Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

Vraťme se do jara roku 1976, kdy Mototechna oznámila, jaká auta v tomto roce pro československé zákazníky připravila. Samozřejmostí jsou dobové ceny v Kčs.

Je třeba připomenout si, že před nějakými třiceti lety to u nás vypadalo poněkud jinak než dnes. Někteří tu dobu totiž nezažili, jiní pak rádi zapomínají. Já jsem onu dobu zachytil již jen okrajově, ale třeba bizarní spacákové fronty na Škodu Favorit si pamatuji velmi živě. Takže: když jste si tehdy chtěli koupit auto, nebylo zkrátka možné vstoupit do vyhlídnuté prodejny zvolené značky a nakonfigurovat si vůz podle svých představ a finančních možností.

Retro | Zajímavosti | Bezpečnost | Škoda | Fascinace | Cestování | Škoda Rapid

Škoda 105/120/130 a Rapid: modelová řada v roce 1985

Pro obyčejné občany zde byla pouze špatně zásobená a řídká síť prodejen Mototechna, která nabízela jen několik málo typů aut z komunistických zemí, a navíc v omezeném množství, jež stranický aparát centrálně řízeného hospodářství pro své poddané blahosklonně určil. I když jste tehdy na nové auto peníze nastřádali, vyhráno jste zdaleka neměli, protože jste se museli poprat s pořadníky a řadou dalších, dnes už neuvěřitelných byrokratických požadavků.

Retro | Zajímavosti | Design | Škoda | Fascinace | Cestování

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Řadě z vás v tuto chvíli zřejmě běhá mráz po zádech, takže pojďme od toho a vraťme se zpět k automobilům samotným, které jsou vždy jen němými svědky odkazu své doby. Auta sice bylo možno kupovat i přes Tuzex, v jehož nabídce se objevovaly i skutečně kvalitní a moderní automobily ze Západu, ovšem to byl svět sám pro sebe. Podívejte se tedy nyní s námi na to, jaké automobily jste si mohli koupit v Mototechně v roce 1976. A vezměme to po značkách.

Doplňme ještě, že v Československu toho roku činila průměrná mzda 2 382 Kčs, takže na vůbec nejlevnější vůz (Trabant) jste museli šetřit 14,9 měsíce.

Trabant

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vůbec nejlevějším automobilem na československém trhu byl tehdy Trabant nabízený jako dvoudveřový sedan 601 a kombík 601 Universal nabízený za 35 500, resp. 38 500 Kčs. Slavný „bakeliťák“ s dvoutaktním motorem o výkonu 26 koní (19,1 kW) vynikal moderní koncepcí s pohonem předních kol a pro československé zákazníky jich bylo určeno celkem 9 000. K mání bylo i dvoupedálové provedení Hycomat.

Testy | Zajímavosti

Test Trabantu 601 1988: výlet do pravěku

Wartburg

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Také druhá východoněmecká automobilka dodávala svůj produkt ve dvou karosářských verzích a rovněž počet těchto strojů určených pro československé spotřebitele byl pro rok 1976 omezen na 9 000 aut.  Pětimístný čtyřdveřový sedan Wartburg 353 stál v základní výbavě 55 500 Kčs (De Luxe byl o 2 000 Kčs dražší) a kombík 353 Tourist přišel na 63 500 Kčs. Pro zajímavost: byl to prý u nás jediný kombík své doby, který uvezl cimbál nebo harfu…

Retro | Život řidiče

Wartburg se nehodil do nové doby. Jeho éra skončila před 20 lety

Moskvič

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sovětský Moskvič u nás v roce 1976 doprodával své klasické vozy 408 a 427. Tyto robustní stroje až na sklonku tohoto rokau začaly nahrazovat mírně modernizované sedany 2140 a kombi 2137 Universal s motory 1,5 l o výkonu 75 koní (55 kW).

Lada (VAZ)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volžský automobilový závod (VAZ) byl v Československu roku 1976 zastoupen třemi modely vycházejícími z modelu Fiat 124. Sedany Lada 1200 (1,2 l/44 kW) stály 58 000 Kčs, Lada 1300 (1,3 l/50 kW) 64 000 Kčs a špičková Lada 1500 (1,5 l/55 kW) rovných 70 000 Kčs, praktický kombík Lada 1200 Universal (1,2 l/46 kW) vás pak přišel na 66 000 Kčs.

Retro | Zajímavosti | Design | Technika | Fiat | Lada

Fiat 124 (1966): interkontinentální legenda (prospekt)

Fiat Polski

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Produkci polského Fiatu u nás tehdy zastupoval sedan Fiat 125p s podobným italským základem, jaký měly Lady. K mání byly verze 1300 (1,3 l/48 kW) a 1500 (1,5 l/55 kW), jež jezdily 145 a 150 km/h s průměrnou spotřebou 9,4, resp. 10,5 l/100 km. Ceny byly Mototechnou stanoveny na 63 000, resp. 69 000 Kčs.  

Zastava 1100

Kompaktní jugoslávská Zastava 1100 (opět licence Fiat) stála nemalých 67 500 Kčs, ovšem za tyto peníze nabízela moderní techniku Fiatu 128 s pohonem předních kol. Pod přední kapotou se skrýval čtyřválec s objemem 1,1 l a výkonem 55 koní (40 kW), který vozu s pohotovostní hmotností 835 kg umožnil dosáhnout rychlosti 135 km/h při průměrné spotřebě 8,2 l/100 km.

Dacia

Klepněte pro větší obrázek

Rumunský Renault 12 byl u nás v roce 1976 k dostání za 66 000 Kčs v kombinaci s motorem 1,3 l s výkonem 54 koní (39,7 kW). Relativně prostorný sedan Dacia 1300 s pohotovostní hmotností 880 kg a délkou 4 340 mm jezdil až 140 km/h a dosahoval průměrné spotřeby 8,8 l/100 km.

Dacia | Retro | Zajímavosti | Video | Design | Kombi | Fascinace | Renault

Renault 12 (1969): čtyřicet let ve službě

Volha (GAZ)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Špičkou tehdejší nabídky automobilů v Československu byly sovětské sedany a kombi Volha GAZ 24 (GAZ 2402 Univesral) vyšší střední třídy. Vozy s délkou 4 735 mm měly řadový čtyřválec 2,4 l o výkonu 98 koní (72 kW) a prodávaly se za 103 000 Kčs, resp. 115 000 Kčs.

Retro

Auta ruských pohlavárů

Vesměs šlo ale vozy pro stranické špičky, taxislužbu, podniky a blízké příznivce režimu a i jejich prodeje byly bedlivě regulovány.

Hvězda ruského automobilismu pohasíná: Volha končí

Škoda

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Prim samozřejmě hrály vozy z Mladé Boleslavi s motory vzadu. V roce 1976 byly v Československu nabízeny sedany Škoda 100 L s motorem 1,0 l/32 kW a cenou 45 600 Kčs, Škoda 110 L s motorem 1,1 l/37 kW za 50 900 Kčs a Škoda 110 LS s posíleným motorem 1,1 l o výkonu 60 koní (44 kW) a cenou 55 800 Kčs. Špičkou bylo odvozené dvoudveřové kupé Škoda 110 R se stejným motorem jako u 110 LS a cenou 66 800 Kč.
 

Zajímavosti | Škoda

Škoda 100 slaví, před čtyřiceti lety sjely z linek první vozy

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 169 598 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků