Filtry pevných částic jsou poslední dobou poměrně často přetřásaným tématem, zvláště pokud jde o nákup ojetého auta s dieselem. Zatímco starší motory filtry ještě nemají, v modernějších vozech už se jim nedůvěřiví kupující nevyhnou.
V ne každém autě pak funguje regenerace filtru správně a spolehlivě a jednou prostě přijde na řadu jeho výměna, která ale může stát i několik desítek tisíc korun. Proto někteří šetřiví motoristé jdou cestou nejmenšího zla, kdy si nechají filtr prostě vyndat a jezdí bez něj. Auto funguje dál, pokud se jen lehce upraví jeho řídící jednotka.
Toto neodborné vyndavání filtrů pevných částic se ale nelíbí českému zastoupení Fordu. „Podle našeho odhadu jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům – a to již podle normy Euro 4, platné od roku 2006, o aktuálním Euru 5 ani nemluvě,“ říká v tiskovém prohlášení servisní ředitel českého zastoupení Fordu Martin Sládek.
Ford tvrdí, že po vyndání filtru ale auto nesplňuje homologaci a nesmí být provozováno. Českému Fordu se to nelíbí a je znepokojen, že s tím státní správa nic nedělá. Josef Förster, velkoobchodní specialista FORD MOTOR COMPANY, s.r.o. to považuje za paradoxní.
„Na jedné straně od nás legislativa žádá stále ekologičtější auta, jejichž vývoj stojí miliardy dolarů, což se pochopitelně odráží i v ceně vozu. Na druhé jsou však odpovědné orgány při kontrole dodržování ekologických předpisů a homologačních požadavků prakticky nečinné. Podle našeho průzkumu tu následkem tohoto přístupu jezdí desetitisíce vozů, které jsou provozovány v příkrém rozporu s českými právními předpisy a jednoznačně nepatří na silnice,“ dodává k tomu Förster v tiskovém prohlášení českého Fordu.
Ford také upozorňuje, že například v Německu nebo Rakousku lze za provozování vozidla, kterému byl odmontován filtr, udělit pokutu až 1000 eur a zakázat další jízdu s tímto vozem.