Český trh s novými osobními auty v únoru vzrostl. A to doslova raketově, o 28 %. Škoda, VW a Hyundai si udržují pozice mezi nejprodávanějšími značkami. A Hyundai to letos rozhodně nebude mít jednoduché.
V únoru 2015 bylo v České republice zaregistrováno 16.383 nových osobních vozů, což znamená o 28,2 %, respektive 3.604 kusů více (z 12.779) než za druhý měsíc letopočtu 2014. Čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují samozřejmě ani užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny.
Top 10 nejprodávanějších modelů
Nejoblíbenějším novým autem u nás je stále Škoda Octavia. V únoru překročila hranici 1.600 prodaných vozů, pravda, mívá i přes dva tisíce. Zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Okřídlený šíp zároveň okupuje kompletní stupně vítězů.
Začalo se konečně dařit nové Fabii, která po dlouhé době dosáhla čtyřciferného čísla (1.052) a obhájila prvenství v malých vozech. Rapid se tudíž musí spokojit s bronzem (998).
Trojmístný přírůstek začínající šestkou má veleúspěšný čtvrtý Volkswagen Golf. Pak už zeje díra, ale zbytek Top 10 je velmi vyrovnaný, Pátý Yeti se coby nejoblíbenější „teréňák“ dostal na 465 exemplářů, Hyundai i30 jich má o deset méně. Superbu, ten je v našich statistikách také o segment níže než v „oficiálních“, se i v únoru poměrně dařilo (431). Ve střední třídě však nemá konkurenci ani v čerstvém evropském Autě roku, tedy Volkswagenu Passatu.
Favorit mezi MPV, Hyundai ix20, dosáhl 420 aut, ještě devátý Duster si jich připsal 400. Desáté je překvapivě Polo (392).
Český trh v únoru 2015 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
2/2015 [ks] |
2/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
1 664 |
1 440 |
224 |
15,6 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
1 052 |
555 |
497 |
89,5 % |
3. |
ŠKODA RAPID |
998 |
886 |
112 |
12,6 % |
4. |
VOLKSWAGEN GOLF |
642 |
520 |
122 |
23,5 % |
5. |
ŠKODA YETI |
465 |
227 |
238 |
104,8 % |
6. |
HYUNDAI i30 |
455 |
407 |
48 |
11,8 % |
7. |
ŠKODA SUPERB |
431 |
385 |
46 |
11,9 % |
8. |
HYUNDAI ix20 |
420 |
304 |
116 |
38,2 % |
9. |
DACIA DUSTER |
400 |
169 |
231 |
136,7 % |
10. |
VOLKSWAGEN POLO |
392 |
95 |
297 |
312,6 % |
- |
Celkem |
16 383 |
12 779 |
3 604 |
28,2% |
Škoda má mezi bestsellery pět zástupců, domestikovaný Jihokorejec pouhé dva, stejně jako VW, Dacia pak jediný. Zcela chybí Ford...
Procentním šplhounem je Volkswagen Polo s více než čtyřnásobkem loňského výsledku! Dacia Duster vykazuje 137 %, Yeti sice po faceliftu trochu ztratil originalitu, nabídka dvou odlišných verzí pro město a terén se však Boleslavi vyplácí. Jeho údaj +105 % představuje minimálně zdvojnásobení loňských počtů.
A Fabii do něj rozhodně mnoho nechybí. Ta je také nejlepší v kusovém navýšení, prodalo se jich o 497 více než loni. Polo se zlepšilo o 297 aut, Yeti o 238, Duster se chlubí +231 a Octavia +224 kusy. Propadák tentokrát zcela postrádáme.
Vítězové podle tříd
Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. V tom nejmenším patří tradičně nejvyšší vavřín Škodě Citigo, mini ze slovenské Bratislavy dokonce zaznamenalo skoro poloviční zvýšení zájmu zákazníků. To platí i o nové Fabii (+90 %) a částečně Octavii (+16 %) a Superbu (+12 %). V případně malého modelu zaúřadoval nástup třetí generace.
Vyšší střední třídu ovládlo Audi A6, varianta Allroad už není v datech SDA vedena samostatně, jako tomu bylo ještě loni. I čtyři kruhy mají navýšení o 16 % a souboj s mnichovskou pětkou je nelítostný.
Na Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé asi letos nikdo mít nebude, BMW řady 7 G11/12 uvidíme nejdříve na podzim ve Frankfurtu. +153 % v případě S-Klasse hovoří jasnou řečí. A polepšil si mimochodem i vzpomínaný nejoblíbenější minivan, ix20 od Hyundaie o 38 %. Odcházející extravagantní Roomster už mu nestačí.
Český trh v únoru 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
2/2015 [ks] |
2/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
279 |
197 |
82 |
41,6 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
1 052 |
555 |
497 |
89,5 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
1 664 |
1 440 |
224 |
15,6 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
431 |
385 |
46 |
11,9 % |
Vyšší střední |
AUDI A6 |
51 |
44 |
7 |
15,9 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
43 |
17 |
26 |
152,9 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
465 |
227 |
238 |
104,8 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
420 |
304 |
116 |
38,2 % |
Top 10 nejprodávanějších značek
Na suverenitě domácí automobilky v žebříčku značek se pochopitelně nic nemění. Škoda zaznamenala odbyt 5.180 aut, navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 30,2 %. Značka tak dosáhla tržního podílu 31,6 %. Druhý Volkswagen se dokázal vyhoupnout na velmi slušných 13,6 % (2.234 kusů).
I desítka byla přitom pro importéry ještě nedávno nedosažitelným snem, ale časy se mění. Jihokorejský výrobce Hyundai s lokální továrnou ve slezských Nošovicích jí nedosáhl, má jen 8,1 % za vcelku slabých 1.330 aut. Přes tisícovku se přehoupl ještě modrý ovál Fordu (1.054). Dacia (869) si udržuje stabilní formu jako v uplynulém roce a zároveň uzavírá první pětku. Na její postavení jsme si již zvykli, levná auta z Rumunska klientelu táhnou.
Mateřský Renault už dost zaostal, připsal si na konto celkem 574 jednotek. Na sedmičce najdeme Kiu (550), s velmi těsným odstupem následují Opel a Seat. Oba dovozci se rozešli smírně, mají po 547 autech. Desátý Peugeot už zůstal pod pětistovkou (478).
S odstupem je jedenáctý koncernový kolega Citroën (300), přes tři stovky mají ještě Toyota s Nissanem coby nejoblíbenější Japonci. Toyota navíc za dvojitým šípem zaostala minimálně a Nissan tu běžně nevídáme. Top 15 tak logicky musel někdo opustit, nevešlo se Audi, zbylé příčky tedy náleží Mercedesu a BMW. Mnichov se vrátil na své obvyklé pozice, minule byl vysoko. Bohužel s pádem o 42 kusů, respektive 12,7 %. Citroën je na tom však meziročně hůře, odporoučel se směrem dolů o rovnou stovku aut (-23,3 %). Peugeot oproti tomu vykazuje -26 kusů, respektive -5,2 %.
Meziroční vývoj
Zlatá Škodovka vyskočila o 1.205 jednotek, Volkswagen vykazuje v této statistice velmi pěkné navýšení o 989 vozů, třetí je Dacia, kterých se prodalo o 269 více, čtvrtý Opel má +207 a Seat +185. O alespoň stovku se zvedl ještě Ford, dále Kia, Nissan, Hyundai, Renault a Mercedes-Benz, což dokazuje, jak je náš trh zdravý. Procentnímu žebříčku dominuje naopak Nissan (+92 %) před Volkswagenem (+79 %), Opelem (+61 %), Mercedesem (+59 %) a Seatem (+51 %).