Tuzemský trh s novými osobními auty pokračuje v loňském růstovém trendu, čeká nás tedy další rekordní rok? To teprve uvidíme. V modelech zatím Octavia drtí Fabii, v desítce máme však minimálně dvě další překvapení.
V prvním měsíci roku 2016 bylo v České republice zaregistrováno přesně 17.5 tisíce nových osobních vozů, což znamená o 11,3 %, respektive 1.773 kusů více (z 15.727) než za úvod letopočtu 2015. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale kupříkladu MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.
Top 10 nejprodávanějších modelů
V žebříčku nejprodávanějších lednových modelů Škoda okupuje klasicky nejen stupně vítězů, ale hned i čtvrtou příčku. Ještě s Yetim jí patří polovina nejlepší desítky. O tu druhou se dělí Volkswagen (s dvojicí modelů), Ford, Hyundai a Dacia.
Nejoblíbenějším novým autem u nás je aktuálně Škoda Octavia. Připsala si 2454 jednotek a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Fabia se musí smířit znovu s dvojkou, dosáhla alespoň na 1627 prodaných kusů. Ale náleží jí pochopitelně rovněž prvenství v malých vozech.
Bronzový je překvapivě velký Superb s 872 přírůstky do statistik, tady jde o dodávku většího počtu firemní klientele. I jej převádíme o segment níže. Musel se před ním sklonit dokonce Rapid (839). Do Top 5 se ještě vešel jediný zástupce Fordu, malá Fiesta (438), na škodovky už však dost ztratila.
Nejpopulárnějším SUV byl Yeti (433), nošovický Hyundai i30 se dostal na 401 nových vozů a okupuje tak sedmičku. Za ním následují dva Volkswageny, vlastně hned tři. Nejprve Passat opět sloučený se starším a sportovnějším CC na základě předchozí generace (367), teprve až po něm o segment menší evropský bestseller Golf (384). Přehled nejlepších by nebyl tentokrát kompletní bez Dacie Duster, třístovka jí ale zůstala zapovězena (288 kusů).
Český trh v lednu 2016 – Pořadí modelů |
Pořadí |
Model |
1/2016 [ks] |
1/2015 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
ŠKODA OCTAVIA |
2 454 |
2 043 |
411 |
20,1 % |
2. |
ŠKODA FABIA |
1 627 |
677 |
950 |
140,3 % |
3. |
ŠKODA SUPERB |
872 |
427 |
445 |
104,2 % |
4. |
ŠKODA RAPID |
839 |
1 035 |
-196 |
-18,9 % |
5. |
FORD FIESTA |
438 |
277 |
161 |
58,1 % |
6. |
ŠKODA YETI |
433 |
373 |
60 |
16,1 % |
7. |
HYUNDAI i30 |
401 |
607 |
-206 |
-33,9 % |
8. |
VOLKSWAGEN PASSAT/CC |
367 |
151 |
216 |
143,0 % |
9. |
VOLKSWAGEN GOLF |
304 |
589 |
-285 |
-48,4 % |
10. |
DACIA DUSTER |
288 |
291 |
-3 |
-1,0 % |
- |
Celkem |
17 500 |
15 727 |
1 773 |
11,3 % |
Procentním šplhounem je Volkswagen Passat, který hlásí +143 %. Třetí generace Fabie se zvedla o 140,3 %. Bronz patři Superbu, má také více než dvojnásobek, +104,2 %, před rokem se ještě doprodával předchůdce. Alespoň v kusovém navýšení se stala malá škodovka jasným vítězem, prodalo se jich o 950 více než loni.
Superb se zlepšil o 445 aut, Octavia o 411, Passat o 216 a Fiesta o 161. Drobně navýšit počty se podařilo i „sněžnému muži“. Naopak největší propadák hledejme u VW, Golf (-285 vozů) ztratil skoro polovinu (-48,4 %)! Následuji jej i30 (-206, -33,9 %) a Rapid (-196, -18,9 %). Dacie Duster ubyly ve srovnání s loňskem pouze tři.
Mistrem miniaut je bezkonkurenčně opět bratislavské Citigo, i když s dvanáctiprocentním mínusem. Ve vyšší střední třídě vládlo Audi A6, jeho vice než dvojnásobné navýšení vypadá velmi pěkně. Mercedes-Benz S mezi luxusními limuzínami (a kupé) našel konkurenta v nové sedmičkové řadě, což se očekávalo. Na výsluní se tedy vyhřívá BMW alespoň zde, jeho meziroční skok hovoří sám za sebe. Okřídlený šíp kategorii MPV opustil definitivně, vedoucí ix20 se však zhoršila o čtvrtinu. I ona pochopitelně stojí za současným neúspěchem Hyundai, pokles stěžejní i30 je ovšem mnohem markantnější.
Český trh v lednu 2016 – Nejprodávanější modely podle tříd |
Třída |
Model |
1/2016 [ks] |
1/2015 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
Mini |
ŠKODA CITIGO |
223 |
254 |
-31 |
-12,2 % |
Malé |
ŠKODA FABIA |
1 627 |
677 |
950 |
140,3 % |
Nižší střední |
ŠKODA OCTAVIA |
2 454 |
2 043 |
411 |
20,1 % |
Střední |
ŠKODA SUPERB |
872 |
427 |
445 |
104,2 % |
Vyšší střední |
AUDI A6 |
111 |
52 |
59 |
113,5 % |
Luxusní |
BMW řady 7 |
33 |
8 |
25 |
312,5 % |
Terénní |
ŠKODA YETI |
433 |
373 |
60 |
16,1 % |
MPV |
HYUNDAI ix20 |
227 |
300 |
-73 |
-24,3 % |
Top 10 nejprodávanějších značek
Domácí výrobce zaznamenal odbyt 6.493 aut, jeho navýšení ve srovnání s loňskem činilo 28,5 %. Tržní podíl okřídleného šípu tak v lednu dosáhl vysokých 37,1 %. Volkswagen se drží na stříbře, 1.631 kusů mu však na překonání desetiprocentní hranice samozřejmě nestačilo, skončil na 9,3 %.
Hyundai je sice třetí, ale s pouhými 6,7 % za 1.175 aut a ještě o něm bude řeč, bohužel v negativním slova smyslu. Modrému oválu Fordu náleží standardní čtyřka za přesně 1.045 registrací a tím pádem i takřka 6 % domácího trhu. Na pátém místě najdeme tradiční Dacii (939).
Šestý Peugeot si připsal 561 kusů, sedmička patří Opelu (540). Za nimi se ale děly věci nevídané, členy prestižní Top 10 jsou totiž BMW (516) a Audi (484). Nejúspěšnější z německého „prémiového“ (ať už si pod tímto názvem představíme cokoliv) triumvirátu rozdělil pouze devátý Seat (506). Kia, Renault a trojcípá hvězda jsou mimo, o ostatních pak nemluvě...
Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1.439 aut. Za sebou má silný měsíc rovněž koncernové Audi, v této statistice vykazuje navýšení o 210 vozů. Třetí je Ford, kterých se prodalo o 203 více. Následují Mercedes, i když se ocitl mimo nejlepší desítku, s +132 a Dacia se +128. Zaznamenáníhodný je rovněž výsledek Peugeotu: +110 registrací.
Procentnímu žebříčku dominují čtyři spojené kruhy (+76,6 %) před znovu úspěšným Stuttgartem (+46,8 %) a již vzpomínanou Škodou. Těsně za sebou se seřadily automobilky Peugeot (+24,4 %) a Ford (+24,1 %). Dacia a Opel hlásí nárůsty mezi 15 a 18 %.
Největšími propadáky jsou Hyundai (-395 jednotek, -25,2 %!) a Volkswagen (-118, -6,8 %). Výsledek naturalizovaného jihokorejského výrobce vypadá skutečně tristně. Důležitý úbytek zaznamenala i jedenáctá Kia, ztratila 93 aut, respektive 17 %. Totéž platí o Citroënu, který se pohybuje na dolní hranici první patnáctky (-74, -17,9 %). Z těch důležitějších značek mají minus na kontě ještě Renault, Toyota a drobně i Seat.