Česko je přeborníkem v počtu čerpacích stanic

Široko daleko není stát, který by mohl Česku konkurovat v hustotě sítě čerpacích stanic pohonných hmot – ať už veřejných nebo neveřejných. Statistiky jednotlivých zemí nejsou kvůli rozdílné evidenci zcela srovnatelné, ale Česko jasně vede minimálně ve střední Evropě.

Podle posledních údajů ministerstva průmyslu mělo ke konci loňského roku 6690 pump, což znamená meziroční nárůst o další stovku. A sílí obavy, že tento jev souvisí s různými nešvary včetně nízké kvality pohonných hmot.

Především se ukazuje, že čerpacích stanic je v tuzemsku ve skutečnosti ještě více, než dosud statistika vykazovala. „Větší část nárůstu je dána zpřísněním evidence a přihlášením majitele či provozovatele stanice z obavy před postihem,“ uvádí expert asociace petrolejářského průmyslu ČAPPO Václav Loula. Nové veřejné stanice už podle něho tolik nevznikají, pouze na nových úsecích dálnic a silnic.

Obchodní ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva je přesvědčen, že hlavním důvodem zdejšího rozmachu čerpacích stanic je otevřené prostředí – Česko nestanovuje minimální vzdálenost mezi pumpami a nijak neomezuje vstup do odvětví velkoobchodu s pohonnými hmotami třeba živnostníkům.

Klepněte pro větší obrázek
Jsme mistři Evropy v počtu čerpacích stanic. Je to ale dobře? 

Dalším faktorem je podle Duspěvy technologický pokrok: například nádrže na naftu – benkalory – je možné pořídit relativně levně. Téměř tři tisíce čerpacích stanic spadají do kategorie neveřejných nebo poloveřejných, a právě o nich má ČAPPO velké pochybnosti.

„Kladu si otázku, jaká je tam kvalita pohonných hmot, jaké je tam technické a ekologické zabezpečení a odkud nakupují,“ zdůrazňuje Václav Loula. Neveřejné stanice se nacházejí například v areálech nákladní dopravy a technických služeb, zemědělských podnicích, v lomech a na stavbách.

Vysoký počet čerpacích stanic vynikne při srovnání se zahraničím. Slovensko má podle informací Slovnaftu 700 veřejných stanic a zhruba 500 neveřejných. Německo eviduje 15 tisíc čerpacích stanic, což je ovšem v případě země s osminásobným počtem obyvatel, vyšším počtem aut na obyvatele a třeba i vyšší spotřebou benzinu podstatně menší hustota.

Klepněte pro větší obrázek

Loula dále upozorňuje, že v celkovém počtu čerpacích stanic jsou zahrnuty i ty, které se zaměřují na jeden produkt, v případě veřejných zejména na motorovou naftu (528 stanic) a zkapalněný plyn LPG (445 stanic). Neveřejné stanice se kromě nafty více zaměřují také na zvýhodněná biopaliva a různé nestandardní směsi.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 59 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků