14
Fotogalerie

Český trh v roce 2013: Propadáky aneb auta, která se prodávala nejméně

Projděte si přehled aut, která u českých zákazníků v loňském roce nezabodovala. Vedle absolutního žebříčku máme také přehled po jednotlivých třídách.


Které modely automobilů byly v roce 2013 lídry českého trhu, to už víme: 


Statistiky registrací ale mají pochopitelně i opačný pól. Na něm jsou uvedeny vozy, o kterých většina laické veřejnosti ani netuší, že je lze v České republice vůbec koupit.

Napříč všemi kategoriemi

Žebříček propadáků obsahuje celkem čtrnáct modelů se dvěma, případně jednou registrací. Jedná se o skutečnou automobilovou všehochuť: lidovky, luxusní limuzíny, hybridy, výprodejové modely i novinky, které se na domácím trhu ještě nezabydlely.

Hned první z nich je z kategorie výprodejů. Automobilka Hyundai má u nás silnou pozici díky výrobě v Nošovicích a masovým modelům typu i30 a ix35. Velké limuzíny Equus s vidlicovými šesti- a osmiválci a pohonem zadních kol se to netýká, ta vzniká v jihokorejském Ulsanu. Získala si značnou oblibu v USA a Hyundai ji zkoušel protlačit i na starém kontinentu, ale proti německé „prémii“ neměla moc šancí.

Na úplně jinou klientelu se soustředí ruská Lada. Víte, že ještě v roce 1993 byla na našem trhu třetí mezi značkami? Dnes však odbyt táhne nezmar Niva, ostatní modely paběrkují. Je to jasně vidět, do přehledu se dostaly celkem tři: Kalina a větší Priora, obě se dvěma registracemi, respektive nová Granta s jedinou. Ano, Lada má pořád u nás skalní fanoušky, mnoho jich však nezůstalo.

Hybridy netáhnou

Kapitolou samou pro sebe jsou elektromobily a hybridy. Jejich většímu rozšíření brání vysoké ceny a neexistující státní dotace. Opel Ampera se sice může pyšnit titulem evropského Auta roku 2012, ale je hlavně ukázkou technické vyspělosti koncernu GM. „Střeva“ stejného koncernu má v útrobách i Fisker Karma, konkrétně zážehový motor.

Zástupcem hybridních vozů je i japonská Honda Insight. Ač se to nezdá, není přímým konkurentem Toyoty Prius, neboť má o značných 15 cm kratší rozvor...

Do přehledu se dostala dvě SUV. Výsledek společného projektu Mitsubishi a PSA jménem Peugeot 4007 se přestal vyrábět již v roce 2012, takže loňské dvě registrace jsou asi definitivně poslední. Menšího nástupce 4008, který pochází ze stejné kooperace, v ČR nekoupíte. Jeep Cherokee si dal pauzu, jediný loňský exemplář spadá ještě do hranaté generace KK, jejíž produkce skončila už v srpnu 2012. Současný model KL vzbudil svým kontroverzním designem hodně odmítavé reakce. Na evropské trhy teprve přijde.

Pojďme na skok do Německa. Luxusní Volkswagen Phaeton má za sebou dvanáct let života a ještě nějakou dobu vydrží, chystá se dokonce i nástupce. Loni si jej koupili v ČR dva zákazníci.

Alpina není pouhým tunerem BMW. Jedná se oficiálně o automobilového výrobce s vlastním VINem. V Čechách má jediného prodejce a ve statistikách SDA se za letopočet 2013 objevuje taktéž jediné auto. Z německého triumvirátu zbývá Mercedes-Benz CL. Ten bude letos nahrazen novým kupé třídy S, jehož podobu již známe. Označení CL tak po sedmnácti letech odvane čas a zmizí.

Do Japonska jsme už trochu nakoukli. Poslední dva modely v žebříčku „loserů“ pocházejí právě odsud, navíc od jednoho výrobce, byť dvou značek. A mají úplně odlišné osudy. Sedan Infiniti Q50 je horkou novinkou českého trhu a nástupcem řady G. Oproti tomu malé MPV Nissan Cube se na starém kontinentu nechytlo vůbec a odporoučelo se již v roce 2011. Doma v Japonsku je však tohle hranaté originální autíčko naprostým kultem...

Přehled podle tříd

Alespoň v krátkosti se podívejme i na propadáky v jednotlivých obchodních třídách. O většině už řeč byla. Mezi malými vozy patří nelichotivý titul radikálně modernizované Ladě Granta, o kategorii výše hybridnímu Insightu od Hondy a střední třída má obchodně neúspěšné modely dva: Alpinu B3 (D3 je naftová verze), respektive Infiniti Q50. Byť to je, jak jsme si řekli, horkou novinkou.

Mezi luxusními auty si „prvenství“ rozdělily extravagantní a unikátní Fisker Karma a kupé CL značky Mercedes-Benz. Fiskerů byly v posledních letech zaregistrovány u nás pouhé čtyři kusy, potkat Karmu v běžném provozu je tak událost. Mezi teréňáky byl nejhorší Jeep Cherokee a v MPV „kostka“ od Nissanu.

Nejmenší i největší Citroen

Zbývají nám dvě kategorie, kterým „vládnou“ shodou okolností vozy jedné značky, a to Citroënu. V minivozech se prodalo fleetovým zákazníkům šest elektrických C-Zero.

V nabídce importéra jej stále najdeme, ale soukromník si jej zakoupil jediný a již dříve. Při ceně necelých 593 tisíc korun bez daně není divu. Znovu se jedná o produkt spolupráce mezi koncernem PSA a „třemi diamanty“.

Aktivní život originální limuzíny C6 již skončil, produkce v Rennes se zastavila v prosinci 2012 na pouhých 23 400 kusech za sedm let. Domácí dovozce designérský klenot z portfolia dokonce na dlouhou dobu vyřadil, aby byl nakonec k mání na individuální objednávku. V loňském roce byly uspokojeny tři takové. Připomínka originálních velkých Citroënů, zejména CX a XM, se určitě jednou stane sběratelskou raritou.

Propadáky českého trhu 2013
Značka-model Ks
Hyundai Equus 2
Lada Kalina 2
Lada Priora 2
Opel Ampera 2
Peugeot 4007 2
Volkswagen Phaeton 2
Alpina B3/D3 1
Fisker Karma 1
Honda Insight 1
Infiniti Q50 1
Jeep Cherokee 1
Lada Granta 1
Mercedes-Benz CL 1
Nissan Cube 1

 

Propadáky českého trhu 2013 podle segmentů
Segment Značka-model Ks
Minivozy Citroën C-Zero 6
Malé vozy Lada Granta 1
Nižší střední třída Honda Insight 1
Střední třída Alpina B3/D3 1
  Infiniti Q50 1
Vyšší střední třída Citroën C6 3
Luxusní vozy Fisker Karma 1
  Mercedes-Benz CL 1
Terénní vozy a SUV Jeep Cherokee 1
MPV Nissan Cube 1

 

Doporučujeme

Články odjinud