Český trh v lednu 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh s novými osobními auty pokračuje v růstu nastaveném loni. V lednu se zvedl o více než 15 %. Škoda, VW a Hyundai si udržují pozice mezi nejprodávanějšími značkami, jen druhé dvě si prohodily místa. Zatím.

V lednu 2015 bylo v České republice zaregistrováno 15 727 nových osobních vozů, což znamená o 15,3 %, respektive 2089 kusů více (z 13 638) než první měsíc letopočtu 2014. Čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují samozřejmě ani užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. 

Top 10 nejprodávanějších modelů

Nejoblíbenějším novým autem u nás je stále Škoda Octavia. V lednu dokonce o 43 překročila hranici dvou tisíc prodaných vozů, zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše). Okřídlený šíp zároveň okupuje kompletní stupně vítězů s Rapidem (1035 přírůstků) a Fabií (677). Ta zase obhájila prvenství v malých vozech.

Testy | Škoda | Hyundai | Srovnávací testy | Nová Fabia | Škoda Fabia

Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI

Trojmístné číslo začínající šestkou má čtvrtý Hyundai i30, pátému Golfu do něj mnoho nechybělo. Superbu, ten je v našich statistikách také o segment níže než v „oficiálních“, se začátkem roku poměrně dařilo. S jedním malým „ale“, ke kterému se ještě dostaneme. A ve střední třídě nemá konkurenci, s náběhem výroby nové generace můžeme očekávat výprodeje té odcházející.

Yeti, kterému náleží triumf v kategorii terénních vozů, SUV a crossoverů bez rozdílu jejich velikosti, jej s odstupem 55 registrací následuje. Favorit mezi MPV, Hyundai ix20, dosáhl mety 300 aut.

Dacia Duster se v desítce nejprodávanějších modelů objevila sporadicky již loni, Seat Leon taktéž. To však znamená, že se sem nyní překvapivě neprotlačil Ford Fiesta! Jen těsně, skončil jedenáctý. Škoda má mezi bestsellery pět zástupců, domestikovaný Jihokorejec pouhé dva, VW, Dacia a Seat po jednom.

Český trh v lednu 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 1/2015 [ks] 1/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. Škoda Octavia 2 043 1 805 238 13,2 %
2. Škoda Rapid 1 035 832 203 24,4 %
3. Škoda Fabia 677 534 143 26,8 %
4. Hyundai i30 607 455 152 33,4 %
5. Volkswagen Golf 589 462 127 27,5 %
6. Škoda Superb 427 454 -27 -5,9 %
7. Škoda Yeti 373 245 128 52,2 %
8. Hyundai ix20 300 234 66 28,2 %
9. Dacia Duster 291 142 149 104,9 %
10. Seat Leon 287 154 133 86,4 %
- Celkem  15 727 13 638 2 089 15,3 %

Top 10 nejprodávanějších značek

Domácímu trhu suverénně vládne Škoda. Zaznamenala odbyt 5054 aut, navýšení ve srovnání s loňskem činilo 14,6 %. Vzhledem k tomu, že bylo menší než celkový nárůst trhu, v podílu ztratila desetinku procenta a první měsíc nového roku zakončila na hodnotě 32,1 %.

Importéři Volkswagenu a Hyundai v tomto ohledu velmi překvapivě dosáhli oba magické desítky. Úspěšnější vlastník Škodovky, tedy VW, se vyhoupl dokonce na 11,1 % (1749 kusů). Jihokorejský výrobce s lokální továrnou ve slezských Nošovicích má rovných 10 % za 1570 aut. Přes tisícovku se nepřehoupl už nikdo. Ford (842) i Dacia (811) si udržují stejnou formu jako v roce 2014 a pokračují ve slušných výsledcích. Rumunská automobilka zároveň uzavírá první pětku.

Kia už dost ztrácí, připsala si na konto celkem 546 jednotek. Na sedmičce najdeme první velké překvapení, BMW (516). Tomu většinou patří příčky těsně za první desítkou, za současný výkon nejspíš může větší dodávka firemnímu klientovi.

Až za BMW následují Seat (514), Renault (476) a Opel (460). Pro něj může být leden zklamáním, ale není zdaleka všem dnům konec, jsme teprve na začátku roku. Mezi nejlepšími deseti nenajdeme ani jednoho člena koncernu PSA (Peugeot a Citroën). Mezi ně a zbytek německé drahé trojice, tedy Mercedes-Benz a Audi, se vklínila ještě třináctá Toyota coby nejoblíbenější producent ze Země vycházejícího slunce.

Peugeot i Citroën spadly oproti lednu 2014 o 20,7 %, právě Toyota má -14,2 %. „Lev“ vykazuje -118 kusů, dvojitý šíp -108 a japonská světová jednička -54.

A co meziroční šplhouni? Škodovka vyskočila o 644 jednotek, Hyundai si polepšil o 457 a Volkswagen vykazuje v této statistice navýšení o 439 vozů. Ze „zbytku světa“ je nejlepší Dacia, kterých se prodalo o 186 více. O alespoň stovku se zvedl Ford, dále ještě BMW, Renault a Seat. Procentnímu žebříčku dominuje Hyundai (+41 %) před Volkswagenem (+33,5 %) a třetí BMW dosáhlo přesně třicetiprocentního nárůstu. Český importér si může mnout ruce.  

Český trh v lednu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 1/2015 [ks] 1/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini Škoda Citigo 254 209 45 21,5 %
Malé Škoda Fabia 677 534 143 26,8 %
Nižší střední Škoda Octavia 2 043 1 805 238 13,2 %
Střední Škoda Superb 427 454 -27 -5,9 %
Vyšší střední BMW řady 5 72 91 -19 -20,9 %
Luxusní

Mercedes-Benz S

23 22 1 4,5 %
Terénní Škoda Yeti 373 245 128 52,2 %
MPV Hyundai ix20 300 234 66 28,2 %
 

Meziroční vývoj

Procentním šplhounem je Dacia Duster s více než dvojnásobkem. Takřka 87 % vykazuje Peugeot.

Yeti sice po faceliftu trochu ztratil originalitu, nabídka dvou odlišných verzí pro město a terén se však Boleslavi vyplácí (+52 %). V kusovém navýšení je úplně nejlepší ze všech lídr Octavia, prodalo se jich o 238 více než loni. Rapid stále roste, zlepšil se o 203 aut, Hyundai i30 o 152. Propadák je jediný, Superb! -27 kusů a -6 % znamená tuto nelichotivou pozici. 

Byznys | Statistiky

Český trh v roce 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů a značek

Většinu vítězů jednotlivých segmentů jsme zmínili, pojďme na ty zbylé. V tom nejmenším patří tradičně nejvyšší vavřín Škodě Citigo, mini ze slovenské Bratislavy dokonce zaznamenalo skoro čtvrtinové zvýšení zájmu zákazníků. To platí i o nové Fabii (+27 %) a částečně Octavii (+13 %). V případně prostředního modelu zaúřadoval nástup třetí generace.

Vyšší střední třídu ovládla pětková řada bavorské automobilky včetně verze GT. Bohužel s poklesem o 19 aut, respektive 21 %. Na Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé asi letos nikdo mít nebude, BMW řady 7 G11/12 uvidíme nejdříve ve Frankfurtu. A polepšil si i vzpomínaný ix20 od Hyundai, o 28 %. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků