Česká kancelár pojistitelů: Povinné ručení zůstává nadále povinné

V polovině ledna nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která ruší příspěvky nepojištěných do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Z příspěvků se financují nepojištěné škody. Povinnost mít na provozované vozidlo sjednané povinné ručení však samozřejmě platí i nadále. Za provozování vozidla bez pojištění motoristům nadále hrozí pokuta ve správním řízení, vyřazení vozidla z registru vozidel a zejména povinnost viníků nepojištěných nehod uhradit způsobenou škodu z vlastních finančních zdrojů.

Nové výzvy již ČKP po 14. 1. 2015 posílat nebude, na ty odeslané do tohoto data je ale třeba reagovat

15. ledna 2015 nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která bez náhrady ruší § 24c o povinnosti motoristů provozujících vozidlo bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přispívat na nepojištěné škody. Ten, kdo obdrží od ČKP výzvu s datem odeslání do 14. ledna 2015 (včetně), je dle platné právní úpravy povinen na výzvu reagovat, a to buď zaplacením příspěvku nepojištěných do Garančního fondu, nebo prokázáním skutečnosti, že se na něho povinnost hradit příspěvek nevztahuje.

Provozování vozidla bez povinného ručení je nadále protizákonné

Povinné ručení zůstává základní podmínkou pro provoz vozidla. Jízda vozem bez pojištění zůstává nadále velmi riziková. Viník, který způsobí dopravní nehodu nepojištěným vozidlem, bude povinen celou způsobenou škodu uhradit z vlastních finančních zdrojů zpět do garančního fondu, ze kterého byl poškozený odškodněn. Za ponechání nebo provozování vozidla bez povinného ručení hrozí nadále pokuta ve správním řízení od 5000 Kč do 40 000 Kč. Za nepředložení zelené karty je ve správním řízení udělována pokuta od 1500 Kč do 3000 Kč. Pokud je vozidlo bez pojištění déle než 14 dní, pak bude vyřazeno z registru vozidel.

Kdo zaplatí nepojištěné škody?

V současnosti postačí na krytí závazků Garančního fondu, tedy zejména likvidaci nepojištěných škod, finance od nepojištěných motoristů (cca 30 % se daří vymáhat na vinících nepojištěných škod, 70 % zaplatili nepojištění prostřednictvím příspěvku nepojištěných). Financování Garančního fondu z příspěvků nepojištěných však již nebude možné a bude nutné, aby výpadek – těch 70 % nahradily pojišťovny. „Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 %,” vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP a dodává: „Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun.”

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků