Český národní sport: do Chorvatska co nejrychleji!

Zkušenost Jakuba Michaloviče, instruktora Centra bezpečné jízdy na mosteckém tréninkovém polygonu, s dálkovými rekordy některých účastníků kursů není výjimečná. Očekává to i letos, kdy ho čekají dva měsíce předdovolenkových kursů bezpečné cesty na dovolenou pro řidiče i jejich rodiny. „Češi se chovají ve stylu – všichni jsme nesmrtelní,“ potvrzuje.

Součástí celodenního kursu je teoretická i praktická část. V té první se dostane každému základního ponaučení, jak například připravit vůz na dlouhou cestu, co všechno zkontrolovat, jak plánovat trasu a bezpečnostní zastávky, v jakých situacích si dávat největší pozor.

Řada rad, jako správně nahustit pneumatiky, doplnit vodu do ostřikovačů, zkontrolovat stav oleje v motoru a chladicí kapaliny přitom zní jako naprostá zbytečnost a banalita – to přece ví každý, řeknete si.

„Docela byste se divili, je to tak půl na půl. Ten, kdo se o auta zajímá, ten to samozřejmě ví. Ale pořád tady narážíme na řidiče, kteří do auta maximálně lijí palivo, že by se měli podívat na olej a další základní věci, je ani nenapadne. Je to pro ně novinka,“ konstatuje Jakub Michalovič.

K jízdám na jeden zátah, kdy po střechu naložené auto zavazadly a lidmi směřuje na oblíbený Jadran nonstop i více než tisíc kilometrů, mostecký instruktor dodává: „Mezi řidiči vládne spousta omylů a mýtů. Myslí si, že když si koupí karton energetických nápojů, vydrží nespat celý den a budou stále pozorní. Energetické nápoje osvěží mysl, ale tělo je stále stejně unavené, takže je to je šizení vlastních pocitů až do chvíle, kdy dojde ke krizi.“

Podle Jakuba Michaliče je mnohem lepší pomerančový džus, který je navíc močopudný, takže když nic jiného, řidič bude častěji stavět a alespoň na chvíli si od volantu odpočine.

„Je na testech dálkových řidičů kamionů prokázáno, že ráno naměří jejich reakční dobu cca 0,8 vteřiny, ale po 600 kilometrech to jsou už hrozivé čtyři vteřiny,“ oponuje zažitému názoru, že za volantem jsme schopni udržet stále stejnou pozornost a bystrost smyslů. „Není proto divu, že většina nehod, včetně těch nejhorších, bývá v závěrečných fázích dovolenkové cesty.“

Červnové a červencové kursy v Mostě zahrnují přirozeně i praktický nácvik jízdy a rozdíly v krizovém brzdění za sucha a za mokra, v zatáčkách, na kluzké ploše, při jízdě s kopce a do zatáčky. Účastníci si mohou procvičit, jaké to je, když jejich vůz jde do smyku.

„Někdy se stane, že přijede frajer, dostal prý účast v kursu jako dárek. Levý loket z okénka, volant drží ukazováčkem – co mi tady budete povídat! Obvykle jsou takoví mistři světa překvapení, co jejich auto vyvádí, když nastane akvaplaning, nebo jim ustřelí záď vozu.“

Ceny proměnlivé

Cena celodenního nácviku pro řidiče, jeho spolujezdce a dítě na polygonu vyjde v Mostě na 5040 korun. Pro někoho cena zdánlivě vysoká, ale ve srovnání s jedním minimálně pomačkaným blatníkem po smyku na mokré silnici zanedbatelná částka. Například přibližně podobná škola smyků vyjde v Mostě na téměř 6400 korun.

Obdobné kursy najdete také na polygonu ve Vysokém Mýtě, které nabízejí kursy smyků za necelých 5000 korun. Areály v Příbrami a Sosnové pořádají kursy v cenách kolem 3900 korun. Nejlevnější je Jihlava – necelé 2000 korun.
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků