České obrněnce míří do Libye

České zbrojovky stojí před miliardovým obchodem. Libyjské armádě mají dodat dohromady 350 starších kolových obrněnců BRDM a také pásových BVP-1, které by rovněž opravily a vybavily novými přístroji.

Další tři stovky vozidel by zmodernizovaly přímo v severoafrické zemi. Kontrakt dohodnutý v uplynulém roce by však mohl být ještě zajímavější, kdyby české ministerstvo zahraničí nebránilo vývozu milionů kusů munice. Přitom povolení k exportu těžké techniky je připraveno vydat.

„Úředníci nám nejprve sdělili, abychom se zaměřili na Libyi, protože potřebuje vybavení pro obnovení pořádku na svém území. Jenže teď nám oznámili, že vývoz munice zatím nepovolí. Libyjci nad tím nevěřícně kroutí hlavou,“ řekl deníku E15 zástupce Excalibur Army a rovněž kopřivnické Tatry Andrej Čírtek.

Na obchodu by nejvíce profitovaly právě tyto dvě společnosti a státní VOP CZ a v případě dodávek munice ještě STV Group a Zeveta Bojkovice.

Podle Čírtka nelze vyloučit, že pokud bude postoj ministerstva neoblomný, libyjská strana ukáže českým firmám záda a obrátí se na další zájemce, mezi nimiž je třeba Bulharsko. „Věříme, že se to nestane, už proto, že bychom v bývalé státní zbrojovce ve Šternberku mohli minimálně na dva roky zaměstnat další stovku lidí,“ dodal Čírtek.

Mluvčí ministerstva Johana Grohová uvedla, že úřadu vadí velmi omezená možnost kontroly. „Mimo Tripolis nejsme v Libyi přítomni. Munice je citlivá komodita, jejíž pohyb je velmi obtížně zachytitelný. Nelegální šíření vojenského materiálu z Libye konstatuje například OSN,“ poznamenala.

„Kdyby se munice dostala například do zemí s nestabilním režimem nebo k teroristickým skupinám, riskovali bychom pověst nejen našeho státu, ale i našich zbrojovek a dalších firem,“ uzavřela mluvčí.

Export a opravy 650 obrněných vozidel mají být jen první vlaštovkou. Libye, která patřila k jedněm z hlavních partnerů bývalého Československa, používá například podzvukové letouny L-39 Albatros, dělostřelecké houfnice Dana nebo tanky T-72, které už tuzemské zbrojovky stačily zmodernizovat pro potřeby české armády.
Momentálně se jedná o kontraktu pro kopřivnickou automobilku Tatra, která by mohla dodat stovku speciálních tahačů.

Vývoz obrněnců nebo tahačů se netýká pouze Excaliburu a Tatry, ale může být referencí pro Aero Vodochody, Českou zbrojovku Uherský Brod nebo výrobce radarové techniky Era a Retia.

„Jsem přesvědčen, že zvítězí zdravý rozum. Třeba italský ministr obrany letos v únoru osobně předával libyjské armádě kolové transportéry, tak proč bychom my nemohli vyvážet do této země vojenskou techniku a munici,“ uvedl prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR Jiří Hynek.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 11 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků