Česko je přeborníkem v počtu čerpacích stanic

Široko daleko není stát, který by mohl Česku konkurovat v hustotě sítě čerpacích stanic pohonných hmot – ať už veřejných nebo neveřejných. Statistiky jednotlivých zemí nejsou kvůli rozdílné evidenci zcela srovnatelné, ale Česko jasně vede minimálně ve střední Evropě.

Podle posledních údajů ministerstva průmyslu mělo ke konci loňského roku 6690 pump, což znamená meziroční nárůst o další stovku. A sílí obavy, že tento jev souvisí s různými nešvary včetně nízké kvality pohonných hmot.

Především se ukazuje, že čerpacích stanic je v tuzemsku ve skutečnosti ještě více, než dosud statistika vykazovala. „Větší část nárůstu je dána zpřísněním evidence a přihlášením majitele či provozovatele stanice z obavy před postihem,“ uvádí expert asociace petrolejářského průmyslu ČAPPO Václav Loula. Nové veřejné stanice už podle něho tolik nevznikají, pouze na nových úsecích dálnic a silnic.

Obchodní ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva je přesvědčen, že hlavním důvodem zdejšího rozmachu čerpacích stanic je otevřené prostředí – Česko nestanovuje minimální vzdálenost mezi pumpami a nijak neomezuje vstup do odvětví velkoobchodu s pohonnými hmotami třeba živnostníkům.

Klepněte pro větší obrázek
Jsme mistři Evropy v počtu čerpacích stanic. Je to ale dobře? 

Dalším faktorem je podle Duspěvy technologický pokrok: například nádrže na naftu – benkalory – je možné pořídit relativně levně. Téměř tři tisíce čerpacích stanic spadají do kategorie neveřejných nebo poloveřejných, a právě o nich má ČAPPO velké pochybnosti.

„Kladu si otázku, jaká je tam kvalita pohonných hmot, jaké je tam technické a ekologické zabezpečení a odkud nakupují,“ zdůrazňuje Václav Loula. Neveřejné stanice se nacházejí například v areálech nákladní dopravy a technických služeb, zemědělských podnicích, v lomech a na stavbách.

Vysoký počet čerpacích stanic vynikne při srovnání se zahraničím. Slovensko má podle informací Slovnaftu 700 veřejných stanic a zhruba 500 neveřejných. Německo eviduje 15 tisíc čerpacích stanic, což je ovšem v případě země s osminásobným počtem obyvatel, vyšším počtem aut na obyvatele a třeba i vyšší spotřebou benzinu podstatně menší hustota.

Klepněte pro větší obrázek

Loula dále upozorňuje, že v celkovém počtu čerpacích stanic jsou zahrnuty i ty, které se zaměřují na jeden produkt, v případě veřejných zejména na motorovou naftu (528 stanic) a zkapalněný plyn LPG (445 stanic). Neveřejné stanice se kromě nafty více zaměřují také na zvýhodněná biopaliva a různé nestandardní směsi.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2001
Stav: 208 156 km
Cena: 65 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků