Český trh v prvním pololetí 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh s novými osobními auty vzrostl za prvních šest měsíců oproti loňsku o 20 %. Podle statistik SDA se ovšem Hyundai v červnu propadl až na čtvrté místo za rostoucí Ford.
Seznam kapitol
  1. Český trh v prvním pololetí 2015
  2. Český trh v prvním pololetí 2015: Fotogalerie

V prvním pololetí roku 2015 bylo v České republice zaregistrováno 113.261 nových osobních vozů, což znamená o 20,4 %, respektive 19.203 kusů více (z 94.058) než za stejné období 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale kupříkladu MPV na bázi dodávek naopak ano.  

Top 10 nejprodávanějších modelů

Škoda okupuje první tři pozice v žebříčku nejoblíbenějších modelů a do desítky se dostali ještě další dva její zástupci. Zbytek patří konkurenci, se dvěma modely se umístil Hyundai a také Ford, s jedním pak VW.

Nejoblíbenějším novým autem u nás je stále Škoda Octavia. V šestiměsíčním účtování dosáhla na 12.174 prodaných kusů a zároveň zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše). Fabia se vyhoupla na 8.611 registrací a prvenství v malých vozech jí samozřejmě neuniklo. Rapid se musí spokojit s bronzem (6.420). Čtvrtý je nejpopulárnější importovaný model, jinak evropská jednička VW Golf (3.795). Škoda Yeti tvoří špičku svého segmentu a celkově uzavírá první pětku (3.086).

Testy | Škoda | Sedany | Škoda Superb

Test Škoda Superb 2.0 TSI (206 kW) 4x4: Trochu limuzína, trochu Golf  

Místa těsně pod ní okupuje Hyundai s modelem i30 (2.861) a bestsellerem mezi MPV ix20 (2.729). Oba se rodí ve Slezsku. Osmý Superb také řadíme níže než oficiální data, do střední třídy, které s 2.526 přírůstky vládne. Malou Fiestu od Fordu (2.512) skvěle doplňuje větší a služebně mladší sourozenec Focus, který o třiadvacet kusů zdolal dvoutisícovou metu.

Český trh v prvním pololetí 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 1-6/2015 [ks] 1-6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 12 174 10 281 1 893 18,4 %
2. ŠKODA FABIA 8 611 4 574 4 037 88,3 %
3. ŠKODA RAPID 6 420 6 112 308 5,0 %
4. VOLKSWAGEN GOLF 3 795 3 266 529 16,2 %
5. ŠKODA YETI 3 086 1 872 1 214 64,9 %
6. HYUNDAI i30 2 861 3 051 -190 -6,2 %
7. HYUNDAI ix20 2 725 2 129 596 28,0 %
8. ŠKODA SUPERB 2 526 2 229 297 13,3 %
9. FORD FIESTA 2 512 2 290 222 9,7 %
10. FORD FOCUS 2 023 1 443 580 40,2 %
- Celkem  113 261 94 058 19 203 20,4 %

Procentním šplhounem je nová Fabia, která se oproti „dvojce“ zvedla o 88 %. Zdatně jí konkuruje Yeti, který vykazuje o 65 % více, jenže ten byl před časem „jen“ modernizován. Zmiňme opět Focus, který vstal po faceliftu doslova z mrtvých (+40 %).

Ford | Premiéry | Hatchbacky | První svezení | Ford Focus

Ford Focus po faceliftu: Zase jezdí nejlíp [první jízdní dojmy]

Škoda Fabia je nejlepší i v kusovém navýšení, prodalo se jich o 4.037 více než loni, generační výměna ji vystřelila mohutně vzhůru. Octavia se zlepšila o 1.214 aut. Pětku na začátku trojciferného čísla mají ix20, Focus a Golf, to jsou také velmi slušné počiny. Propadákem je jasně Hyundai i30 (-6,2 %, -190 vozů), zaznamenal také jedinou ztrátu mezi nejlepšími.

Mistrem miniaut je bratislavské Citigo. Vyšší střední třídu ovládlo zase pětkové BMW, avšak se ztrátou. Na Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé letos nikdo od německé konkurence mít nebude, nová bavorská sedmička se objeví až v závěru roku.

Český trh v prvním pololetí 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 1-6/2015 [ks] 1-6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 1 970 1 632 338 20,7 %
Malé ŠKODA FABIA 8 611 4 574 4 037 88,3 %
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 12 174 10 281 1 893 18,4 %
Střední ŠKODA SUPERB 2 526 2 229 297 13,3 %
Vyšší střední BMW řady 5 445 572 -127 -22,2 %
Luxusní MERCEDES-BENZ S 220 170 50 29,4 %
Terénní ŠKODA YETI 3 086 1 872 1 214 64,9 %
MPV HYUNDAI ix20 2 725 2 129 596 28,0 %

Pořadí značek

Suverenita domácí automobilky v žebříčku značek zůstává neohrožena. Škoda zaznamenala odbyt 36.521 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 27,7 %. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 32,2 %, což představuje v jeho případě víceméně standard. I druhý Volkswagen v tomto ohledu překročil dvouciferné číslo (12.674 kusů, 11,2 %, +44,6 %!).

Hyundai s lokální továrnou v Nošovicích obsadil třetí příčku, má však pouhých 7,9 % podílu za 8.956 aut. Modrý ovál Fordu zaznamenal 7.419 registrací a patří mu 6,5 procenta domácího trhu. Pátá Dacia zakončuje půlrok na 5.207 nových vozech (4,6 %). Před šestým Opelem (4.091) má tedy velmi pohodlný náskok. Za ním jsou ovšem sto-, maximálně stopadesátikusové rozdíly.

Testy | Škoda | Kia | Mazda | Srovnávací testy | Hatchbacky | Škoda Fabia

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Sedmá Kia získala 3863 jednotek, Renault si jich připsal na konto 3.712, devátý Peugeot finišoval uplynulých šest měsíců na 3.625 a desítku uzavírá Seat s 3.503 přírůstky. BMW, Citroën, Nissan, Audi, Mercedes-Benz mají mezi 2,7 a 2,2 tisíci, přes dvoutisícovou hranici se přehoupla ještě šestnáctá Toyota.

Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 7.912 jednotek, Volkswagen vykazuje v této statistice rovněž velmi pěkné navýšení o rovných 3.900 vozů, třetí je Ford, kterých se prodalo o 1.230 více. Čtvrtý agilní Nissan má +1.030, polepšil si skoro tříčtvrtinově. Následuje pátý Opel (+972). Propadáky reprezentují dva členové koncernu PSA: Peugeot (-222) a Citroën (dokonce -473 vozů). Žádný div...

Situace v červnu

V samotném červnu si Češi koupili 21.315 nových osobních aut, o 17,3 %, respektive 3.144 kusů více než loni. Škoda zaznamenala 6.751 přírůstků do statistik, Volkswagen 1.943 a skvělý bronzový Ford 1.722. Hyundai spadl až na čtyřku, jak už bylo zmíněno v titulku (1.495) a pokračuje v tristních výsledcích. Pátý je Opel (993), Dacia až atypicky šestá (904).

Zajímavosti | Dacia | Premiéry | Sportovní auta | Hatchbacky | Dacia Duster

Dacia Sandero R.S. je tady. A s ní i pick-up Duster Oroch

Kia obsadila sedmé místo (772), osmičku pro sebe urvalo BMW (682) o pouhých pět registrací před Renaultem. Podobně se mu dařilo v úvodu letošního roku. Desítku uzavírá Peugeot (631). Audi, Seat a Nissan pokořily pětistovku, Citroën s Mercedesem už nikoliv.

Okřídlený šíp zaznamenal meziročně o 1.377 aut více, Ford +505, Opel +263, Audi +249 a Nissan +227. Seat si jich naopak odečetl 171, Hyundai 163 a Citroën 106.

Český trh v červnu 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 6/2015 [ks] 6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 2 136 1 780 356 20,0 %
2. ŠKODA FABIA 2 101 1 069 1 032 96,5 %
3. ŠKODA RAPID 991 1 004 -13 -1,3 %
4. ŠKODA YETI 739 463 276 59,6 %
5. FORD FIESTA 680 435 245 56,3 %
6. VOLKSWAGEN GOLF 630 608 22 3,6 %
7. HYUNDAI i30 530 536 -6 -1,1 %
8. FORD FOCUS 437 354 83 23,4 %
9. HYUNDAI ix20 396 362 34 9,4 %
10. VOLKSWAGEN PASSAT/CC 351 187 164 87,7 %
- Celkem  21 315 18 171 3 144 17,3 %

V červnovém pořadí modelů nezaujmou ani tak první čtyři místa Mladé Boleslavi (Octavia, Fabia, Rapid, Yeti), jako spíše pětka Fiesty a osmička Focusu. Samostatná evropská větev globálního výrobce se u nás opravdu zvedá!

Byznys | Statistiky

Evropský trh v květnu 2015: Nejprodávanější značky 

Na celkovou desítku to dotáhl premiant střední třídy a zatím poslední vítěz evropské ankety o Auto roku Passat, navíc sloučený s CC předchozí generace B7. SDA je totiž loni nerozděloval, takže by letošní čísla nebyla relevantní. A že jsou, vyletěla vzhůru o 164 registrací, respektive 88 %.

Český trh v červnu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 6/2015 [ks] 6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 301 317 -16 -5,0 %
Malé ŠKODA FABIA 2 101 1 069 1 032 96,5 %
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 2 136 1 780 356 20,0 %
Střední VW PASSAT/CC 351 187 164 87,7 %
Vyšší střední BMW řady 5 143 111 32 28,8 %
Luxusní MERCEDES-BENZ S 32 24 8 33,3 %
Terénní ŠKODA YETI 739 463 276 59,6 %
MPV HYUNDAI ix20 396 362 34 9,4 %

Fabia se však díky nové generaci vrací do formy, zlepšila se takřka dvojnásobně, o 1.032 kusů a na Octavii v čele ztratila pouhých 35 aut! Zájem je rovněž o Yeti (+276, +60 %) a Fiestu (+245, +56 %). Smůlu měly naopak Rapid (-13, -1,3 %) a Hyundai i30 (-6, -1,1 %). Jistě, propady vskutku mírné, jenže záporné znaménko je zkrátka záporné znaménko.

Následující kapitola
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků