Tuzemský trh s novými osobními auty v únoru opět výrazně vzrostl. Hlavně Volkswagenu se to ovšem tak docela netýká. Zato Škodě patří v žebříčku modelů podruhé za sebou první čtyři příčky.
Ve druhém měsíci roku 2016 bylo v České republice zaregistrováno 19.299 nových osobních vozů, což znamená o 17,8 %, respektive 2.916 kusů více (z 16.383) než za stejné období letopočtu 2015. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Pouze osobní, ovšem včetně MPV na bázi dodávek.
Top 10 nejprodávanějších modelů
V žebříčku nejprodávanějších únorových modelů Škodovka okupuje klasicky nejen stupně vítězů, ale hned i čtvrtou příčku, už podruhé za sebou. Ještě s Yetim jí patří takřka polovina nejlepší desítky, uzavírá ji právě on. Je pravdou, že aktuálně se rozšířila celkem na 11 položek, protože dva vozy mají stejný počet. O zbytek se dělí Volkswagen a Hyundai, oba s dvojicí modelů, Ford a Seat.
Nejoblíbenějším novým autem stále zůstává Škoda Octavia. Vyhoupla se na 2.137 registrací a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Fabia je druhá, dosáhla na 1.753 prodaných kusů a náleží jí pochopitelně rovněž prvenství v malých vozech. Na pomyslném bronzu najdeme podruhé za sebou Superb s 924 přírůstky do statistik, tady jde zcela jistě o dodávku většího počtu firemní klientele. Také jej převádíme o segment níže, do střední třídy. Rapid se před ním musel znovu sklonit (839). Do Top 5 se ještě vešel jediný zástupce Fordu, model Fiesta (452).
Šestý je jen těsně evropský bestseller Volkswagen Golf (447). Hyundaie ix20 a i30 se dostaly na 401, respektive 398 nových vozů a okupují tak sedmičku a osmičku, malé MPV bylo o fous úspěšnější. Za ním následuje druhý Volkswagen, Passat, opět sloučený se starším a sportovnějším CC na základě předchozí generace (373). Pokud bychom druhý model vyloučili, měl by stejně jako Seat Leon a nejpopulárnější SUV Škoda Yeti (370).
Český trh v únoru 2016 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
2/2016 [ks] |
2/2015 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
2 137 |
1 664 |
473 |
28,4 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
1 753 |
1 052 |
701 |
66,6 % |
3. |
ŠKODA SUPERB |
924 |
431 |
493 |
114,4 % |
4. |
ŠKODA RAPID |
825 |
998 |
-173 |
-17,3 % |
5. |
FORD FIESTA |
452 |
304 |
148 |
48,7 % |
6. |
VOLKSWAGEN GOLF |
447 |
642 |
-195 |
-30,4 % |
7. |
HYUNDAI ix20 |
401 |
420 |
-19 |
-4,5 % |
8. |
HYUNDAI i30 |
398 |
455 |
-57 |
-12,5 % |
9. |
VOLKSWAGEN PASSAT/CC |
373 |
232 |
141 |
60,8 % |
10. |
SEAT LEON |
370 |
219 |
151 |
68,9 % |
10. |
ŠKODA YETI |
370 |
465 |
-95 |
-20,4 % |
- |
Celkem |
19 299 |
16 383 |
2 916 |
17,8 % |
Procentním šplhounem je Superb, který hlásí +114 %. Leon se zvedl o 69 % a bronz patři třetí generaci Fabie (+67 %). Těsně nad šedesát procent si polepšil Passat. Alespoň v kusovém navýšení se stala jasným vítězem druhá nejmenší škodovka, prodalo se jich o 701 více než loni. Superb se zlepšil o 493 aut a Octavia o 473. Pak zeje díra, Leon, Fiesta a Passat hlásí posuny směrem vzhůru kolem stopadesátky.
Naopak největšího losera hledejme u VW, Golf (-195 vozů) ztratil 30 %. Následuji jej Rapid (-173, -17 %) a Yeti (-95, ale zároveň výraznějších -21 %). Hyundaiů i20 ubylo ve srovnání s loňskem 57, tedy 12,5 %, MPV ix20 jen 19 (-4,5 %).
Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. Mistrem miniaut je bezkonkurenčně bratislavské Citigo, i když s drobným minusem. Ve vyšší střední třídě vládlo Audi A6, své „davy“ navýšilo o třetinu. Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami (a kupé) překonal novou bavorskou řadu 7 série G11/12 a vrátil se zpět na výsluní, i když spadl o více než 40 %.
Český trh v únoru 2016 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
2/2016 [ks] |
2/2015 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
271 |
279 |
-8 |
-2,9% |
Malé |
ŠKODA FABIA |
1 753 |
1 052 |
701 |
66,6% |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
2 137 |
1 664 |
473 |
28,4% |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
924 |
431 |
493 |
114,4% |
Vyšší střední |
AUDI A6 |
68 |
51 |
17 |
33,3% |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
25 |
43 |
-18 |
-41,9% |
Terénní |
ŠKODA YETI |
370 |
465 |
-95 |
-20,4% |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
401 |
420 |
-19 |
-4,5% |
Top 10 nejprodávanějších značek
Co se suverenity domácího výrobce v žebříčku značek týče, vše zůstává při starém. Zaznamenal odbyt 6.316 aut, jeho navýšení ve srovnání s loňskem činilo 21,9 %. Tržní podíl okřídleného šípu v únoru dosáhl víceméně standardní 32,1 %. Volkswagen se sice drží na stříbře, 1.864 kusů mu však na překonání desetiprocentní hranice pochopitelně nestačilo, skončil na 9,7 %. Ještě o něm bude navíc řeč, bohužel ne zcela v lichotivém duchu.
Hyundai je třetí s pouhými 7,7 % za 1.491 registrací, ale na rozdíl od minule v plusu, i o tom se zmíníme. Modrému oválu Fordu náleží standardní čtyřka za přesně 1.176 nových vozů a tím pádem i takřka 6,1 % domácího trhu. Na pátém místě najdeme tradiční Dacii (843). Top 5 se tedy v poslední době příliš nemění.
Šestá Kia se vrátila mezi nejlepší, připsala si 771 kusů, sedmička patří Peugeotu (750) a osmička Renaultu (729). Rozdíly mezi těmito značkami, respektive jejich importéry, byly poměrně malé. Za nimi se tentokrát nedělo nic moc zajímavého, první desítku uzavírají Seat (617) a Opel (593). Nikdo z německého luxusního triumvirátu do ní aktuálně nepronikl.
Škodovka figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů, vyskočila o 1.136 aut. Silný měsíc má za sebou rovněž francouzský lev, v této statistice vykazuje navýšení o 272 vozů. Třetí je Kia, kterých se prodalo o 221 více. Následují Mercedes, i když se ocitl mimo nejlepší desítku (až jedenáctý), s +193, a dále pak celkově třinácté Audi s +172. Více než stovkový skok v počtu nových registrací zaznamenaly ještě Hyundai, Renault, Citroën, Ford a překvapivě i jinak až sedmnáctá Mazda.
Procentnímu žebříčku dominují čtyři spojené kruhy (+66,7 %) před znovu úspěšným Stuttgartem (+65,4 %), Peugeotem (+56,9 %), Kiou (+40,2 %) a Citroënem (+39,4 %). I když se do Top 10 neprotlačil, skončil dvanáctý, přesto se jedná o výrazný úspěch. Koncern PSA tak i v relativně malém „českém rybníčku“ vstává z mrtvých a na nedávné tristní výsledky lze alespoň prozatím zapomenout.
Titul největšího propadáku patří Volkswagenu (-370 jednotek, -16,6 %), pro dvojku českého trhu se jedná o poměrně tristní výsledek. Z důležitějších značek mají minus na kontě ještě Nissan (celkově až šestnáctý!), ten ztratil 34 aut, respektive 11,1 %, dále pak Dacia (-26 vozů, o 3 % méně) a drobně poklesla i Toyota.