Český trh v únoru 2016: Top 10 modelů a pořadí značek

Tuzemský trh s novými osobními auty v únoru opět výrazně vzrostl. Hlavně Volkswagenu se to ovšem tak docela netýká. Zato Škodě patří v žebříčku modelů podruhé za sebou první čtyři příčky.

Ve druhém měsíci roku 2016 bylo v České republice zaregistrováno 19.299 nových osobních vozů, což znamená o 17,8 %, respektive 2.916 kusů více (z 16.383) než za stejné období letopočtu 2015. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Pouze osobní, ovšem včetně MPV na bázi dodávek.   

Top 10 nejprodávanějších modelů

V žebříčku nejprodávanějších únorových modelů Škodovka okupuje klasicky nejen stupně vítězů, ale hned i čtvrtou příčku, už podruhé za sebou. Ještě s Yetim jí patří takřka polovina nejlepší desítky, uzavírá ji právě on. Je pravdou, že aktuálně se rozšířila celkem na 11 položek, protože dva vozy mají stejný počet. O zbytek se dělí Volkswagen a Hyundai, oba s dvojicí modelů, Ford a Seat.

Nejoblíbenějším novým autem stále zůstává Škoda Octavia. Vyhoupla se na 2.137 registrací a  zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Fabia je druhá, dosáhla na 1.753 prodaných kusů a náleží jí pochopitelně rovněž prvenství v malých vozech. Na pomyslném bronzu najdeme podruhé za sebou Superb s 924 přírůstky do statistik, tady jde zcela jistě o dodávku většího počtu firemní klientele. Také jej převádíme o segment níže, do střední třídy. Rapid se před ním musel znovu sklonit (839). Do Top 5 se ještě vešel jediný zástupce Fordu, model Fiesta (452).

Šestý je jen těsně evropský bestseller Volkswagen Golf (447). Hyundaie ix20 a i30 se dostaly na 401, respektive 398 nových vozů a okupují tak sedmičku a osmičku, malé MPV bylo o fous úspěšnější. Za ním následuje druhý Volkswagen, Passat, opět sloučený se starším a sportovnějším CC na základě předchozí generace (373). Pokud bychom druhý model vyloučili, měl by stejně jako Seat Leon a nejpopulárnější SUV Škoda Yeti (370).

Český trh v únoru 2016 – Pořadí modelů
Pořadí Model 2/2016 [ks] 2/2015 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 2 137 1 664 473 28,4 %
2. ŠKODA FABIA 1 753 1 052 701 66,6 %
3. ŠKODA SUPERB 924 431 493 114,4 %
4. ŠKODA RAPID 825 998 -173 -17,3 %
5. FORD FIESTA 452 304 148 48,7 %
6. VOLKSWAGEN GOLF 447 642 -195 -30,4 %
7. HYUNDAI ix20 401 420 -19 -4,5 %
8. HYUNDAI i30 398 455 -57 -12,5 %
9. VOLKSWAGEN PASSAT/CC 373 232 141 60,8 %
10. SEAT LEON 370 219 151 68,9 %
10. ŠKODA YETI 370 465 -95 -20,4 %
- Celkem  19 299 16 383 2 916 17,8 %

Procentním šplhounem je Superb, který hlásí +114 %. Leon se zvedl o 69 % a bronz patři třetí generaci Fabie (+67 %). Těsně nad šedesát procent si polepšil Passat. Alespoň v kusovém navýšení se stala jasným vítězem druhá nejmenší škodovka, prodalo se jich o 701 více než loni. Superb se zlepšil o 493 aut a Octavia o 473. Pak zeje díra, Leon, Fiesta a Passat hlásí posuny směrem vzhůru kolem stopadesátky.

Naopak největšího losera hledejme u VW, Golf (-195 vozů) ztratil 30 %. Následuji jej Rapid (-173, -17 %) a Yeti (-95, ale zároveň výraznějších -21 %). Hyundaiů i20 ubylo ve srovnání s loňskem 57, tedy 12,5 %, MPV ix20 jen 19 (-4,5 %).

Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. Mistrem miniaut je bezkonkurenčně bratislavské Citigo, i když s drobným minusem. Ve vyšší střední třídě vládlo Audi A6, své „davy“ navýšilo o třetinu. Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami (a kupé) překonal novou bavorskou řadu 7 série G11/12 a vrátil se zpět na výsluní, i když spadl o více než 40 %.

Český trh v únoru 2016 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 2/2016 [ks] 2/2015 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 271 279 -8 -2,9%
Malé ŠKODA FABIA 1 753 1 052 701 66,6%
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 2 137 1 664 473 28,4%
Střední ŠKODA SUPERB 924 431 493 114,4%
Vyšší střední AUDI A6 68 51 17 33,3%
Luxusní MERCEDES-BENZ S 25 43 -18 -41,9%
Terénní ŠKODA YETI 370 465 -95 -20,4%
MPV HYUNDAI ix20 401 420 -19 -4,5%

Top 10 nejprodávanějších značek

Co se suverenity domácího výrobce v žebříčku značek týče, vše zůstává při starém. Zaznamenal odbyt 6.316 aut, jeho navýšení ve srovnání s loňskem činilo 21,9 %. Tržní podíl okřídleného šípu v únoru dosáhl víceméně standardní 32,1 %. Volkswagen se sice drží na stříbře, 1.864 kusů mu však na překonání desetiprocentní hranice pochopitelně nestačilo, skončil na 9,7 %. Ještě o něm bude navíc řeč, bohužel ne zcela v lichotivém duchu.

Hyundai je třetí s pouhými 7,7 % za 1.491 registrací, ale na rozdíl od minule v plusu, i o tom se zmíníme. Modrému oválu Fordu náleží standardní čtyřka za přesně 1.176 nových vozů a tím pádem i takřka 6,1 % domácího trhu. Na pátém místě najdeme tradiční Dacii (843). Top 5 se tedy v poslední době příliš nemění.

Šestá Kia se vrátila mezi nejlepší, připsala si 771 kusů, sedmička patří Peugeotu (750) a osmička Renaultu (729). Rozdíly mezi těmito značkami, respektive jejich importéry, byly poměrně malé. Za nimi se tentokrát nedělo nic moc zajímavého, první desítku uzavírají Seat (617) a Opel (593). Nikdo z německého luxusního triumvirátu do ní aktuálně nepronikl.

Škodovka figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů, vyskočila o 1.136 aut. Silný měsíc má za sebou rovněž francouzský lev, v této statistice vykazuje navýšení o 272 vozů. Třetí je Kia, kterých se prodalo o 221 více. Následují Mercedes, i když se ocitl mimo nejlepší desítku (až jedenáctý), s +193, a dále pak celkově třinácté Audi s +172. Více než stovkový skok v počtu nových registrací zaznamenaly ještě Hyundai, Renault, Citroën, Ford a překvapivě i jinak až sedmnáctá Mazda.

Procentnímu žebříčku dominují čtyři spojené kruhy (+66,7 %) před znovu úspěšným Stuttgartem (+65,4 %), Peugeotem (+56,9 %), Kiou (+40,2 %) a Citroënem (+39,4 %). I když se do Top 10 neprotlačil, skončil dvanáctý, přesto se jedná o výrazný úspěch. Koncern PSA tak i v relativně malém „českém rybníčku“ vstává z mrtvých a na nedávné tristní výsledky lze alespoň prozatím zapomenout.

Titul největšího propadáku patří Volkswagenu (-370 jednotek, -16,6 %), pro dvojku českého trhu se jedná o poměrně tristní výsledek. Z důležitějších značek mají minus na kontě ještě Nissan (celkově až šestnáctý!), ten ztratil 34 aut, respektive 11,1 %, dále pak Dacia (-26 vozů, o 3 % méně) a drobně poklesla i Toyota.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků