkswagen a Ford každý jedním.
Právě posledním jmenovaným začneme, Fiesta totiž obsadila čtvrtou příčku s výraznými 576 přírůstky do statistik. Oproti 684 odcházejícím Fabiím to zase není takový rozdíl, že? Malý modrý ovál dokonce porazil i pátý Volkswagen Golf (515). Trojici modelů značky Hyundai (i30, i20 a ix20) rozdělilo nejprodávanější SUV, tedy domácí Yeti.
Všichni soupeři v absolutním pořadí ale zaznamenali přírůstky začínající čtyřkou, což je opravdu působivé. Jihokorejská „i-dvacítka“ se blíží ke konci své kariéry, nová generace má oficiální evropskou premiéru již za sebou a naší Fabii bude chtít určitě pořádně zatopit:
Hyundai ix20 zase kraluje všem minivanům bez ohledu na jejich velikost a případný „dodávkový“ původ. Do jeho statistik se zahrnuje i oplastovaná verze Cross, kterou lze chápat jako konkurenci malých crossoverů (Nissanu Juke, Opelu Mokka, Peugeotu 2008 a Renaultu Captur), další soupeři přibudou co nevidět... Desítku uzavírá již vzpomínaný Superb, to znamená, že v ní postrádáme Seat Leon, ten to dotáhl v srpnu na devátou příčku.
Na procenta si nejvíc polepšila Fiesta
Ze šplhounů zmiňme dva. Stříbrný Rapid vylétl o 468 kusů, tedy 67,4 %. Fiest si ale zákazníci loni v září koupili pouhých 144, letošní výsledek tudíž znamená rovných +300 %, což je takhle vysoko málokdy vídaný veleskok. Paradoxně si pohoršily jen škodovky: Octavia zaznamenala menší zájem o 197 kusů, Superb o 114 (u něj představuje čtvrtinový pád) a Fabia o 101. Suverénní pozici Mladé Boleslavi to ale samozřejmě nijak neohrožuje.
Celkem pět škodovek kraluje svým třídám. Samozřejmě Octavia a Superb jsou oproti oficiálním statistikám SDA posunuty vždy o segment níže. Vyšší střední třídě dominuje Audi A6 včetně „pseudoterénní“ varianty Allroad. V září porazilo úhlavního nepřítele: pětkovou řadu BMW i s modely GT, které ve skutečnosti vycházejí konstrukčně z větší sedmičky. Mercedes-Benz třídy S letos zcela ovládá první pozici mezi limuzínami a devátý měsíc mu přinesl v meziročním srovnání skoro trojnásobek loňských čísel: 34 oproti 12.
Pořadí značek
I ve značkách je situace poměrně jasná ve prospěch našeho největšího výrobce. V září bylo nově zaregistrováno 4.979 aut s okřídleným šípem ve znaku, což je o 235, respektive 5 % více než loni. Hyundai si jich připsal 1.830, oproti srpnu 2013 tudíž získal takřka 42 % (nebo 540 jednotek, chcete-li). Volkswagen má na kontě 1.318 nových vozů, jeho meziroční skok překročil třetinu (+330). Ford má skoro o polovinu více (1.160 kusů ze 775), ale ten přes 40 % reexportuje do ciziny.
Škoda, Hyundai, Škoda, Hyundai… žebříček Top 10 je poněkud jednotvárný
Ve výborných výsledcích pokračuje Opel, který se vyšvihl na pětku (669, +88,5 %!). Automobilka s bleskem ve znaku ale nová (respektive do půl roku zaregistrovaná) auta prakticky nevyváží.
Těsně nad hranicí pěti stovek registrací se pohybují Kia, Dacia a Peugeot. Renault si připsal 435 přírůstků, Seat 396, a to ještě skoro čtvrtinu ztratil jako první značka v září vůbec. Pochopitelně v jeho případě jsou čísla uváděná Svazem dovozců automobilů poněkud zkreslená, protože španělská automobilka dlouhodobě exportuje z České republiky zhruba dvě třetiny již zde dříve do provozu přihlášených vozů.
Český trh v září 2014 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
9/2014 [ks] |
9/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
1 743 |
1 940 |
-197 |
-10,2% |
2. |
ŠKODA RAPID |
1 162 |
694 |
468 |
67,4% |
3. |
ŠKODA FABIA |
684 |
785 |
-101 |
-12,9% |
4. |
FORD FIESTA |
576 |
144 |
432 |
300,0% |
5. |
VOLKSWAGEN GOLF |
515 |
347 |
168 |
48,4% |
6. |
HYUNDAI i30 |
496 |
301 |
195 |
64,8% |
7. |
ŠKODA YETI |
457 |
307 |
150 |
48,9% |
8. |
HYUNDAI i20 |
447 |
309 |
138 |
44,7% |
9. |
HYUNDAI ix20 |
431 |
409 |
22 |
5,4% |
10. |
ŠKODA SUPERB |
348 |
462 |
-114 |
-24,7% |
- |
Celkem |
15 775 |
13 208 |
2 567 |
19,4% |
Český trh v srpnu 2014 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
9/2014 [ks] |
9/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
250 |
258 |
-8 |
-3,1% |
Malé |
ŠKODA FABIA |
684 |
785 |
-101 |
-12,9% |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
1 743 |
1 940 |
-197 |
-10,2% |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
348 |
462 |
-114 |
-24,7% |
Vyšší střední |
AUDI A6/ALLROAD |
48 |
40 |
8 |
20,0% |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
34 |
12 |
22 |
183,3% |
Terénní |
ŠKODA YETI |
457 |
307 |
150 |
48,9% |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
431 |
409 |
22 |
5,4% |
Zdroj: Data SDA