Český trh v srpnu 2014: O které modely byl největší zájem?

Domácímu trhu s novými auty se daří, dvacetiprocentní navýšení je toho důkazem. Stupňům vítězů modelového žebříčku kralují i nadále modely mladoboleslavské automobilky.

Letošní rok má za sebou dvě třetiny, týká se to samozřejmě i českého trhu s novými osobními auty. A jak si ten vedl v osmém měsíci? Registry rozšířilo 13 937 vozů místo 11 595 v srpnu 2013. To je přesně o 20,2 %, respektive o 2 342 kusů více. Krize je tak zažehnána, zdá se. Pro úplnost dodejme, že čísla nezahrnují ani dodávky a pick-upy, ani reexporty, ale MPV vytvořená z lehkých užitkových vozů v nich nechybějí.

Škoda | Byznys | Statistiky

Český trh v červenci 2014: O který model byl největší zájem?

Modelovému žebříčku pochopitelně vévodí škodovky. Lídrem je Octavia, která jako jediná přesáhla tisícovku přírůstků. Rapid se dostal přes osm stovek. Zajímavá jsou meziroční srovnání obou řad oproti malé (a v celkovém pořadí bronzové) Fabii.

Obě totiž lehce ztratily, zatímco končící Fabia se i přes pouhých 661 přírůstků zlepšila. Je o ni na konci kariéry zájem a na všechny klienty se zřejmě ani nedostane, takže jim Škoda nabídne novou generaci. V aktuální Top 10 má mimochodem domácí výrobce jen čtyři řady, nevešel se Superb, Citigo ani Roomster.

Čtvrtou příčku však obsadil Volkswagen Golf s 536 auty, což je skutečně hodně. Hyundaie i20 a i30 okupují další dvě místa. Menší se blíží konci své kariéry, podobu další řady již známe. Pochopitelně za tyto výsledky evropského bestselleru a jihokorejských vozů může s největší pravděpodobností dodávka firemnímu zákazníkovi, případně u i20 větší várka z turecké továrny pro soukromníky.

Design | Hyundai | Premiéry | Hatchbacky | Paříž 2014

Hyundai i20 kompletně představen. Zatopí nové Škodě Fabia?

Sedmé a osmé místo obsadily velmi různorodé vozy, Ford Fiesta a Škoda Yeti. Ale oba si polepšily oproti loňsku více než dvojnásobně. Přes 400 přírůstků za měsíc představuje slušný počin. Yeti i nadále kraluje všem vozům do lehkého i těžšího terénu, lhostejno na jejich velikosti.

Devátý Seat Leon zaznamenal 327 nových kusů, což značí šedesátiprocentní nárůst. Na desítce je nejprodávanější MPV, Hyundai ix20. Ve srovnání s úspěšnějšími modely se stylizovaným H však zaznamenal takřka desetiprocentní úbytek. Do jeho statistik se počítá i oplastovaná verze Cross.

Celkem pět škodovek také kraluje svým třídám. Samozřejmě Octavia a Superb jsou oproti oficiálním statistikám SDA posunuty vždy o segment níže. Vyšší střední třídě dominuje pětkové BMW včetně modelů GT, které ve skutečnosti konstrukčně vycházejí z větší sedmičky. Ti, kteří mají na luxusní limuzíny, kupují Mercedesy třídy S. Navíc se jich prodal více než trojnásobek ve srovnání se srpnem 2013.

Byznys | Sportovní auta | Chevrolet

Nejprodávanější Corvette? Červená s černými koly

Ve značkách je situace poměrně jasná ve prospěch mladoboleslavské Škody. V srpnu bylo nově zaregistrováno 3 661 aut, což je o 229, respektive 6,7 % více než loni. Hyundai si připsal 1 531 vozů, oproti srpnu 2013 tudíž získal takřka třetinu. Volkswagen má na kontě 1 458 nových automobilů, ten ale vylétl z 931, jeho meziroční skok tedy překročil polovinu! Těsně pod ním skončil Ford (+45,9 %, 928 kusů). Ve výborných výsledcích pokračuje pátá Dacia (647, +55,9 %) i šestý Seat (622, +27,2 %) a sedmý Opel (621, vyšvihl se dokonce o 84 %).

Kolem hranice pěti stovek registrací se pohybují Kia, Peugeot a Renault, Jihokorejci mírně ztratili, stejně jako „lvi“. V případě Seatu a Fordu jsou čísla uváděná Svazem dovozců automobilů poněkud zkreslená, protože španělská automobilka dlouhodobě vyváží z České republiky takřka dvě třetiny již zde dříve (do půli roku) zaregistrovaných aut, Ford pak zhruba 40 %.

PořadíModel8/2014 [ks]8/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA1 0681 182-114-9,6%
2.ŠKODA RAPID821838-17-2,0%
3.ŠKODA FABIA661602599,8%
4.VW GOLF53634718954,5%
5.HYUNDAI i2049028920169,6%
6.HYUNDAI i3046433013440,6%
7.FORD FIESTA416182234128,6%
8.ŠKODA YETI410162248153,1%
9.SEAT LEON32720412360,3%
10.HYUNDAI ix20288318-30-9,4%
-Celkem 13 93711 5952 34220,2%
TřídaModel8/2014 [ks]8/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
MiniŠKODA CITIGO209221-12-5,4%
MaléŠKODA FABIA661602599,8%
Nižší středníŠKODA OCTAVIA1 0681 182-114-9,6%
StředníŠKODA SUPERB267248197,7%
Vyšší středníBMW řady 54180-39-48,8%
LuxusníMERCEDES-BENZ S25817212,5%
TerénníŠKODA YETI410162248153,1%
MPVHYUNDAI ix20288318-30-9,4%
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků