Listopadový žebříček nejprodávanějších modelů přináší návrat do zaběhnutých kolejí – stupně vítězů okupují škodovky. Překvapením je ale sedmý Duster.
Kapitoly článku:
V jedenáctém měsíci letošního roku se v České republice prodalo celkem 16 365 nových osobních aut včetně MPV. To je o 1668 více než v listopadu 2013, kdy si jich domácí klienti koupili 14 697. Trh se tak zvedl o 11,3 %, jeho pozitivní trend se nezastavil. Data vycházejí ze statistik Svazu dovozců automobilů, nenajdeme v nich ani užitkové vozy do 3,5 tuny, ani v poslední době tolik diskutované reexporty.
Pořadí ovlivnily firemní nákupy
V nejnovějším modelovém žebříčku patří první tři místa domácí automobilce z Mladé Boleslavi. Do formy se vrátila bronzová Fabia díky pozvolnému nástupu třetí generace. Postavení Octavie a Rapidu sice neohrozila, ale i tak je zlepšení patrné. Nejprodávanější české auto se přes 2 tisíce kusů tentokrát nepřehouplo, poloviční počet zůstal zapovězen i Rapidu. Ale za stupni vítězů se děly nevídané věci!
Firmy před koncem roku nakupují a vysoké počty registrací jednotlivých modelů jsou zapříčiněny hlavně jimi, protože skoro 65 % tvoří větší nákupy, nikoli ty soukromé po jednom kusu. Přes šest stovek měsíčních přírůstků mají na kontě „bramborový“ Ford Fiesta, nejoblíbenější SUV Škoda Yeti a evropský bestseller VW Golf. Ale i o Dacii Duster byl tentokrát zájem (může jít o větší dodávku pro jediného zákazníka). Stabilní formu i udržuje také Hyundai i30 a jeho menší nošovický kolega ix20. Mezi ně se vklínil na devítku navrátilec Superb.
Mezi 10 nejlepších se opět vrátila Škoda Superb, ale ještě o dve příčky výš se umístila Dacia Duster; modelů značky Hyundai je v žebříčku o da méně než před měsícem
To znamená, že domestikované stylizované H přišlo v Top 10 o dva modely: malou i20 a SUV ix35. První z nich doplácí na generační výměnu. Škodovka je tedy zastoupena mezi nejlepšími pěticí řad, Hyundai tentokrát jen dvěma. Zbytek připadá tradičně na Ford, Volkswagen a tentokrát i zmíněnou Dacii.
Nejvíce si polepšily modely SUV
Šplhounům dominují auta alespoň na polní cesty. Oblíbený drsňák z Rumunska zaznamenal veleskok o víc než čtyřnásobek (!) loňských čísel, Yetimu moc nechybělo, aby získal 3,5x více a polepšil si mimochodem o nejvíce kusů. Přichází také zimní období a čtyřkolka se hodí, i když u obou jsou dostupnější verze s přední poháněnou nápravou... Fiesta se musí spokojit s navýšením o polovinu, což je v porovnání s lídry poněkud málo!
Propadák najdeme v tabulce jediný a je jím překvapivě absolutní vládce našeho trhu, tedy Octavia... Pád o 76 kusů ale není nijak dramatický. Fabia překvapivě zůstala zhruba na objemu loňského listopadu.
Škodovky také ovládají své třídy pouze kromě dlouhodobě neúspěšného Roomsteru, který pomalu končí a svůj zenit má již dávno za sebou. A drtí jej slezský soupeř s asijskými kořeny – Hyundai ix20. V nejmenší kategorii pokračuje panování hranáče z Bratislavy s logem domácí automobilky. I když Citigo zaznamenalo mírný úbytek zájmu.
Octavia a Superb jsou oproti oficiálním statistikám SDA posunuty vždy o segment níže, největší zástupce středočeského výrobce se navíc zvedl o 57 aut. Ve vyšší střední třídě pokračuje bavorská bitva mezi BMW a Audi, tentokrát měl po dvouměsíční pauze navrch Mnichov. Mercedes-Benz třídy S je letos mezi luxusními limuzínami naprostým suverénem.
Volkswagen předstihl Hyundai
Také mezi značkami náleží neotřesitelné vedení Škodě. V listopadu si připsala na své konto 5117 nových aut, tedy o 10,8 %, respektive 499 kusů více (mimochodem nejvíce ze všech). Navíc se chlubí, že roste už třináctý měsíc po sobě v nepřetržité řadě. A patří jí ještě k tomu 31,3 % trhu.
Marek Lutonský , Jiří Červenka
Z pronásledovatelů se tentokrát nikdo nedostal nad deset procent. Volkswagen navíc překonal Hyundai, okupuje „jen“ 9,9 %, v uplynulém měsíci zaregistroval výrazných 1627 vozů. Polepšil si o 260 jednotek a 19 %. Třetí Jihokorejec se dostal na 1438 přírůstků (+145), jeho nárůst přesáhl 11 procent. Přes tisícovku má ještě Ford (1161). Top 5 uzavírá Dacia (975), už se blíží tisícovce.
Pět značek těsně za sebou
Renault, Kia, Peugeot, Opel a Seat vykazují čísla s pětkou na začátku, rozdíl mezi nimi je pouhých 56 registrací! (571 versus 515). Německá luxusní dvojka porazila Citroën a dvě japonské značky: Toyotu a Nissan. Úspěšnější byl Mercedes-Benz, BMW se aktuálně nedařilo a mezi nejlepšími chybí.
Procentním šplhounem je naprosto zaslouženě Dacia. Zvedla se meziročně z 539 registrací, což znamená skok o více než 80 %. O tři čtvrtiny si polepšil Seat, ale ten bohužel výrazně reexportuje. Zcela opačně je na tom Citroën, který spadl ze 491 na 358 nových aut, tedy o 27 procent, respektive 133 jednotek. Nedaří se ani jeho koncernovému soukmenovci Peugeotu (-21,8 %, ale -150 kusů z 687).
Český trh v listopadu 2014 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
11/2014 [ks] |
11/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
1 926 |
2 002 |
-76 |
-3,8 % |
2. |
ŠKODA RAPID |
926 |
794 |
132 |
16,6 % |
3. |
ŠKODA FABIA |
742 |
737 |
5 |
0,7 % |
4. |
FORD FIESTA |
644 |
421 |
223 |
53,0 % |
5. |
ŠKODA YETI |
632 |
185 |
447 |
241,6 % |
6. |
VOLKSWAGEN GOLF |
614 |
562 |
52 |
9,3 % |
7. |
DACIA DUSTER |
483 |
118 |
365 |
309,3 % |
8. |
HYUNDAI i30 |
479 |
409 |
70 |
17,1 % |
9. |
ŠKODA SUPERB |
396 |
339 |
57 |
16,8 % |
10. |
HYUNDAI ix20 |
338 |
313 |
25 |
8,0 % |
- |
Celkem |
16 365 |
14 697 |
1 668 |
11,3 % |
Český trh v listopadu 2014 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
11/2014 [ks] |
11/2013 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
234 |
267 |
-33 |
-12,4 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
742 |
737 |
5 |
0,7 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
1 926 |
2 002 |
-76 |
-3,8 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
396 |
339 |
57 |
16,8 % |
Vyšší střední |
BMW řady 5 |
54 |
50 |
4 |
8,0 % |
Luxusní |
MERCEDES-BENZ S |
26 |
19 |
7 |
36,8 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
632 |
185 |
447 |
241,6 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
338 |
313 |
25 |
8,0 % |
Zdroj: Data SDA, Škoda Auto