Pořadí deseti nejprodávanějších modelů na českém trhu za 1. pololetí 2015 uzavírá Ford Focus s 2023 registracemi. Meziročně si polepšil o výrazných 40 procent.

Pořadí deseti nejprodávanějších modelů na českém trhu za 1. pololetí 2015 uzavírá Ford Focus s 2023 registracemi. Meziročně si polepšil o výrazných 40 procent.

Fiesta se v červenci vyšvihla až na 5. místo žebříčku, má 605 registrací a meziročně se zlepšila o 74,9 %.

Fiesta se v červenci vyšvihla až na 5. místo žebříčku, má 605 registrací a meziročně se zlepšila o 74,9 %.

Osmá Škoda Superb se už prodává v nové generaci, za 2526 kusů zaregistrovaných v prvním pololetí ovšem vděčí ještě končícímu provedení.

Osmá Škoda Superb se už prodává v nové generaci, za 2526 kusů zaregistrovaných v prvním pololetí ovšem vděčí ještě končícímu provedení.

V kategorii MPV (podle SDA) žádná změna, nejprodávanějším modelem zde zůstává Hyundai ix20.

V kategorii MPV (podle SDA) žádná změna, nejprodávanějším modelem zde zůstává Hyundai ix20.

Hyundai i30 si tentokrát připsal 783 nových registrací. Opět zůstal pod stupni vítězů, ale může se chlubit meziročním nárůstem o 63,5 %.

Hyundai i30 si tentokrát připsal 783 nových registrací. Opět zůstal pod stupni vítězů, ale může se chlubit meziročním nárůstem o 63,5 %.

I na sedmé příčce je vůz značky Volkswagen, tentokrát Golf. Statistiky u něj evidují 483 nově zaregistrovaných kusů (-21,3 %).

I na sedmé příčce je vůz značky Volkswagen, tentokrát Golf. Statistiky u něj evidují 483 nově zaregistrovaných kusů (-21,3 %).

Rapid je na tom prakticky stejně jako loni v listopadu (-0,3 %), ale s 923 registracemi o bronz nepřišel.

Rapid je na tom prakticky stejně jako loni v listopadu (-0,3 %), ale s 923 registracemi o bronz nepřišel.

Zpátky na vrcholu. První je Škoda Octavia s meziročním přírůstkem 27,4 %, což znamená 2454 registrací.

Zpátky na vrcholu. První je Škoda Octavia s meziročním přírůstkem 27,4 %, což znamená 2454 registrací.

Fabia s Octavií si oproti říjnu prohodily místa. Menší model sice meziročně roste o 126,3 %, ale s 1679 nově zaregistrovanými kusy je „jen“ stříbrný.

Fabia s Octavií si oproti říjnu prohodily místa. Menší model sice meziročně roste o 126,3 %, ale s 1679 nově zaregistrovanými kusy je „jen“ stříbrný.

I luxusní třída má svoji stálici, nejprodávanějším modelem je už dlouho Mercedes-Bez třídy S.

I luxusní třída má svoji stálici, nejprodávanějším modelem je už dlouho Mercedes-Bez třídy S.

Pětkové BMW meziročně pokleslo ještě víc, o 57 %. I výsledných 72 registrací mu ale zajistilo prvenství ve vyšší střední třídě.

Pětkové BMW meziročně pokleslo ještě víc, o 57 %. I výsledných 72 registrací mu ale zajistilo prvenství ve vyšší střední třídě.

I v posledním půlroce před uvedením nové generace se Superb dokázal meziročně zlepšit (o 13 %) a získat prvenství ve střední třídě.

I v posledním půlroce před uvedením nové generace se Superb dokázal meziročně zlepšit (o 13 %) a získat prvenství ve střední třídě.

V nižší střední třídě samozřejmě nemůže nic ohrozit prvenství Škody Octavia…

V nižší střední třídě samozřejmě nemůže nic ohrozit prvenství Škody Octavia…

…stejně jako mezi malými auty je suverénem nová Škoda Fabia.

…stejně jako mezi malými auty je suverénem nová Škoda Fabia.

Škoda ale ovládá i segment mini vozů, kde se na čele dlouhodobě drží model Citigo.

Škoda ale ovládá i segment mini vozů, kde se na čele dlouhodobě drží model Citigo.

I kategorie SUV a terénních aut má na první příčce stálé obsazení – Škodu Yeti.

I kategorie SUV a terénních aut má na první příčce stálé obsazení – Škodu Yeti.

Výběhový model? Podle prodejních výsledků rozhodně ne, 2725 nově zaregistrovaných ix20 znamená zlepšení o 28 procent.

Výběhový model? Podle prodejních výsledků rozhodně ne, 2725 nově zaregistrovaných ix20 znamená zlepšení o 28 procent.

Fiesta se v červenci vyšvihla až na 5. místo žebříčku, má 605 registrací a meziročně se zlepšila o 74,9 %.
Osmá Škoda Superb se už prodává v nové generaci, za 2526 kusů zaregistrovaných v prvním pololetí ovšem vděčí ještě končícímu provedení.
V kategorii MPV (podle SDA) žádná změna, nejprodávanějším modelem zde zůstává Hyundai ix20.
Hyundai i30 si tentokrát připsal 783 nových registrací. Opět zůstal pod stupni vítězů, ale může se chlubit meziročním nárůstem o 63,5 %.
18
Fotogalerie

Český trh v prvním pololetí 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh s novými osobními auty vzrostl za prvních šest měsíců oproti loňsku o 20 %. Podle statistik SDA se ovšem Hyundai v červnu propadl až na čtvrté místo za rostoucí Ford.

Kapitoly článku:


V prvním pololetí roku 2015 bylo v České republice zaregistrováno 113.261 nových osobních vozů, což znamená o 20,4 %, respektive 19.203 kusů více (z 94.058) než za stejné období 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale kupříkladu MPV na bázi dodávek naopak ano.  

Top 10 nejprodávanějších modelů

Škoda okupuje první tři pozice v žebříčku nejoblíbenějších modelů a do desítky se dostali ještě další dva její zástupci. Zbytek patří konkurenci, se dvěma modely se umístil Hyundai a také Ford, s jedním pak VW.

Nejoblíbenějším novým autem u nás je stále Škoda Octavia. V šestiměsíčním účtování dosáhla na 12.174 prodaných kusů a zároveň zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše). Fabia se vyhoupla na 8.611 registrací a prvenství v malých vozech jí samozřejmě neuniklo. Rapid se musí spokojit s bronzem (6.420). Čtvrtý je nejpopulárnější importovaný model, jinak evropská jednička VW Golf (3.795). Škoda Yeti tvoří špičku svého segmentu a celkově uzavírá první pětku (3.086).

Místa těsně pod ní okupuje Hyundai s modelem i30 (2.861) a bestsellerem mezi MPV ix20 (2.729). Oba se rodí ve Slezsku. Osmý Superb také řadíme níže než oficiální data, do střední třídy, které s 2.526 přírůstky vládne. Malou Fiestu od Fordu (2.512) skvěle doplňuje větší a služebně mladší sourozenec Focus, který o třiadvacet kusů zdolal dvoutisícovou metu.

Český trh v prvním pololetí 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 1-6/2015 [ks] 1-6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 12 174 10 281 1 893 18,4 %
2. ŠKODA FABIA 8 611 4 574 4 037 88,3 %
3. ŠKODA RAPID 6 420 6 112 308 5,0 %
4. VOLKSWAGEN GOLF 3 795 3 266 529 16,2 %
5. ŠKODA YETI 3 086 1 872 1 214 64,9 %
6. HYUNDAI i30 2 861 3 051 -190 -6,2 %
7. HYUNDAI ix20 2 725 2 129 596 28,0 %
8. ŠKODA SUPERB 2 526 2 229 297 13,3 %
9. FORD FIESTA 2 512 2 290 222 9,7 %
10. FORD FOCUS 2 023 1 443 580 40,2 %
- Celkem  113 261 94 058 19 203 20,4 %

Procentním šplhounem je nová Fabia, která se oproti „dvojce“ zvedla o 88 %. Zdatně jí konkuruje Yeti, který vykazuje o 65 % více, jenže ten byl před časem „jen“ modernizován. Zmiňme opět Focus, který vstal po faceliftu doslova z mrtvých (+40 %).

Škoda Fabia je nejlepší i v kusovém navýšení, prodalo se jich o 4.037 více než loni, generační výměna ji vystřelila mohutně vzhůru. Octavia se zlepšila o 1.214 aut. Pětku na začátku trojciferného čísla mají ix20, Focus a Golf, to jsou také velmi slušné počiny. Propadákem je jasně Hyundai i30 (-6,2 %, -190 vozů), zaznamenal také jedinou ztrátu mezi nejlepšími.

Mistrem miniaut je bratislavské Citigo. Vyšší střední třídu ovládlo zase pětkové BMW, avšak se ztrátou. Na Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé letos nikdo od německé konkurence mít nebude, nová bavorská sedmička se objeví až v závěru roku.

Český trh v prvním pololetí 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 1-6/2015 [ks] 1-6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 1 970 1 632 338 20,7 %
Malé ŠKODA FABIA 8 611 4 574 4 037 88,3 %
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 12 174 10 281 1 893 18,4 %
Střední ŠKODA SUPERB 2 526 2 229 297 13,3 %
Vyšší střední BMW řady 5 445 572 -127 -22,2 %
Luxusní MERCEDES-BENZ S 220 170 50 29,4 %
Terénní ŠKODA YETI 3 086 1 872 1 214 64,9 %
MPV HYUNDAI ix20 2 725 2 129 596 28,0 %

Pořadí značek

Suverenita domácí automobilky v žebříčku značek zůstává neohrožena. Škoda zaznamenala odbyt 36.521 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 27,7 %. Tržní podíl okřídleného šípu je na hodnotě 32,2 %, což představuje v jeho případě víceméně standard. I druhý Volkswagen v tomto ohledu překročil dvouciferné číslo (12.674 kusů, 11,2 %, +44,6 %!).

Hyundai s lokální továrnou v Nošovicích obsadil třetí příčku, má však pouhých 7,9 % podílu za 8.956 aut. Modrý ovál Fordu zaznamenal 7.419 registrací a patří mu 6,5 procenta domácího trhu. Pátá Dacia zakončuje půlrok na 5.207 nových vozech (4,6 %). Před šestým Opelem (4.091) má tedy velmi pohodlný náskok. Za ním jsou ovšem sto-, maximálně stopadesátikusové rozdíly.

Sedmá Kia získala 3863 jednotek, Renault si jich připsal na konto 3.712, devátý Peugeot finišoval uplynulých šest měsíců na 3.625 a desítku uzavírá Seat s 3.503 přírůstky. BMW, Citroën, Nissan, Audi, Mercedes-Benz mají mezi 2,7 a 2,2 tisíci, přes dvoutisícovou hranici se přehoupla ještě šestnáctá Toyota.

Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 7.912 jednotek, Volkswagen vykazuje v této statistice rovněž velmi pěkné navýšení o rovných 3.900 vozů, třetí je Ford, kterých se prodalo o 1.230 více. Čtvrtý agilní Nissan má +1.030, polepšil si skoro tříčtvrtinově. Následuje pátý Opel (+972). Propadáky reprezentují dva členové koncernu PSA: Peugeot (-222) a Citroën (dokonce -473 vozů). Žádný div...

Situace v červnu

V samotném červnu si Češi koupili 21.315 nových osobních aut, o 17,3 %, respektive 3.144 kusů více než loni. Škoda zaznamenala 6.751 přírůstků do statistik, Volkswagen 1.943 a skvělý bronzový Ford 1.722. Hyundai spadl až na čtyřku, jak už bylo zmíněno v titulku (1.495) a pokračuje v tristních výsledcích. Pátý je Opel (993), Dacia až atypicky šestá (904).

Kia obsadila sedmé místo (772), osmičku pro sebe urvalo BMW (682) o pouhých pět registrací před Renaultem. Podobně se mu dařilo v úvodu letošního roku. Desítku uzavírá Peugeot (631). Audi, Seat a Nissan pokořily pětistovku, Citroën s Mercedesem už nikoliv.

Okřídlený šíp zaznamenal meziročně o 1.377 aut více, Ford +505, Opel +263, Audi +249 a Nissan +227. Seat si jich naopak odečetl 171, Hyundai 163 a Citroën 106.

Český trh v červnu 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 6/2015 [ks] 6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 2 136 1 780 356 20,0 %
2. ŠKODA FABIA 2 101 1 069 1 032 96,5 %
3. ŠKODA RAPID 991 1 004 -13 -1,3 %
4. ŠKODA YETI 739 463 276 59,6 %
5. FORD FIESTA 680 435 245 56,3 %
6. VOLKSWAGEN GOLF 630 608 22 3,6 %
7. HYUNDAI i30 530 536 -6 -1,1 %
8. FORD FOCUS 437 354 83 23,4 %
9. HYUNDAI ix20 396 362 34 9,4 %
10. VOLKSWAGEN PASSAT/CC 351 187 164 87,7 %
- Celkem  21 315 18 171 3 144 17,3 %

V červnovém pořadí modelů nezaujmou ani tak první čtyři místa Mladé Boleslavi (Octavia, Fabia, Rapid, Yeti), jako spíše pětka Fiesty a osmička Focusu. Samostatná evropská větev globálního výrobce se u nás opravdu zvedá!

Na celkovou desítku to dotáhl premiant střední třídy a zatím poslední vítěz evropské ankety o Auto roku Passat, navíc sloučený s CC předchozí generace B7. SDA je totiž loni nerozděloval, takže by letošní čísla nebyla relevantní. A že jsou, vyletěla vzhůru o 164 registrací, respektive 88 %.

Český trh v červnu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 6/2015 [ks] 6/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 301 317 -16 -5,0 %
Malé ŠKODA FABIA 2 101 1 069 1 032 96,5 %
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 2 136 1 780 356 20,0 %
Střední VW PASSAT/CC 351 187 164 87,7 %
Vyšší střední BMW řady 5 143 111 32 28,8 %
Luxusní MERCEDES-BENZ S 32 24 8 33,3 %
Terénní ŠKODA YETI 739 463 276 59,6 %
MPV HYUNDAI ix20 396 362 34 9,4 %

Fabia se však díky nové generaci vrací do formy, zlepšila se takřka dvojnásobně, o 1.032 kusů a na Octavii v čele ztratila pouhých 35 aut! Zájem je rovněž o Yeti (+276, +60 %) a Fiestu (+245, +56 %). Smůlu měly naopak Rapid (-13, -1,3 %) a Hyundai i30 (-6, -1,1 %). Jistě, propady vskutku mírné, jenže záporné znaménko je zkrátka záporné znaménko.

Doporučujeme

Články odjinud