Český trh v květnu 2015: Top 10 modelů a pořadí značek

Český trh s novými osobními auty v květnu znovu vzrostl o necelých 18 %. Na prvních příčkách zůstává vše při starém (Škoda, VW a Hyundai), obrovsky však roste třeba Nissan.

V květnu 2015 bylo v České republice zaregistrováno 18.113 nových osobních vozů, což znamená o 17,6 %, respektive 2.717 kusů více (z 15.396) než za pátý měsíc letopočtu 2014. Aktuální čísla vyplývají z nejnovějších statistik zveřejněných SDA (Svazem dovozců automobilů). Nejsou v nich zahrnuty tzv. reexporty, neobsahují ani veškerá užitková auta do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Ale třeba MPV na bázi dodávek se v nich vyskytují.  

Top 10 nejprodávanějších modelů

Žebříček nejprodávanějších květnových modelů vypadá trochu jinak, než jsme zvyklí. Škodovka sice okupuje první čtyři pozice, ale zbytek patří překvapivě konkurenci, se dvěma modely se umístil Volkswagen a Hyundai, s jedním Ford a Seat.

Nejoblíbenějším novým autem u nás je však pochopitelně stále Škoda Octavia. V květnu dosáhla na 1.991 prodaných kusů a zároveň pak zvítězila v nižší střední třídě (SDA ji řadí o kategorii výše, ale rozvorem jí neodpovídá). Fabia se vyhoupla na 1.597 jednotek a obhájila prvenství v malých vozech, nevalné výsledky druhé generace na konci její kariéry jsou tak definitivně zapomenuty. Na novinku se těšili všichni, kteří si ji chtěli koupit.

Testy | Škoda | Kia | Mazda | Srovnávací testy | Hatchbacky | Škoda Fabia

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Rapid se tudíž už delší dobu musí spokojit s bronzem (1.027), přes tisícovku se ale přehoupl i tentokrát. Hezkého úspěchu dosáhl nejpopulárnější „teréňák“ Yeti, který vykazuje trojmístný přírůstek začínající pětkou (541) a překonal dokonce o 28 kousků i Golf.

Malá Fiesta od Fordu zdolala metu 450 nových vozů a mezi nejlepší se vrátila, na celkovou Top 5 to sice nestačilo, ale pokud se do desítky prokouše, je většinou na jejím konci...

Bestseller mezi MPV, nošovický Hyundai ix20, překročil alespoň čtyřstovku. Registrací je tentokrát méně než v minulých měsících, což dokazuje i30 ze stejné stáje i továrny (350). Volkswagen Passat jsme sloučili s příbuzným CC série B7 (loni je SDA nerozděloval) a dosáhl tak na devítku (329). Španělsko zastupuje po pauze Seat Leon, na Top 10 stačilo v uplynulém měsíci přesáhnout 300 nových přírůstků do policejního registru vozidel.

Český trh v květnu 2015 – Pořadí modelů
Pořadí Model 5/2015 [ks] 5/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. ŠKODA OCTAVIA 1 991 1 538 453 29,5 %
2. ŠKODA FABIA 1 597 762 835 109,6 %
3. ŠKODA RAPID 1 027 1 067 -40 -3,7 %
4. ŠKODA YETI 541 279 262 93,9 %
5. VOLKSWAGEN GOLF 513 469 44 9,4 %
6. FORD FIESTA 456 487 -31 -6,4 %
7. HYUNDAI ix20 407 362 45  12,4 %
8. HYUNDAI i30 350 508 -158 -31,1 %
9. VOLKSWAGEN PASSAT/CC 329 182 147 80,8 %
10. SEAT LEON 312 320 -8 -2,5 %
- Celkem  18 113 15 396 2 717 17,6 %

Procentním šplhounem je nová Fabia, která se oproti „dvojce“ zvedla o +110 %. Zdatně jí konkuruje Yeti, který vykazuje o 94 % více, jenže ten byl před časem „jen“ modernizován. Osmdesátiprocentní zisk pokořil ještě Passat díky nové řadě B8. Fabia je také nejlepší v kusovém navýšení, prodalo se jich o 835 více než loni. Octavia se zlepšila o 453 aut, Yeti o 262 a Passat se chlubí +147. Propadákem je jasně Hyundai i30 (-31,1 %, -158 vozů), ztráty u Rapidu, Fiesty a Leonu se pohybují v jednotkách procent a maximálně desítkách kusů, v případě Seatu ani tam ne.

Vítězové podle tříd

Mistrem miniaut je bratislavské Citigo, byť s decentním úbytkem. Proč nevyhrál ve střední třídě Superb? Inu, generační střídání vykonalo své, vozy odcházející staré generace už nejsou a na novou se čeká do oficiálního startu prodeje 6. června. 

Škoda | Autosalony | Škoda Superb | Ženeva 2015

Nová Škoda Superb vs. Passat vs. Mondeo: První tabulkový souboj  

Vyšší střední třídu ovládlo pětkové BMW, jeho nelítostná bitva s Audi A6 pokračuje. Také ovšem ztratilo, stejně jako Mercedes-Benz třídy S mezi luxusními limuzínami a kupé.

Na ten asi letos nikdo z německé prestižní a drahé konkurence mít nebude, o Jaguaru, Maserati, Lexusu a ostatních nemluvě. Skončeme alespoň trochu pozitivně, nedávno modernizovanou ix20 jsme sice už vzpomínali, ale ona si též meziročně polepšila o 45 kusů, respektive něco málo přes 12 %.

Český trh v květnu 2015 – Nejprodávanější modely podle tříd
Třída Model 5/2015 [ks] 5/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
Mini ŠKODA CITIGO 233 278 -45 -16,2%
Malé ŠKODA FABIA 1 597 762 835 109,6%
Nižší střední ŠKODA OCTAVIA 1 991 1 538 453 29,5%
Střední VW PASSAT/CC 329 182 147 80,8%
Vyšší střední BMW řady 5 60 82 -22 -26,8%
Luxusní MERCEDES-BENZ S 29 42 -13 -31,0%
Terénní ŠKODA YETI 541 279 262 93,9%
MPV HYUNDAI ix20 407 362 45 12,4%

Top 10 nejprodávanějších značek

Na suverenitě domácí automobilky v žebříčku značek se pochopitelně nic nezměnilo. Zaznamenala odbyt 5.794 aut, její navýšení ve srovnání s loňskem činilo výrazných 26,8 %. Tržní podíl Škody je na hodnotě 32 %, což značí víceméně standard. Druhý Volkswagen v tomto ohledu nepřekročil dvouciferné číslo, nedokázal se tentokrát přes deset procent dostat (1.788 kusů, 9,9 %).

Jihokorejský výrobce Hyundai s lokální továrnou ve slezských Nošovicích zůstává třetí, má dokonce pouhých 7,6 % za 1.267 aut. Sympaticky mu sekunduje modrý ovál Fordu, který se dokázal přiblížit na 101 registrací (1.267) a patří mu sedm procent domácího trhu. Většinou mezi nimi bývá větší díra. Pátá Dacia si svou příčku udržuje celkem stabilně, ale tisícovka jako ve výborném březnu je jinak nad její síly (759).

Dobrou formu z minula potvrdil Peugeot, skončil znovu šestý (743), sedmý Opel získal jednotek jen o deset méně, tedy 733. Kia si jich připsala na konto 624, devátý Renault finišoval uplynulý měsíc na 570 a desítku uzavírá Seat s rovnými 540 přírůstky.

Škoda | SUV | Byznys | Dacia | Statistiky | Škoda Octavia | Škoda Yeti | Dacia Duster

Nejprodávanější čtyřkolky? Škoda Octavia a hned za ní Dacia Duster

Mladá Boleslav figuruje i v čele pořadí meziročních šplhounů dle kusů. Zlatá Škodovka vyskočila o 1.224 jednotek, Volkswagen vykazuje v této statistice velmi pěkné navýšení o 356 vozů, třetí je Dacia, kterých se prodalo o 213 více. Čtvrtý Opel má +152 a pátý Ford +105. Procentnímu žebříčku dominuje Dacia (+39 %) před  již v úvodu vzpomínanou Škodou, Opelem (+26,2 %) a VW (+24,9 %). Ze značek mimo první patnáctku zmiňme výrazné (a důležité) zlepšení pozic Nissanu (+78,4 %, +163 registrací) a Audi (+55,4 %, +154 ks). Propadák v Top Ten tentokrát opět nechybí, drobné problémy má však pouze Seat (-2,5 %, respektive o 14 vozů méně než loni). 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků