Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na dopravní stavby

Česko může přijít o 20 miliard korun z EU na proplacení dopravních staveb. Na konferenci o budoucnosti dopravy v ČR to uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Důvodem jsou chyby v projektech, kvůli kterým by EU mohla odmítnout proplatit stavby, za které už stát dodavatelům zaplatil.

Státní fond v minulém roce zpětně prověřoval dopravní projekty stavěné od roku 2008. „Zjistili jsme velký objem chybovosti, a tudíž velký objem výdajů, které sice byly proplaceny, ale které nemůžeme dát k certifikaci,“ uvedl Čoček.

Notoricky známým problémem jsou podle něj vícepráce, kvůli kterým se stavby během realizace prodražují proti původně vysoutěžené podobě. Důvodem těchto nesrovnalostí jsou podle Čočka špatně vypracované projekty. Za stavby, které by EU mohla odmítnout proplatit, je potřeba najít náhradní řešení. Největším náhradním projektem ministerstva dopravy je chystaná modernizace dálnice D1.

Pokud by resort dopravy nenašel potřebné projekty pro uplatnění evropských peněz, kraje prý dostatek připravených staveb mají, uvedl hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něj má jen Plzeňský kraj připraveny stavby s hotovou projektovou a majetkovou přípravou za zhruba pět miliard korun a obdobně jsou na tom i ostatní kraje.

Možnost přesunu peněz z Operačního programu doprava (OPD) na krajské projekty ale Čoček popřel. Tato evropské peníze jsou určeny výhradně pro celoevropsky významné projekty, což obchvaty měst a výstavba silnic nižších kategorií není. Čoček věří, že se nakonec podaří vyčerpat 100 procent připravených peněz z unie.

Celkově může ČR za infrastrukturní stavby postavené do roku 2015 z OPD vyčerpat zhruba 155 miliard korun. Zatím EU k proplacení certifikovala 28,7 miliardy korun. V této sumě jsou ale i peníze z národních zdrojů, peněz čistě z EU je z toho zhruba 20 miliard korun.
 

Zdroj: E15.cz

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků