Český mýtný systém v roce 2009: -0,55 mld. Kč

Neuvěřitelné, český systém elektronického mýta si příští rok nevydělá ani sám na sebe. Na jeho provoz doplatíme přes půl miliardy.

Češi opět vyhráli. Pokolikáté již... Bohužel, pokud jsou Češi v něčem první, zpravidla to smrdí a tento případ naneštěstí není výjimkou potvrzující pravidlo. Česká republika se totiž stane jedinou zemí, která bude provozovat ztrátový systém elektronického mýta. S čistou ztrátou sice zřejmě jen příští rok, i jeho celková bilance je ale více než mizerná.

Drtivé vítězství českých tradic

Se zaražením jsem se včera dočetl, že provoz českého systému elektronického mýta bude příští rok ztrátový. Ano, ten systém elektronického mýta, jehož výstavba přišla po velmi pochybném výběrovém řízení na 20 mld. Kč a investice do něj měla být velmi rychle návratná. Nyní se dočítáme, že návratnost nejen že nebude rychlá, ale není žádná. Podle plánů ministerstva dopravy by mělo mýtné státu v roce 2009 přinést příjmy ve výši 3,8 miliardy korun. Náklady pro příští rok jsou ovšem kalkulovány na 4,35 miliard korun. Čistá ztráta: 0,55 miliardy Kč. A to se vyplatí.

Něco tak absurdního moderní dějiny evropských států ještě nezažily. Je naprosto logické, že systém elektronického mýtného má smysl pouze pokud je pro stát jasně rentabilní. U nás je ale nerentabilní a pokud je jeho bilance alespoň pozitivní, tak velmi pochybně. Pojďme se ale podívat, s jakou bilancí hospodaří podobné systémy jinde ve světě:
- ve Švýcarsku činí náklady na provoz 6 procent z výnosu systému.
- v Rakousku činí náklady na provoz 12 procent z výnosu systému.
- ve Slovinsku, které je kvůli chabému dálničnímu provozu považováno za extrémní případ problematické rentability, činí náklady na provoz 55 procent z výnosu systému.
- v Česku budou příští rok činit náklady na provoz pěkných 114 procent z výnosu systému. Vítězství naší země je tedy naprosto drtivé, můžeme být opět na něco patřičně hrdí.

Ale abych byl férový a nehovořil jen o příštím roce - v jiných letech budou náklady tvořit něco kolem 45 procent výnosů. I to je ovšem v našich podmínkách číslo naprosto absurdní. A nenechte se balamutit politiky, že mýtný systém prostě mít musíme, protože na transevropských dálnicích je od června 2008 povinně zakotven ve směrnici Evropské unie. Není to pravda, EU logicky povoluje výjimku tam, kde náklady na provoz mýtného systému překročí třicet procent příjmů z jeho provozu. Že by někdo chtěl systém sám od sebe provozvat při ještě horší bilanci, snad ani v Bruselu nikoho nenapadlo...

Na dálnice nezbylo, na úředníky ano

Jak je to všechno možné? Důvodem ztráty v roce 2009 se stane systém elektronických dálničních známek, jehož spuštění je plánováno právě na příští rok. Tento, i z hlediska samotné efektivity fungování dálničních známek pro osobní vozy zjevně nesmyslný projekt, tak uvrhne do ztráty celý systém elektronického mýta. Pokud si přečtete náš článek na toto téma z minulého týdne, zjistíte, že samotné elektronické dálniční známky jsou nesmyslem, do kterého by neinvestoval ani ekonomický ignorant. Tato investice tak není něčím, co by znamenalo dočasnou ztrátu, přinášející dlouhobě pozitivní efekt, ale naprostým vyhozením peněz do kanálu. Že by lidé z ministerstva byli tak hloupí? Kdeže, jsou naopak velmi „chytří”, pravým důvodem je stále to samé - bující korupce a klientelismus. Výsledek hospodaření mýtného systému pro příští rok je jen do očí bijícím důkazem „malých domů” pro nohsledy ministra dopravy, kterým jsou bez výběrových řízení a hlavně bez špetky smyslu přihrávány další a další zakázky hrazené z bezedné státní pokladny.

Pokud jste si mysleli, že se ze zisků z provozu systému elektronického mýta postaví alespoň trocha předražených dálnic (pročpak jsou asi předražené...), musím vás zklamat. Peníze z výnosů se rozkradou ještě v systému samém, takže při stavbě dálnic již musejí být rozkradeny jiné...

Ministr Řebíček pro nás ale má uklidňující zprávu - bilance elektronického mýta se zlepší v roce 2010, kdy se má vybrat 7 miliard Kč při nákladu 3 milardy Kč. A vůbec dobrá má být od roku 2012, kdy by měly za ujeté kilometry po dálnicích platit i osobní automobily. Takže všichni dostaneme férovou šanci si ztrátový systém sami sanovat nejen daněmi, ale i přímo dálničními poplatky. Není to skvělé?

Nebylo by na čase pana Řebíčka odvolat z funkce? Nebo už i u nás musí podobné ldi někdo zastřelit, aby přestali páchat, či minimálně schvalovat naprosto nehorázné plýtvání našimi penězi?


Článek vyjadřuje osobní stanovisko autora.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 116 802 km
Cena: 65 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků