Česko je přeborníkem v počtu čerpacích stanic

Široko daleko není stát, který by mohl Česku konkurovat v hustotě sítě čerpacích stanic pohonných hmot – ať už veřejných nebo neveřejných. Statistiky jednotlivých zemí nejsou kvůli rozdílné evidenci zcela srovnatelné, ale Česko jasně vede minimálně ve střední Evropě.

Podle posledních údajů ministerstva průmyslu mělo ke konci loňského roku 6690 pump, což znamená meziroční nárůst o další stovku. A sílí obavy, že tento jev souvisí s různými nešvary včetně nízké kvality pohonných hmot.

Především se ukazuje, že čerpacích stanic je v tuzemsku ve skutečnosti ještě více, než dosud statistika vykazovala. „Větší část nárůstu je dána zpřísněním evidence a přihlášením majitele či provozovatele stanice z obavy před postihem,“ uvádí expert asociace petrolejářského průmyslu ČAPPO Václav Loula. Nové veřejné stanice už podle něho tolik nevznikají, pouze na nových úsecích dálnic a silnic.

Obchodní ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva je přesvědčen, že hlavním důvodem zdejšího rozmachu čerpacích stanic je otevřené prostředí – Česko nestanovuje minimální vzdálenost mezi pumpami a nijak neomezuje vstup do odvětví velkoobchodu s pohonnými hmotami třeba živnostníkům.

Klepněte pro větší obrázek
Jsme mistři Evropy v počtu čerpacích stanic. Je to ale dobře? 

Dalším faktorem je podle Duspěvy technologický pokrok: například nádrže na naftu – benkalory – je možné pořídit relativně levně. Téměř tři tisíce čerpacích stanic spadají do kategorie neveřejných nebo poloveřejných, a právě o nich má ČAPPO velké pochybnosti.

„Kladu si otázku, jaká je tam kvalita pohonných hmot, jaké je tam technické a ekologické zabezpečení a odkud nakupují,“ zdůrazňuje Václav Loula. Neveřejné stanice se nacházejí například v areálech nákladní dopravy a technických služeb, zemědělských podnicích, v lomech a na stavbách.

Vysoký počet čerpacích stanic vynikne při srovnání se zahraničím. Slovensko má podle informací Slovnaftu 700 veřejných stanic a zhruba 500 neveřejných. Německo eviduje 15 tisíc čerpacích stanic, což je ovšem v případě země s osminásobným počtem obyvatel, vyšším počtem aut na obyvatele a třeba i vyšší spotřebou benzinu podstatně menší hustota.

Klepněte pro větší obrázek

Loula dále upozorňuje, že v celkovém počtu čerpacích stanic jsou zahrnuty i ty, které se zaměřují na jeden produkt, v případě veřejných zejména na motorovou naftu (528 stanic) a zkapalněný plyn LPG (445 stanic). Neveřejné stanice se kromě nafty více zaměřují také na zvýhodněná biopaliva a různé nestandardní směsi.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků