Český národní sport: do Chorvatska co nejrychleji!

Zkušenost Jakuba Michaloviče, instruktora Centra bezpečné jízdy na mosteckém tréninkovém polygonu, s dálkovými rekordy některých účastníků kursů není výjimečná. Očekává to i letos, kdy ho čekají dva měsíce předdovolenkových kursů bezpečné cesty na dovolenou pro řidiče i jejich rodiny. „Češi se chovají ve stylu – všichni jsme nesmrtelní,“ potvrzuje.

Součástí celodenního kursu je teoretická i praktická část. V té první se dostane každému základního ponaučení, jak například připravit vůz na dlouhou cestu, co všechno zkontrolovat, jak plánovat trasu a bezpečnostní zastávky, v jakých situacích si dávat největší pozor.

Řada rad, jako správně nahustit pneumatiky, doplnit vodu do ostřikovačů, zkontrolovat stav oleje v motoru a chladicí kapaliny přitom zní jako naprostá zbytečnost a banalita – to přece ví každý, řeknete si.

„Docela byste se divili, je to tak půl na půl. Ten, kdo se o auta zajímá, ten to samozřejmě ví. Ale pořád tady narážíme na řidiče, kteří do auta maximálně lijí palivo, že by se měli podívat na olej a další základní věci, je ani nenapadne. Je to pro ně novinka,“ konstatuje Jakub Michalovič.

K jízdám na jeden zátah, kdy po střechu naložené auto zavazadly a lidmi směřuje na oblíbený Jadran nonstop i více než tisíc kilometrů, mostecký instruktor dodává: „Mezi řidiči vládne spousta omylů a mýtů. Myslí si, že když si koupí karton energetických nápojů, vydrží nespat celý den a budou stále pozorní. Energetické nápoje osvěží mysl, ale tělo je stále stejně unavené, takže je to je šizení vlastních pocitů až do chvíle, kdy dojde ke krizi.“

Podle Jakuba Michaliče je mnohem lepší pomerančový džus, který je navíc močopudný, takže když nic jiného, řidič bude častěji stavět a alespoň na chvíli si od volantu odpočine.

„Je na testech dálkových řidičů kamionů prokázáno, že ráno naměří jejich reakční dobu cca 0,8 vteřiny, ale po 600 kilometrech to jsou už hrozivé čtyři vteřiny,“ oponuje zažitému názoru, že za volantem jsme schopni udržet stále stejnou pozornost a bystrost smyslů. „Není proto divu, že většina nehod, včetně těch nejhorších, bývá v závěrečných fázích dovolenkové cesty.“

Červnové a červencové kursy v Mostě zahrnují přirozeně i praktický nácvik jízdy a rozdíly v krizovém brzdění za sucha a za mokra, v zatáčkách, na kluzké ploše, při jízdě s kopce a do zatáčky. Účastníci si mohou procvičit, jaké to je, když jejich vůz jde do smyku.

„Někdy se stane, že přijede frajer, dostal prý účast v kursu jako dárek. Levý loket z okénka, volant drží ukazováčkem – co mi tady budete povídat! Obvykle jsou takoví mistři světa překvapení, co jejich auto vyvádí, když nastane akvaplaning, nebo jim ustřelí záď vozu.“

Ceny proměnlivé

Cena celodenního nácviku pro řidiče, jeho spolujezdce a dítě na polygonu vyjde v Mostě na 5040 korun. Pro někoho cena zdánlivě vysoká, ale ve srovnání s jedním minimálně pomačkaným blatníkem po smyku na mokré silnici zanedbatelná částka. Například přibližně podobná škola smyků vyjde v Mostě na téměř 6400 korun.

Obdobné kursy najdete také na polygonu ve Vysokém Mýtě, které nabízejí kursy smyků za necelých 5000 korun. Areály v Příbrami a Sosnové pořádají kursy v cenách kolem 3900 korun. Nejlevnější je Jihlava – necelé 2000 korun.
 

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 84 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků