Český trh v roce 2015: Nejprodávanější modely absolutně i podle tříd

Český trh s novými osobními auty v uplynulém roce vzrostl poměrně razantním způsobem, o rovnou pětinu. Nejprodávanějším modelem byla Octavia.

V roce 2015 bylo v České republice zaregistrováno 230.857 nových osobních vozů, což znamená o 20 %, respektive 38.543 kusů více (ze 192.314) než za celý letopočet 2014. Je to samozřejmě rekord, nikdy se více aut u nás neprodalo. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale kupříkladu MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují. Nutno dodat, že přes tři čtvrtiny tzv. prvních registrací tvoří firmy, na soukromou klientelu připadá zbytek. 

Top 10 nejprodávanějších modelů

V žebříčku nejprodávanějších modelů Škodovka obsadila celé stupně vítězů a náleží jí ještě další dvě příčky mezi nejlepšími deseti, tedy celkem polovina žebříčku. Hyundai má mezi bestsellery dvojí zastoupení, zbytek patří Volkswagenu, také s dvojicí, respektive Fordu.

Nejoblíbenějším novým autem u nás byla loni Škoda Octavia. Vyhoupla se na 24.346 jednotek a  zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše).

Zajímavosti | Technika | Byznys | Statistiky

Třídní boj: Jak se dělí auta do tříd

Fabia ji mohutně ve druhé polovině roku dotahovala, ale ve finále to na prvenství nestačilo, dosáhla 20.479 prodaných kusů. Náleží jí pochopitelně i prvenství v malých vozech. Rapid s 11.689 nestačí, evidentně mu klienty „krade“ kromě soupeřů odjinud i menší a mladší sestra. Nošovický Hyundai i30 se dostal na 7.005 nových přírůstků. Za ním následuje Volkswagen Golf, už bez MPV verze (6.711), do roku 2014 byly obě vedeny dohromady.

O šestém Superbu (6.009) platí to samé ohledně třídního zařazení, co o Octavii. Za ním následuje nejpopulárnější SUV Škoda Yeti (5.751), osmý je jediný (a tudíž nejlepší) zástupce modrého oválu, Ford Fiesta (5.491). Hyundai ix20, nejoblíbenější MPV, obsadil devítku (4.760) a desáté je asi největší letošní překvapení. Evropské Auto roku 2015 sice bylo sloučeno se sportovnější verzí CC minulé generace (nutnost, SDA je dosud nedělil, loni si ji zvolilo 449 klientů), ale i tak je 4.186 kusů pro Passat opravdu husarským kouskem.

Procentním šplhounem je jasně třetí generace Fabie, která hlásí +133,3 %. Passat se zvedl o 95,2 %, což jasně charakterizuje jeho formu. Bronz patři Superbu, oproti „dvojce“ má +36,4 %. Malá škodovka je jasně nejlepší i v důležitějším kusovém navýšení, prodalo se jich o 11.693 více než loni. Octavia se zlepšila o 3.807 aut, volkswagen střední třídy o 2.042 a jeho úhlavní konkurent stejné velikosti o 1.603. Jediným propadákem je bronzový Rapid (-5,7 %, -704 vozů), menší i větší sokyně z vlastních řad jej drtí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Český trh v roce 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 24 346 20 539 3 807 18,5 %
2. ŠKODA FABIA 20 467 8 774 11 693 133,3 %
3. ŠKODA RAPID 11 689 12 393 -704 -5,7 %
4. HYUNDAI i30 7 005 6 172 833 13, %
5. VOLKSWAGEN GOLF 6 711 6 633 78 1,2 %
6. ŠKODA SUPERB 6 009 4 406 1 603 36,4 %
7. ŠKODA YETI 5 751 5 016 735 14,7 %
8. FORD FIESTA 5 491 5 038 453 9,0 %
9. HYUNDAI ix20 4 760 4 344 416 9,6 %
10. VW PASSAT/CC 4 186 2 144 2 042 95,2 %
- Celkem 230 857 192 314 38 543

20,0 %

Situace ve třídách

Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme se podívat na třídy podrobněji. Mistrem miniaut je v Bratislavě vyráběná Škoda Citigo. Za zmínku stojí skok retro Fiatu 500, nezměnil na něm nic ani letní facelift po osmi letech! Naopak Panda ztrácí. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější minivozy
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA CITIGO 3 557 3 280 277 8,4 %
2. HYUNDAI i10 1 238 964 274 28,4 %
3. FIAT 500 571 239 332 138,9 %
4. VOLKSWAGEN UP! 569 493 76 15,4 %
5. FIAT PANDA 339 371 -32 -8,6 %

V malých vozech kromě dvou lídrů lidé nejvíce kupují  Polo, Ibizu a Sandero, které spolu s Dusterem a Dokkerem stojí za úspěchy Dacie

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější malé vozy
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA FABIA 20 467 8 774 11 693 133,3 %
2. FORD FIESTA 5 491 5 038 453 9,0 %
3. VOLKSWAGEN POLO 3 112 2 641 471 17,8 %
4. SEAT IBIZA 2 302 2 255 47 2,1 %
5. DACIA SANDERO 2 263 2 132 131 6,1 %

Nižší střední třídu jsme podrobně probrali, ale poslední člen Top 5, Ford Focus, se za takřka o polovinu více přírůstků rozhodně stydět nemusí. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testy | Srovnávací testy | Kombi

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 24 346 20 539 3 807 18,5 %
2. ŠKODA RAPID 11 689 12 393 -704 -5,7 %
3. HYUNDAI i30 7 005 6 172 833 13,5 %
4. VOLKSWAGEN GOLF 6 711 6 633 78 1,2 %
5. FORD FOCUS 3 791 2 600 1 191 45,8 %

Bronz ve střední třídě patří Mondeu. Nová generace, na kterou se čekalo, zabrala u firemních zákazníků. Slušný skok zaznamenala i BMW řad 3 a 4 (logicky jsou spojena do jednoho modelu). Japonské značky i Francouzi zde v Evropě beztak vyklízejí pozice. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Testy | Video | Škoda | Volkswagen | Srovnávací testy | Sedany | Volkswagen Passat | Škoda Superb

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Nejprodávanější vozy střední třídy
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA SUPERB 6 009 4 406 1 603 36,4 %
2. VW PASSAT/CC 4 186 2 144 2 042 95,2 %
3. FORD MONDEO 1 557 841 716 85,1 %
4. BMW řady 3 / 4 1 213 923 290 31,4 %
5. HYUNDAI i40 1 079 1 060 19 1,8 %

Ve vyšší střední třídě vládla větší pětka, ani čtvrtinový nárůst nepomohl Audi A6 k triumfu. Tento segment živoří, proti Němcům se daří jen velkým volvům, a to ještě s mínusem. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. BMW řady 5 993 874 119 13,6 %
2. AUDI A6 761 609 152 25,0 %
3. MERCEDES-BENZ E 347 364 -17 -4,7 %
4. Volvo série 70/80 243 295 -52 -17,6 %
5. MERCEDES-BENZ CLS 130 108 22 20,4 %

Suverénním vládcem luxusních limuzín a kupé je Mercedes-Benz S, Mnichov s novou generací sedmičky dosud na jeho úspěch odpověď nenašel a zbytek jen paběrkuje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější luxusní vozy
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. MERCEDES-BENZ S 402 332 70 21,1 %
2. BMW řady 7 69 123 -54 -43,9 %
3. AUDI A8 56 97 -41 -42,3 %
4. PORSCHE PANAMERA 14 28 -14 -50,0 %
5. MASERATI QUATTROPORTE 10 - - -

Kategorii „terénních“ vozů jsme tentokrát rozdělili na dvě. V první jsou ty menší včetně malých crossoverů, ale jedná se vlastně i o špičku celého segmentu. Druhý za Yetim je Duster, odbyt Nissanu však táhne Qashqai.

Testy | SUV | Hyundai | Nissan | Srovnávací testy

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Hyundai ix35 skončil ve prospěch nového Tucsonu a Tiguan byl nahrazen druhou generací, jejíž výroba právě začala.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější malé terénní vozy a SUV
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA YETI 5 751 5 016 735 14,7 %
2. DACIA DUSTER 3 764 3 089 675 21,9 %
3. NISSAN QASHQAI 2 630 1 626 1 004 61,7 %
4. HYUNDAI ix35 2 023 2 197 -174 -7,9 %
5. VOLKSWAGEN TIGUAN 1 992 2 088 -96 -4,6 %

Ve velkých SUV nenajdeme mezi bestsellery jiné než německé vozy. Zajímavý je pád prvního BMW X5 a naopak raketový vzestup sportovnějšího X6 a pětimetrového Audi Q7 (za ten může příchod nové generace). 

Testy | SUV | Audi | Srovnávací testy | Volvo | Luxusní auta

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější velké terénní vozy a SUV
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. BMW X5 900 1 041 -141 -13,5 %
2. AUDI Q7 865 424 441 104,0 %
3. BMW X6 659 157 502 319,7 %
4. VW TOUAREG 432 320 112 35,0 %
5. MERCEDES BENZ M/GLE 415 311 104 33,4 %

Podobné členění jako u SUV bylo zvoleno u velkoprostorových vozů, ale nikoli co do velikosti, nýbrž zaměření. Okřídlený šíp tuto kategorii opustil a nástupce nepřijde, doprodej stačil jen na čtyřku. Vedoucí ix20 následují Golf Sportsvan a Meriva od Opelu, žebříček doplňuje Touran. 

Testy | BMW | Volkswagen | Srovnávací testy

BMW 218d Active Tourer vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější klasická MPV
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. HYUNDAI ix20 4 760 4 344 416 9,6 %
2. VW GOLF SPORTSVAN 2 140 - - -
3. OPEL MERIVA 1 766 1 372 394 28,7 %
4. ŠKODA ROOMSTER 1 740 3 322 -1 582 -47,6 %
5. VW TOURAN 983 950 33 3,5 %

Dodávkovým MPV dominovalo stabilně populární Berlingo, které drží Citroën před Dokkerem od Dacie. Faceliftovaný Caddy s drobným úbytkem předstihl jeho větší kolega, legendární Transporter včetně luxusních verzí.

Testy

Test VW T6 2.0 BiTDI 4Motion: Dodávka za všechny prachy  

V případě Transitu Custom byly do celkového počtu zařazeny i verze Tourneo. Postup VW a Fordu se v tomto případě pohybuje kolem poloviny, což je zajímavé vzhledem k tomu, že jedna řada prošla důkladnou modernizací, zatímco druhá nikoliv. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejprodávanější dodávková MPV
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. CITROËN BERLINGO 1 690 1 362 328 24,1 %
2. DACIA DOKKER 1 668 1 205 463 38,4 %
3. VOLKSWAGEN T5/T6 1 676 1 146 530 46,2 %
4. VOLKSWAGEN CADDY 1 158 1 180 -22 -1,9 %
5. FORD CUSTOM 1 115 719 396 55,1 %

Top 10 nejprodávanějších značek

Škoda je doma prorokem, na její suverenitě v žebříčku značek se pochopitelně nic nemění. Zaznamenala odbyt 73.927 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo 27,3 %. Tržní podíl okřídleného šípu je 32 %, narostl mimochodem ve srovnání s předchozím rokem o 1,8 %, takže svou pozici ještě posílil.

Volkswagen uhájil stříbro, 23.754 kusů mu navíc bez problémů stačilo na překonání desetiprocentní hranice, rok zakončil na 10,3 %. Aféra Dieselgate se samozřejmě v poslední čtvrtině roku projevit musela... Hyundai má pouhých 8,5 % za 19.688 aut. Modrému oválu Fordu náleží čtyřka za přesně 15.432 registrací a tím pádem i 6,7 % domácího trhu. Pěticifernou hranici pokořila i Dacia (10.512), o levnou produkci rumunského výrobce je zájem.

Testy | Ford | Volkswagen | Srovnávací testy | Kombi | Volkswagen Passat | Ford Mondeo

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi vs. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI

Bitvu o šesté místo pro sebe rozhodl Opel (8.100), sedmý Renault si připsal 8.074 kusů, rozdíl pouhých šestadvaceti je v konečném účtování nicotný. Osmičku uhájila Kia (7.602), devátý je Peugeot (7.156) a nejlepší desítku uzavírá Seat (6.759). Žádné z německých luxusních značek se do ní nakonec proniknout nepodařilo, triumvirát BMW-Audi-Mercedes-Benz rozdělily dvanáctý Citroën a čtrnáctý Nissan.

Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 15.836 aut, Volkswagenů se prodalo o 5.473 více a bronz patří Fordu (+2.856). Renault si polepšil o 1.756 kusů, Dacia o 1.232 a Opel získal oproti loňsku 1.192 nových vozů. Za povšimnutí stojí ale i výsledky některých značek od jedenáctky do patnáctky, určitě Nissanu (+1.989 z 3.038), BMW (+1.355 z 4.530) a Audi (+1.084 z 3.935). Propadák máme mezi nejlepšími jeden, Peugeot ztratil 19 registrací (-0,3 %). Jeho „stájový kolega“ z PSA Citroën, který se umístil až dvanáctý, je na tom s úbytkem o 401 registrací, respektive 7,4 % ale mnohem hůře.

Zajímavosti

20 nejčtenějších článků roku 2015: ruská monstra, Superb i diesely z bazaru

Procentnímu žebříčku dominují dvě véčka (+29,9 %) před Renaultem (+27,8 %), již vzpomínanou Škodou a Fordem (+22,7 %). Opel vzrostl o více než 17 %, Kia a Dacia si připsaly zisk přes třináct procent. V první polovině druhé desítky samozřejmě najdeme ještě větší přeborníky: Nissan (+64,8 %), modrobílé z Mnichova (+29,9 %), čtyři kruhy (+27,6 %) a trojcípou hvězdu (+24,8 %).

Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2001
Stav: 185 476 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 176 224 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků